سرازیری صادرات در بخش های ۴ گانه

کاهش میزان صادرات محصولات کشاورزیّ، معدنی، فرش و ال ان جی به افت ۴ درصدی صادرات غیرنفتی در ۱۰ ماهه امسال منتهی شده است

بررسی آمارهای صادراتی کشور در 10 ماهه سال جاری نشان می دهد حجم صادرات کشور در بخش میعانات گازی کاهش 16 درصدی را تجربه کرده و در بخش های فرش و کشاورزی به ترتیب با افت های 10 و 7 درصدی را تجربه کرده است. در بخش صادرات محصولات شیمیایی و صنعتی نیز شاهد رشد 3.4 درصدی بوده ایم. بر اساس گزارش سازمان توسعه تجرات در بخش معدن شاهد افت 39 درصدی میزان صادرات بووده ایم.

به این ترتیب بررسی ها نشان می دهند تنها جاییکه از 5 بخش فوق با افزایش روبرو بوده است بخش صنعت و پتروشیمی است.

به تحلیلی اگزیم نیوز افت دسته جمعی صادرات در کشور ما تابع وجود تجریم ها در سال های اخیر بوده که مانع از انگیزش صادرکنندگان برای فروش محصولات خود در بازار داخل بوده و دومین عامل نیز به کاهش قیمت های جهانی برمی گردد که نقش مهمی را در کاهش رقم صادرات غیرنفتی کشور بر عهده داشته است. بررسی ها نشان می دهد در بخش های فولاد، فلزات پایه، محصولات پتروشیمی و محصولات کشاورزی پا به پای تحولات جهانی اقتصاد شاهد کاهش یافته و این کاهش قیمتها در بازارهای صادراتی ما بروز کرده است.   

در این بین بر اساس بررسی ها کاهش صادرات میعانات گازی بیشترین تاثیر را در افت صادرات طی 10 ماه گذشته داشته است.

بر این اساس طبق گزارش سازمان توسعه تجارت، مجموع صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در این مدت با کاهش 16 درصدی ارزش به 35 میلیارد و 613 میلیون دلار رسیده است.

بیشترین دلیل افت صادرات، کاهش چشمگیر صادرات میعانات گازی بوده است. کاهش قیمت نفت موجب شد تا ارزش صادرات این بخش در ده ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 54 درصد کاهش یابد البته از نظر وزنی هم صادرات در این بخش 19 درصد کاهش یافته است. ارزش صادرات میعانات گازی در 10 ماهه سال جاری به 5.8 میلیارد دلار رسیده است.

سازمان توسعه تجارت در گزارش خود، بخش تولیدات صنعتی و محصولات پتروشیمی را با هم ادغام کرده است. بر این اساس طی 10 ماهه سال جاری ارزش صادرات این بخش به 25 میلیارد و 118 میلیون دلار رسیده است. صادرات در این بخش از نظر ارزش 3.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است اما از نظر وزن تغییری در میزان صادرات این بخش ایجاد نشده است.

در بخش فرش و صنایع دستی مجموع صادرات طی ده ماه 292 میلیون دلار بوده است که 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. از نظر وزن صادرات این بخش کاهش 24 درصدی را تجربه کرده است.

طبق گزارش سازمان توسعه تجارت، مجموع صادرات کالاهای کشاورزی در ده ماهه سال جاری 3 میلیارد و 608 میلیون دلار بوده است که کاهش 7 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. از نظر وزن هم صادرات محصولات کشاورزی به همین میزان کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، صادرات در بخش معدن با کاهش 39 درصدی به 795 میلیون دلار رسید.

کد خبر 4571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =