رشد ۸ درصدی اقتصاد بدون توجه به تأمین مالی امکان پذیر نیست

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با تشریح کلیات برنامه ششم توسعه گفت: رشد ۸ درصدی در اقتصاد بدون توجه به تأمین مالی امکان پذیر نیست. بخشی از رشد ۸ درصدی را از طریق سرمایه گذاری تأمین می‌کنیم و بخشی دیگر نیز از طریق بهره وری تأمین می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در همایش تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه یازدهمین برنامه تهیه شده در کشور است، اظهار داشت: 5 برنامه قبل از انقلاب و 5 برنامه پس از انقلاب تهیه شده است.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم از تجارب برنامه‌های قبلی استفاده کنیم، گفت: برنامه ششم با 27 موضوع و 45 محور تهیه شده که قصد داریم در بازه زمانی سال 95 تا 99 به صورت مسئله محور و جامع نگر در راستای توجه به سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری برنامه را پیش ببریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه رشد مبتنی بر دانش و اقتصاد مقاومتی را به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه ششم مدنظر داریم، گفت: از آنجایی که علاوه بر موضوعات اقتصادی در برنامه ششم توسعه سایر مسائل از جمله مباحث اجتماعی و فرهنگی را مدنظر داریم، مباحثی همچون آب، محیط زیست، و صندوق‌های بازنشستگی را به صورت ویژه طی برنامه پنج ساله دنبال خواهیم کرد.

نوبخت بیان کرد: عدم خروج آب از مرزها، آبرسانی به روستاها، توجه به محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی در چندین مرحله مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: بخشی از سواحل آبی ما در خلیج فارس و بخشی دیگر نیز وارد اقیانوس‌های هند و آبهای جهانی می‌شود که به صورت ویژه این موضوع را مدنظر قرار داده‌ایم تا از فرصت‌ها استفاده کنیم. البته در راستای این توجه مردم آن منطقه را نیز مورد توجه داریم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: تمام احکام برنامه ششم توسعه با توجه به سیاست‌های فرادستی ابلاغ شده از سوی رهبری مدنظر قرار می‌گیرد تا مباحث مختلف کشور به بحران تبدیل نشود.

نوبخت در بیان سایر محورهای برنامه ششم توسعه اظهار داشت: معدن، صنایع معدنی، گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رشد اقتصادی و مسائل گردشگری را به صورت جزئی و کلی محاسبه کرده‌ایم. محاسبات نشان می‌دهد تمرکز بر روی این بخش‌ها می‌تواند رشد اقتصادی خوبی را به همراه داشته باشد.

وی با تأکید براینکه برای رسیدن به رشد 5 درصدی سهم تمام بخش‌ها را محاسبه کرده‌ایم اظهار داشت: با توجه به محاسبات اقتصادسنجی می‌توانیم در بخش‌های مختلف به جایگاه مطلوب دست یابیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در بیان مسائل و دغدغه‌های دولت ادامه داد: توجه به جایگاه کسب و کار و محیط کسب و کار از دیگر مسائلی است که مدنظر داریم اگر تصور شود اشتغال تنها موضوعی است که با سرمایه گذاری خارجی رونق می‌گیرد برنامه ریزی اشتباهی است. در طول سالهای برنامه برنامه ریزی برای ایجاد بیش از 900 هزار فرصت شغلی را با سرمایه گذاری‌های کافی مدنظر داریم.

*نرخ بیکاری 7 درصدی تا پایان برنامه ششم

نوبخت از رسیدن نرخ بیکاری به 7 درصد تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: رشد 8 درصدی در اقتصاد بدون توجه به تأمین مالی امکان پذیر نیست. بخشی از رشد 8 درصدی را از طریق سرمایه گذاری تأمین می‌کنیم و بخشی دیگر نیز از طریق بهره وری تأمین می‌شود. 9.8 واحد درصد از رشد اقتصادی از طریق برخورداری از بهره وری تأمین می‌شود.

وی تأکید کرد: هیچ توسعه‌ای پذیرفته نیست مگر آنکه در قالب عدالت و توجه به قشر آسیب پذیر و بهبود معیشت مردم انجام شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه کاهش نرخ تورم را با هدف حفظ قدرت خرید مردم دنبال کردیم، تصریح کرد: تلاش برای کنترل نوسانات نرخ ارز نیز به منظور حفظ ارزش پول ملی بود. در حال حاضر هیچ یارانه‌ای را از افراد کم درآمد حذف نکردیم.

نوبخت به پرداخت یارانه نقدی به 75 میلیون نفر اشاره کرد و افزود: سیاست پرداخت یارانه با توجه به فقرا و نیازمندان دنبال می شود، توانمندسازی محرومین و فقرا از برنامه‌های ششم توسعه است.

وی با بیان اینکه برخی از موارد برنامه جزو وظایف دولت است و نیازی به اجازه از هیچ جایگاهی ندارد، گفت: به طور مثال داشتن رشد اقتصادی و توجه به معیشت مردم از وظایف دولت است و نیازمند اجازه از مجلس نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: حجم قابل توجهی از احکام را که نیازمند توجه نمایندگان بود در اختیار آنها قرار دادیم یعنی طی 50 ماده به مجلس تقدیم کردیم نمایندگان نیز با بررسی دقیق با چندصد تبصره آن را تصویب کردند و در جریان موارد مهم و کلیدی هستند.

نوبخت اظهار کرد: 12 هدف فرابخشی و 17 هدف بخشی در برنامه مورد توجه قرار گرفته که قصد داریم اهداف کمی و کیفی طی سالهای 95تا 99 سیاستگذاری و دنبال کنیم. هر یک از این 27 موضوع به صورت کامل برنامه ریزی و تفکیک شده و به طور مشخص می دانیم تمام بخش‌ها و تمام افراد طی مدت برنامه چه کاری را باید انجام دهند و تمام منابع آن محاسبه شده است.

وی با تأکید براینکه برنامه ششم توسعه اولین برنامه اقتصاد مقاومتی است گفت: مبانی نظری برنامه در راستای سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبری است و کل برنامه براساس الگوی تلفیقی رشد، الگوی اقتصاد کلان و الگوی اقتصاد سنجی تهیه شده است و یک برنامه ریزی غلطان است.

سخنگوی دولت گفت: به گونه‌ای برنامه ریزی کردیم و برای رشد بیش از 8 درصد آماده هستیم. از جمله برنامه ریزی های ما سهم منابع نفتی از 31.5 درصد به 22 درصد است. یعنی درطول سال‌های برنامه سهم منابع نفتی از 31.5 درصد به 22 درصد تقلیل می‌یابد.

کد خبر 4606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =