استخوان سود بانکی در گلوی تولید

نرخ سود تعیین شده باتوجه به عدم همخوانی اش با تورم ایراد دارد و در این صورت نمی تواند اثر مثبت مورد انتظار را بر فضای پولی و مالی کشور بگذارد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران اعلام کرد: ابلاغ کاهش نرخ سود سپرده از سوی بانک مرکزی به بانک ها تا 18 درصد، هم با تاخیر انجام شد هم میزان کاهش آن کم است. محمدرضا نجفی منش گفت: ابلاغ کاهش نرخ سود سپرده از سوی بانک مرکزی به بانک ها تا 18 درصد، هم با تاخیر انجام شد هم میزان کاهش آن کم است. نرخ سود تعیین شده باتوجه به عدم همخوانی اش با تورم ایراد دارد و در این صورت نمی تواند اثر مثبت مورد انتظار را بر فضای پولی و مالی کشور بگذارد.

وی ادامه داد: وقتی تورم نقطه به نقطه 12 درصد است، سود سپرده 18 درصد بی معنی است. سود سپرده باید به تورم نزدیک باشد. حتی در بعضی کشورها سود سپرده منفی است یعنی بانک از مشتری به دلیل نگه داری از پولش، هزینه هم دریافت می کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: سود سپرده بانکی بیشتر از تورم دو نتیجه منفی برای اقتصاد به همراه خواهد داشت. اول اینکه مردم سرمایه شان را به کار مولد نمی برند و سراغی از تولید نمی گیرند. در شرایطی که مردم بدون کار می توانند درآمد کسب کنند، سرمایه شان در اقتصاد اثر مثبت نخواهد گذاشت. پیامد دوم نرخ سود سپرده بالا، این است که بانک بطور حتم این پول را با افزایش سه چهار درصدی سود، به تسهیلات گیرندگان اعطا می کند. در این شرایط هزینه تولید افزایش پیدا می کند و محصولات ایرانی، نمی توانند با کالاهای وارداتی رقابت کنند.

نجفی منش ادامه داد: توصیه من به بانک مرکزی به عنوان متولی بانک های کشور این است که نرخ سود را متناسب با تورم در نظر بگیرد تا ایران از این نظر مثل بقیه کشورهای دنیا باشد. دولت باید در این مورد بسیار سریع عمل کند. نکته حائز اهمیت دیگر، موسسه مالی و اعتباری غیر مجاز است. تا زمانی که این موسسات که به سپرده ها سودهای بالا می دهند، جمع نشوند، تعیین هر نوع نرخ سود توسط بانک مرکزی بی فایده است. دولت باید بطور همزمان، با کاهش نرخ سود، فکری به این حال این موسسات بکند.

کد خبر 4586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =