۴ محور دغدغه ها در برنامه ششم توسعه

نوبخت گفت: ما در دولت یازدهم تلاش کردیم روند  رشد منفی اقتصادی را به مثبت تبدیل کنیم و باتوجه به اینکه رئیس جمهور قول داد من این زنجیره تحریم را از پای اقتصاد ملی بر می دارم و زمینه را برای سرمایه گذاری فراهم می کنم این زمینه اکنون برای سرمایه گذاری خارجی فراهم شده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، محمدباقر نوبخت با حضور در استودیوی اخبار 21 سیمای جمهوری اسلامی درباره مهمترین دغدغه های دولت در برنامه ششم توسعه  گفت: این برنامه که به برنامه ششم توسعه مشهور است در واقع تاکنون یازدهمین برنامه ای است که در کشور نوشته می شود و ما در این برنامه از همه تجارب برنامه های گذشته  استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه ما در این برنامه روی چهار محور به عنوان دغدغه ها متمرکز شدیم گفت: بخش نخست موضوعاتی بود که احساس کردیم اگر به آنها  نپردازیم ممکن است به بحران برسیم که از جمله آن می توان به موضوع آب، محیط زیست، صندوق های بازنشستگی اشاره کرد که احساس کردیم باید روی آنها متمرکز شویم و می توانیم از آنها به عنوان پیشران توسعه استفاده کنیم.

وی افزود: همچنین صنایع معدنی، انرژی، گردشگری، حمل و نقل از دیگر مواردی بود که  که احساس کردیم اگر روی آنها متمرکز شویم می توانیم به دیگر اهداف نیز برسیم.
نوبخت گفت: موضوع دیگر بحث اشتغال و بهبود فضای کسب و کار بود و همچنین تامین منابع مالی و توانمند کردن جامعه و آن بخش از فقرا و کسانی که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند.

وی افزود: بخش دیگر مناطقی بودند که ما می خواستیم به صورت ویژه به آنها بپردازیم و از آن مناطق به عنوان یک ظرفیت استفاده کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: ما روی 45 موضوع دیگر به عنوان یک نگاه جامع نگر متمرکز شدیم و برنامه های آنها را در ابعاد کمی و کیفی مورد بررسی قرار دادیم.

وی در ادامه به بحث اشتغال اشاره کرد و افزود: باتوجه به تحلیلی که از بازار کار و حضور نیروی کار تحصیلکرده در این بازار داریم به عنوان یک موضوع بسیار جدی در برنامه ششم روی آنها متمرکز و در این خصوص برای900 هزار فرصت شغلی که عمدتا به افراد فارغ التحصیل معطوف می شود متمرکز شدیم تا نرخ بیکاری را تا پایان برنامه به هفت درصد کاهش دهیم.

وی ادامه داد: بنابراین بحث اشتغال بحث بسیار مهمی است و اکنون نرخ بیکاری ما  حدود ده و هفت دهم درصد است.

نوبخت گفت: ما می خواهیم بیش از900 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم اما اشتغال یک  موضوع ویژه است و حتما باید بسترهای آن فراهم شود و تامین منابع و سرمایه گذاری صورت گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: ما در دولت یازدهم تلاش کردیم روند  رشد منفی اقتصادی را به مثبت تبدیل کنیم و باتوجه به اینکه رئیس جمهور قول داد من این زنجیره تحریم را از پای اقتصاد ملی بر می دارم و زمینه را برای سرمایه گذاری فراهم می کنم این زمینه اکنون برای سرمایه گذاری خارجی فراهم شده است.

وی ادامه داد: تردیدی نیست اگر بخواهیم برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم باید همه زمینه را فراهم کنیم.

نوبخت گفت: ما بیش از800 هزار میلیارد تومان نقدینگی در بخش خصوصی داخلی داریم و می توان با استفاده از این بخش، زمینه را برای سرمایه گذاری درون زا و برون نگر  فراهم کرد.

وی درباره اینکه برخی انتقاد می کنند چرا در تدوین برنامه با صاحبنظران مشورت نشده است گفت: ما خود را نیازمند عقل جمعی میان ایرانیان می دانیم و تلاش می کنیم در هر فرصتی از نظرات آنها بهره مند شویم و در تدوین این برنامه نیز از آنها استفاده کردیم.

وی افزود: در همین سو شورایی را تشکیل دادیم که علاوه بر نمایندگان مجلس که در آن شورا حضور داشتند از حضور اساتید دانشگاه و افراد خبره نیز بهره بردیم.

نوبخت ادامه داد: تاکنون350 نفر از صاحبنظران در طول برنامه نظرات خود را به ما داده اند،‌ با 152صاحبنظر مکاتبه کردیم و از آنها خواستیم برنامه خود را بدهند و همچنین از30 انجمن علمی، دانشگاهی، موسسات تحقیقاتی و پژوهشگاهی نیز نظر مکتوب دریافت کردیم.

وی با اشاره به اینکه142مورد نیز آحاد دانشگاهی نظرات خود را داده اند اظهار داشت: در 185محور 436 موضوع را جمع بندی کردیم و قطعا نظری که بتواند این برنامه را تکمیل کند در فرصت باقیمانده آن را منعکس خواهیم کرد.

نوبخت گفت: همانطور که وعده های دولت تحقق پیدا کرده با اجرای برنامه ششم در آینده نزدیک شاهد افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در کشور خواهیم بود. 

کد خبر 4591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =