تجارت کاشی و سرامیک در تور رکود

کاشی و سرامیک گرچه به عنوان محصول صادراتی نوپا محسوب می‌شود اما این محصول طی دو سال اخیر به طور میانگین سالانه ۴۵۰ میلیون دلار از راه صادرات درآمد ارزی داشته است که البته امسال به ویژه در نیمه دوم، با رکود در بازار صادراتی و همچنین بازار مصرف داخلی مواجه شده است

به گزارش خبرنگار ایسنا، بر اساس گزارش تحلیل آماری منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، صنعت کاشی و سرامیک در طول سال های 1392 و 1393 به ترتیب 457 و 444 میلیون دلار صادرات داشته که در مقابل میزان واردات این محصول حدود سه و 9 میلیون دلار در این دو سال بوده است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در گمرک، صادرات کاشی و سرامیک در پنج ماهه اول امسال با 905 هزار تن وزن و 201 میلیون دلار ارزش مالی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته چه از لحاظ وزنی و چه از لحاظ قیمتی به ترتیب 138 هزار تن و 24 میلیون دلار افزایش صادرات را تجربه کرده است.

بر اساس آمار، عمده‌ترین بازار صادراتی کاشی و سرامیک ایران کشور عراق است که سهم 70 درصدی در صادرات این محصول دارد. در عین حال نیز کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و گرجستان نیز دیگر بازارهای صادراتی محصول کاشی و سرامیک ایران هستند که البته سهم ناچیزی از صادرات این محصول دارند.

در ادامه، این تحلیل کالایی مربوط به محصول کاشی و سرامیک بعد از بررسی آمار مربوط به صادرات و واردت، به پیش‌بینی آینده صادراتی این کالا پرداخته است که در آن برای دو شرایط "استمرار تحریم‌ها" و "رفع تحریم ها" ، تا سال 1396 پیش‌بینی 10 و 20 درصد رشد صادرات شده است.

این پیش‌بینی در حالی صورت گرفته که رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، حال و روز این حوزه را خوب توصیف نکرده و به ایسنا می‌گوید چند عامل در وضعیت پیش‌روی این صنعت موثر بوده است که از جمله آنها می‌توان به رکود ساخت و ساز در کشور اشاره کرد که این خود عامل افت تقاضا در داخل و انباشت کالا در انبار تولیدکننده شده است. همچنین این انباشت به سمت صادرات هم رفته که همین حرکت به سمت بازار خارجی، بازار داخل را دچار اخلال می‌کند.

به گفته وی، بزرگترین بازار صادراتی کاشی و سرامیک ایران، عراق بوده که درگیری‌های منطقه‌ای در کشور عراق و همچنین مشکلات اقلیم کردستان با دولت مرکزی موجب شده که امکان تجارت با این کشور هم مهیا نشود و مجموعه این اتفاقات باعث افت صادرات نیز باشد.

ولی در حالی پیش‌تر با استناد به آمار گمرک در پنج ماهه اول امسال صحبت از افزایش صادرات به میان آمد که بر اساس گفته های فلاح تا امروز، عوامل بیرونی و داخلی باعث شده اند که صنعت سرامیک کشور در حوزه صادرات هم نسبت به زمان مشابه سال قبل با افت قیمت به میزان 1.5 دلار در هر متر مربع و همین طور کاهش کمی صادرات نیز روبرو باشد و علاوه بر رکود بازار داخلی، به تولید کنندگان و صادرکنندگان نیز صدمه بزند.

محمد روشنفکر فلاح از این مصائب صادراتی به عنوان یک تجربه ارزشمند یاد کرده و می‌گوید باید از این تجربه به عنوان یک درس استفاده کرد و باید یاد بگیریم که تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد نچینیم، تا در مواردی مشابه در صورتی که برای یک کشور ایجاد مشکل شد در تمامی بخش ها دچار مشکل نشویم.

او همچنین با بیان این که فعالان این حوزه در حال بازاریابی و پیدا کردن مقاصد صادراتی باثبات‌تر هستند، گفته که در حال حاضر جلساتی با طرف روس برگزار شده تا بتوانیم بازارهایی را در آن مناطق ایجاد کنیم و همچنین به دنبال بازاریابی از استرالیا به عنوان یک بازار صادراتی پایدار هستیم و هیاتی از این کشور به زودی به ایران سفر خواهد کرد.

در نهایت به نظر می‌رسد این صنعت با توجه به پتانسیل هایی که در حوزه تولید و صادرات، مخصوصا به کشورهای منطقه دارد، می تواند مجدد با شناسایی بازارهای جدید به دور رونق برگردد که بنا به گفته رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، نیل به این هدف علاوه بر شناسایی بازار، به حمایت های قانونی و زیرساختی متصدیانی مانند سازمان توسعه تجارت نیاز دارد.

کد خبر 4596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =