واردات  معکوس شد

بررسی روندهای تجاری ایران در سال های گذشته نشان می دهد میزان واردات ایران در مقایسه با ۷ سال پیش روندی کاهش به خود گرفته؛ این در حالی است که صادرات به کشورهای منطقه صعودی بوده است

بررسی های اگزیم نیوز از وضعیت منطقه ای صادرات و واردات محصولات غیرنفتی کشور نشان می دهد طی سال های 88 تاکنون میزان صادرات ما به کشورهای عربی روندی رو به رشد را تجربه کرده است. این در حالی است که بر اساس امارهای سازمان توسعه تجارت ایران طی این مدت میزان واردات ما از کشورهای مذکور با روندی کاهشی مواجه شده است. بر اساس آمارهای موجود میزان صادرات غیرنفتی ایران به کشورای عربی منطقه که در سال 88 رقمی در حدود 11 میلیارد دلار بوده است سال 93 به بیش از 18 میلیارد دلار رسیده و انتظار می رود در 12 ماهه سال جاری نیز این رقم تکرار شود. در این بین میزان صادرات ایران به کشورها و بازارهای پیرامونی کشور اگرچه با شیبی ملایم در حال افزایش بوده با این حال کل صادرات ما به این بازارها در حدود 11 میلیارد دلار ثبت شده است. به تحلیل پایگاه خبری و  تحلیلی اگزیم نیوز موقعیت بینظیر بازارهای منطقه و جمعیت تقریبا 500 میلیونی این منطقه فرصت های فراوانی را فراروی بازارهای صادراتی ایران قرار داده است. این در شرایطی است که میزان صادرات ما به این بازارها اگرچه در مقایسه با کل میزان صادرات کشور رقم قابل توجهی است اما متناسب با نیازهای منطقه و بازارهای پیرامونی شکل نگرفته است.

در این بین آمارهای واردات نیز حکایت از تغییر مسیر واردات از مبدأهای مهم از جمله کشورهای عضو شورای خلیج فارس و اتحادیه اروپا دارد. طبق بررسی ها میزان واردات از کشورهای عضو شورای همکاری از 18 میلیارد دلار در سال 90 به زیر 12 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است.  همین آمارها نشان می دهند واردات ایران از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز با افت همراه شده و از 14 میلیارد دلار در سال 88 به زیر 8 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است که نشان می دهد میزان واردات محصولات صادراتی صنعتی و سرمایه ای به شدت افت کرده است. تحلیلگران معتقدند بخشی از افت صادرات و واردات به دلیل افت قیمت های جهانی محصولات صادراتی ایران است چراکه با نگاهی به بقیه مناطق دنیا شاهد انتقال مبدأ یا مقاصد تجاری نیستیم و تنها کاهش صادرات و واردات رقم خورده است.

 

 

کد خبر 4570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =