میل کاهشی در روند میان مدت بازار ارز

به رغم نوسانات قیمت دلار در بازار آزاد شاهد کاهش این نرخ در یک ماه گذشته به میزان ۱۸۰ تومان بوده ایم که از ثبات بازار برای هفته های پایانی سال حکایت دارد

روند تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد کشور در مدت یک ماه گذشته نشان می دهد با جدود 180 تومان افت قیمت در این مدت مواجه بوده ایم. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز بر اساس آمار ارز از صرافی های مجاز، بهای ارز از رقم 3650 تومان در ابتدای بهمن ماه به 3470 تومان در روز گذشته رسیده است. این میزان تغییرات که حکایت از افت 5 درصدی بهای ارز دارد در نتیجه دو اتفاق مهم در بازار افتاده که نخستین اتفاق اجرای برجام و دومین اتفاق نیز آغاز آزادسازی ذخایر ارزی و اطمینان بازار از تقویت ذخایر ارزی کشور است.

در این شرایط البته طی روزهای آینده انتظار می رود دو جریان در بازار ارز تقویت شوند. نخست آن که افزایش تقاضا برای ارز در مدت پیش رو تا آغاز سال جدید تابع دو متغیر خرید کالاهای واسطه ای و سرمایه ای برای تولید و همچنین تقاضای ارز مسافرتی از طرف دیگر است. با این حال به عقیده کارشناسان بازار ارز، به اندازه کافی ذخایر ارزی در کشور وجود دارد و می توان بازار را باثبات نگه داشت. در این بین سیف، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که دلیلی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد.

وی چند روز پیش با اشاره به آغاز مسافرت های نوروزی و افزایش تقاضای ارز در روزهای پایانی سال افزایش نرخ دلار در بازار را بعید می داند. وی همچنین اطمینان داد که دلیلی برای افزایش مجدد نرخ ارز وجود ندارد. سیف با اشاره به روند اخیر کاهشی نرخ ارز در بازار گفت: در حال حاضر بازار از ثبات نسبتاً مناسبی برخوردار است، بنابراین حتی در روزهای پایانی سال هم دلیل خاصی برای افزایش مجدد نرخ ارز وجود نخواهد داشت. کارشناسان معتقدند نیاز دولت به ریال در ماه های پایانی سال برای تأمین منابع ریالی خود باعث می شود شاهد تزریق مناسبی از ارز باشیم که این موضوع باعث می شود بازار با شرایط باثباتی همراه باشد.  

در این رابطه یک کارشناس ارشد اقتصاد در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز گفت: روند بازار ارز باتوجه به نوسانات قیمت و افزایش تقاضا تا پایان سال ثبات خواهد داشت. شاهین شایان آرانی در خصوص ارزیابی خود از وضعیت بازار تا پایان سال گفت: طبیعتا با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضا متعاقبا نرخ ارز افزایش می یابد اما با توجه به سیاست های دولت برای و مهار و کنترل تورم شرایط با ثباتی را برای بازار می توان پیش بینی کرد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی به خوبی توانسته است روند عرضه و تقاضا را در بازار ارز مدیریت کند و ارز مورد نیاز بازار را تامین نماید؛ در واقع بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای آرام نگه داشتن این بازار به کار گرفته است.

شایان آرانی در خصوص آمادگی بازار ارز برای تک نرخی شدن گفت: با توجه به برنامه های بانک مرکزی در خصوص تک نرخی شدن ارز تاکنون زمینه های آن فراهم نشده اما کاملا خوشبین هستیم تا این یکسان سازی در سال آینده محقق شود .

وی افزود: در حال حاضر نرخ ارز تابعی از متغیرهای واقعی از جمله عرضه و تقاضا در بازار است و عرضه و تقاضا تابع رفتار عمومی جامعه است که در اکثر مواقع قابل تغییر نیست.

وی ادامه داد: از پیش نیازهای آمادگی بازار ارز، اول برای تک نرخی شدن می توان به توان و قدرت بانک مرکزی اشاره کرد تا بتواند با توجه به اختیاراتش بازه نوسانات قیمت ارز را کنترل کند؛ دوم باید سعی کرد از حرکت هایی که موجب ایجاد نوسان و شوک در بازار ارز می گردد اجتناب کرد و اجازه نداد که فرصت طلبی ها بازار را تحت سلطه خویش قراردهند.سوم شبکه معاملات ارزی باید زیر نظر بانک مرکزی که شامل کارگزاری ها و صرافی ها و... است، قرار گیرد تا جو حاکم را کنترل و مدیریت نماید که البته لازم به ذکر است در همین راستا اقداماتی صورت گرفته است.

این کارشناس اقتصادی در پایان در خصوص نرخ ارز تعادلی در شرایط کنونی گفت: نرخ تعادلی ارز برای محاسبات اقتصادی شامل مدل های اقتصادی و مفروضاتی است که می توان به چالش کشبد. در واقع نرخ برابری ارز توسط بانک مرکزی با استفاده از تعدادی از مدل ها و استراتژی ها لحاظ می گردد. به عنوان مثال کشوری که در راستای ارتقای اقتصادی تلاش می کند در محاسبات نرخ ارز کشورش مدل اقتصادی را رواج می دهد . در اصل نمی توان عدد خاصی را گفت، اما طبق مشاهدات بانک مرکزی نرخ تعادلی که گفته حدود 3400 تا 3500 است اما آیا این رقم از نظر یک اقتصاددان قابل قبول است؟ خیر، مسلما اقتصاددان ها با توجه به وضعیت اقتصادی کشور رقمی پیشنهاد می دهند تا در راستای توسعه همه بخش ها باشد.

کد خبر 4600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =