توصیه‌های انتخاباتی رئیس مرکز تجارت جهانی ایران

رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی تاکید کرد: افرادی باید وارد عرصه انتخابات شوند که نسبت به مسائل اقتصادی بیگانه نباشند و دغدغه توسعه کشور و رفع معضلات موجود در ایران را داشته باشند؛ یعنی در اصل با بحث اقتصاد بخوبی آشنا باشند و قدرت برنامه ریزی، چانه زنی و تصمیم گیری های درست را داشته باشند؛ نه اینکه چون روزی از کنار یک اداره و یا وزارتخانه اقتصادی عبور کرده اند یا چند روزی در یکی از این سازمانها مشغول کار بوده اند، خود را اقتصاددان و ناجی اقتصاد ایران اعلام کنند

به گزارش ایسنا، محمدرضا سبزعلیپور - رئیس مرکز تجارت جهانی ایران - طی سخنانی در یک نشست انتخاباتی در جمع مردم یکی از شهرهای استان تهران اظهار کرد: این اشخاص نه تنها اقتصاددان نیستند بلکه هنوز الفبای اولیه اقتصاد را هم نمی دانند و اگر با عنوان پر طمطراق اقتصاددان و ناجی اقتصاد ایران وارد عرصه انتخابات شوند، خائن و کاسبی بیش نیستند.

وی افزود: اقتصاد تاثیر بسیار بالایی بر تمامی انتخابات داخلی و خارجی دارد که اصلا قابل نفی و انکار نیست و برعکس بعضا انتخابات نیز اثرات خود را بر اقتصاد کشور می گذارد. لذا کم نیستند اتفاقات سیاسی که بر اقتصاد تاثیرگذارند و گاهی هم برعکس این مسائل اقتصادی است که بر سیاست و سیاسیون تأثیر گذاشته و برای آنان تعیین تکلیف می کند که به راحتی می توان گفت که اقتصاد و سیاست دو حوزه ناگسستنی از هم هستند. پس باتوجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات ضروری است که موضوع ارتباط و تأثیر این دو مقوله بر یکدیگر را مورد واکاوی قرار دهیم.

سبزعلیپور گفت: اقتصاد نابسامان و مریض حال حاضر کشورمان و خصوصا آینده اقتصاد ایران پیوندی ناگسستنی با انتخابات پیش رو پیدا کرده است. از سوی دیگر شرایط اقتصادی قطعا بر مشارکت مردم تأثیر دارد و از طرفی ملت عزیز ایران امید بالایی به بهبود اوضاع اقتصادی کشور پس از انتخابات دارند. اهمیت اقتصاد موجب شده است غالب کاندیداها شعارهای اقتصادی را برای تبلیغات خود انتخاب کرده و به این مبحث بیش از سایر مباحث بپردازند.

وی ادامه داد: آخر همین هفته، ایران اسلامی با دو انتخابات مهم آنهم در دو سطح حساس روبرو است. انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی که هر دو رویداد سیاسی تاثیر بسزایی بر فضای اقتصادی کشور خواهند گذاشت البته اقتصاد نیز بر انتخابات پیش رو تأثیرگذار خواهد بود. این تأثیر به اندازه ای است که پیش بینی ها حکایت از وجود شعارهای اقتصادی در تبلیغات کاندیداها بیش از سالهای گذشته دارد زیرا در شرایط فعلی اقتصاد دغدغه اصلی کشور و مردم است. براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، اقتصاد اصلی ترین مسئله کشور است.

رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی گفت: رقابت پیش رو در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باید در راستای حل این معضل ملی باشد. انتخابات فرصت مناسبی برای بیان نظرات افراد، گروه های مختلف سیاسی و عامه مردم درخصوص مسائل مختلف علی الخصوص بحث اقتصاد در سطح جامعه است. قطعا افرادی هم که پا به این عرصه گذاشته اند بحث اقتصاد را فراموش نخواهند کرد که در غیر این صورت دست به فرصت سوزی تاریخی زده اند.

علیپور در ادامه با اشاره به پیوند تنگاتنگ اقتصاد و سیاست گفت: اقتصاد و سیاست ایران در اکثر ادوار پیوند تنگاتنگی با هم داشته اند. ایران اسلامی در تاریخ خود دو بار شرایط سخت سیاسی و اقتصادی را در کنار هم داشته است. اول در زمان جنگ هشت ساله ای که بر ایران تحمیل شد؛ بطوریکه در این هشت سال شاهد اقتصادی ویران بودیم که با اعتماد مردم به سیاست و سیاست مداران کشور سربلند شدیم. همچنین طی 12 سال گذشته نیز برای دومین بار مردم عزیزمان گرفتار شرایط سخت اقتصادی شده اند. اتهامات بی اساس بر صنعت صلح آمیز هسته ای و اعمال تحریم های ظالمانه و همچنین سوء مدیریت غیر قابل انکار برخی از دولتمردان شرایطی را بوجود آورد که اقتصاد ایران رفته رفته مریض و مریض تر شد و بسمت سراشیبی پیش رفت.

وی گفت: درحال حاضر نیز پس از فراز و نشیب های فراوان به سوی دوران پسا برجام حرکت می کنیم. در این دوران دو انتخابات حساس نیز پیش رو داریم که قطعا با وضعیت اقتصادی گره خورده اند. این موضوع هم می تواند فرصت خوبی برای آنهایی که برنامه اقتصادی دارند، باشد و هم می تواند استرس و دل نگرانی هایی را برای عده ای به وجود آورد که با وجود مسئولیت های گذشته خود، نتوانسته اند توقعات و انتظارات اقتصادی مردم را برآورده کنند و در این مسیر گام های درست و موفقیت آمیزی بردارند.

رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی ضمن تأکید بر تاثیر مشارکت مردم بر انتخابات و اقتصاد تصریح کرد: مشارکت واژه ای پر اهمیت در همه موضوعات است. دربحث انتخابات نیز میزان مشارکت مردم حرف اول را می زند. از سوی دیگر گمانه هایی پیرامون ابهام در میزان این مشارکت آنهم بدلیل فشارهای چند ساله اقتصادی بر ملت عزیزمان وجود دارد. براساس آمارها، نرخ تورم، رکود، بیکاری و بی پولی ازجمله عوامل مهمی هستند که بر مشارکت مردم تأثیر منفی دارند و در عوض با افزایش سطح سواد و درآمد سرانه کشور، سطح مشارکت گسترده تر خواهد شد. البته نباید فراموش کرد که ثبات سیاسی ایجاد شده بواسطه انتخابات بر روحیه و اعتماد مردم، فعالان بخش خصوصی و آینده ایران نیز تأثیر بالایی خواهد داشت.

به گفته وی، امید ایجاد شده در دل صاحبان صنایع و سرمایه، تولیدکنندگان و مسئولان اقتصادی کشور موجب میشود تا فعالیت در عرصه اقتصاد بیش از پیش افزایش یابد. در این راستا عده ای اعتقاد دارند که مجلس هماهنگ با دولت می تواند اوضاع اقتصاد کشور را شکوفا کند اما عده ای نیز این تعامل و یکدستی را قبول ندارند و معتقدند که پیشرفت های اقتصادی کشور بواسطه تضارب آرا و اختلاف دیدگاه ها و مباحثات طرفین اتفاق می افتد و لازم است مجلس نگاهی متفاوت از دولت داشته باشد.

علیپور حضور و مشارکت مردم در عرصه انتخابات و همچنین در حوزه اقتصادی را مستلزم انگیزه دانست و گفت: ابتدایی ترین حرکت در هر انتخابات، وعده ها و شعارهای کاندیداها برای بالا بردن انگیزه مردم جهت حضور در انتخابات است. وعده های اقتصادی و رفع مشکلات در این حوزه در شرایط فعلی احتمالا در اولویت وعده ها و شعارهای تمامی نامزدهای انتخاباتی است. البته اقتصاد موضوعی است که در حافظه بلندمدت مردم قرار دارد و در شرایطی که احساس کنند وعده ها رنگ و بویی از حقیقت ندارد از فرد کاندیداها و شاید از فضای انتخابات دور و گریزان شوند. انگیزه هر قشر با متغیرهای گوناگون بالا می رود؛ بطور مثال برای فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صاحبان سرمایه، متغیرهای مالیات، تسهیلات و سود بانکی، رفع ممنوع الخروجی، رفع تبعیض ها و رانت ها، شکسته شدن انحصارها .... و برای مصرف کنندگان و خانوارها، متغیرهایی همچون نرخ تورم، افزایش رفاه و درآمد و در نهایت برای جوانان متغیرهای اشتغال و مسکن و وام های ازدواج اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: مسئله مهم این است که شرایط اقتصادی ماه های قبل از انتخابات تاثیر زیادی بر میزان مشارکت مردم در انتخابات دارد. تحولات و وضعیت اقتصادی قبل از برگزاری انتخابات به دو صورت در انتخابات مؤثر است. اول اینکه وضعیت اقتصادی بر جلب نظر مردم برای مشارکت تأثیرگذار است و دوم اینکه وضعیت اقتصادی بر رأی مردم به نامزدها و تأیید یک حزب، گروه و دسته سیاسی اثرگذار است.

سبزعلیپور افزود: درخصوص وضعیت اول، تصمیم گیران میتوانند برای جلب آراء مردم متغیرهای اقتصادی را به سمتی حرکت دهند که رضایت مردم جلب شود. البته این کار به میزان دانش مردم نیز بستگی دارد زیرا شهروندان، عاقل تر از آن هستند که توسط سیاستمداران منفعت طلب به سمت و سوی خاصی هدایت شوند. و اما پیرامون وضعیت دوم نیز نگاه مردم بر دغدغه های نامزدها و احزاب میباشد که از چندین ماه قبل به بررسی این دغدغه ها و مواضع افراد در زمان بحران های اقتصادی می پردازند. البته آخرین حرکت در این رابطه همانگونه که اشاره شد، شعار ها و وعده اقتصادی داده شده است. مهمترین و ملموس ترین موضوع در اقتصاد هر کشور که تاثیرگذار بر تصمیمات سیاسی مردم در انتخابات است، نرخ تورم و گرانی است. رأی و نظر مردم نسبت به سیاستهای دولت بشدت وابسته به نرخ تورم است. تورم متغیری است که روز به روز مردم آن را با گوشت و پوست خود لمس می کنند و در ارزیابی خود نسبت به عملکرد سیاست گذاران و انتخاب ایشان، آن را ملاک قرار خود می دهند.

سبزعلیپور تأکید کرد در دو انتخابات مهم پیش رو نامزدهای انتخاباتی باید برنامه ای صحیح پیرامون اقتصاد و سیاست های انتخاباتی در پیش بگیرند. از جمله حرکتها و عملکرد صحیح احزاب و افراد، ثبت نام اشخاص شایسته در این حوزه است. احزاب و آنهایی که دغدغه مردم و نظام را دارند، می بایست افرادی را تشویق به حضور و ثبت نام در انتخابات کنند که نسبت به مسائل اقتصادی بیگانه نباشند و دغدغه توسعه کشور و رفع معضلات موجود را داشته باشند.

وی گفت: اتحاد و همدلی نمایندگان مجلس آینده نسبت به وضعیت اقتصادی امری مهم است و نباید در آینده استراتژی های متفاوت و ضد و نقیض در این عرصه شکل گیرد. در کنار تمامی گفته ها در انتخابات هفتم اسفند نظارت صحیح نهاد نظارتی حائز اهمیت است و توصیه میشود به اقتصاد به عنوان یک مشکل مهم توجه ویژه داشته باشند. این نهاد در تأیید صلاحیت ها در این دوره میبایت اقتصاد را هم مورد توجه قرار میداد. صلاحیت بسیاری از افراد در دوران های گذشته مورد شک و تردید قرار گرفته و افرادی که از همین حالا منابع کشور را در رقابت های انتخاباتی در امور نامتعارف خرج کرده اند، نباید جایی در دستگاه های سیاست گذار داشته باشند. نظارت بر تبلیغات نامزدهای انتخاباتی باید جلوی ارائه وعده های پوچ تبلیغاتی را بگیرد و مانع ملتهب شدن فضای کشور آنهم در شرایط فعلی شود. در ابتدا صحبت از ارائه برنامه کردیم و گفتیم که همه منتظر برنامه اقتصادی مشخص، علمی و مفید نامزدها برای اوضاع اقتصاد کشور هستیم. این برنامه ها باید راه درمانی برای اقتصاد مریض ایران باشد. در تمامی انتخاب ها مهمترین وظیفه را مردم بر عهده دارند که با چشمانی باز، ذهنی هوشیار به اصلح ترین نامزدهای انتخاباتی رأی دهند. انتخاب آنها هر چه باشد، خوب یا بد آینده ساز کشورمان خواهد بود. تغییر این وضع بیش از اینکه در گرو برنامه ها و مسئولیت ها باشد در گرو انتخاب آگاهانه نمایندگان مجالس آینده از سوی مردم است.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان سخنان خود اظهار کرد: مخلص کلام اینکه درد را همه میدانند اما درمانگر کجاست؟ در نهایت دولتمردان، صاحب نظران، ارباب جراید و همه افرادی که دغدغه اقتصادی کشور را دارند باید در شرایط فعلی و در ایام انتخاباتی پیش رو به چند نکته توجه داشته باشند. آنها باید در راستای آگاه سازی مردم به حقوق اقتصادی خود و مطالبه آن حق در انتخابات حرکت کنند و در مرحله بعد بدنبال ایجاد و گسترش سرمایه اجتماعی در میان مردم به ویژه از سوی متولیان حکومتی باشند. طرح نظریه های مختلف و مباحثات کارشناسی توسط صاحب نظران اقتصادی طرفدار کاندیداهای مختلف سبب هم اندیشی و تبادل اندیشه های مختلف و بعضا متناقض خواهد شد که در صورت هوشمندی تصمیم گیران آتی می تواند به یک راهکار روشن و راهگشا منجر شود.

کد خبر 4578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =