توزیع مشکلات پیش روی اقتصاد در سه سطح

جهانگیری: شرایط منطقه تغییر کرده است و اکنون پس از یک دوره افت قیمت نفت با شرایط حساسی روبرو هستیم اقتصاد چین که موتور محرک اقتصاد جهان بود با افت تولید روبرو شده است و تأثیر آن در اقتصاد ما دیده می‌شود. برنامه ششم نیازمند نگاه راهبردی با درنظرگرفتن شرایط داخلی و بین المللی است. مقام معظم رهبری در سند چشم انداز با اهداف مشخص وضعیت روشنی را در افق ۱۴۰۴ برای ایران تدوین کردند. قرار بود سالانه ۸ درصد رشد اقتصادی وجود داشته باشد که در ۱۰ سال اول حدود ۲.۸ درصد رشد داشتیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با اشاره به اینکه برنامه ششم سومین سند چشم انداز کشور و اولین سند اقتصاد مقاومتی است، گفت: قصد داریم در نهایی شدن این برنامه از نظرات نخبگان نیز بهره مند شویم. این دولت فضایی را فراهم کرد تا در تصمیم گیری‌ها از نظر نخبگان استفاده کند. حتی جایی که عملکرد دولت نقد داشت نقدها را پذیرفتیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه ششم از آن جهت حائز اهمیت است که تمام اهداف و برنامه‌ها را برای توسعه 5 ساله مشخص کند، گفت: سیاست گذاری برای برنامه ریزی یکی از ضرورت‌های گریز ناپذیر است و دولت به آن نیاز دارد. در حال حاضر اداره کشور دیکته می‌کند که باید برای پیشبرد اهداف برنامه ریزی وجود داشته باشد اینکه برخی می‌گویند دولت اعتقادی به برنامه ریزی ندارد حرف ناصحیحی است.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید براینکه برنامه ششم توسعه با استفاده از تجارب برنامه‌های قبلی تهیه شده است، افزود: اینکه براساس رهیافت‌ها بدانیم که کجا هستیم و کجا خواهیم رفت، ا اهداف مهم برنامه است. خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی 5 برنامه توسعه‌ای انجام شده و از تجارب آن استفاده کردیم.

جهانگیری تصریح کرد: از نظر منطقه‌ای در شرایط حساسی قرار داریم درگیری‌هایی ایجاد شده و رقابت ناصحیحی شکل گرفته است. ایران کانون ثبات منطقه است بنابراین باید به گونه‌ای باشد که حرف تأثیرگذار مهم بزند.

وی گفت: شرایط منطقه تغییر کرده است و اکنون پس از یک دوره افت قیمت نفت با شرایط حساسی روبرو هستیم اقتصاد چین که موتور محرک اقتصاد جهان بود با افت تولید روبرو شده است و تأثیر آن در اقتصاد ما دیده می‌شود. مقابله با ورود کالای چینی یکی از دغدغه‌های دولت است که برای آن برنامه ریزی کرده‌ایم.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: برنامه ششم نیازمند نگاه راهبردی با درنظرگرفتن شرایط داخلی و بین المللی است. وضعیت سند چشم انداز در دو برنامه و افق پیش رو در نظر گرفته شده است.

جهانگیری اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سند چشم انداز با اهداف مشخص وضعیت روشنی را در افق 1404 برای ایران تدوین کردند. رهبری مشخص کرده است که ایران در 1404 باید دارای چنین ویژگی‌هایی باشد.

وی ادامه داد: دو برنامه طی 10 سال سند چشم انداز با وفور درآمدهای نفتی سپری شد. زمانیکه دولت و تدبیر به شاخص رقبای خود نگاه می‌کند مشاهده می‌کند که وضعیت خوبی ندارد قرار بود سالانه 8 درصد رشد اقتصادی وجود داشته باشد که در 10 سال اول حدود 2.8 درصد رشد داشتیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: نیازمند جبران عقب ماندگی هستیم کشور باید عزم خود را برای برداشتن گام بلند و استوار در سالهای آتی بردارد. روند گذشته و 10 ساله سند چشم انداز به هیچ وجه مناسب نیست.

جهانگیری افزود: بازمهندسی و اصلاح ساختارها و اصلاح تفکرها نیازمند رسیدن به اهداف سند چشم انداز است. در شرایط فعلی با این میزان درآمد نفتی بدون اصلاح ساختارها نمی‌توانیم موفق باشیم.

وی با بیان اینکه ایجاد انسجام و وحدت رویه قوه‌ها و نهادها شأن نزول اقتصادی مقاومتی است، گفت: همه دستگاه‌ها و نهادها باید درباره چگونگی اجرای اقتصاد مقاومتی گزارش دهند زمانی که برنامه ششم را تدوین کردیم در گام اول وضعیت موجود را بررسی کردیم و چالش‌ها و تنگناهای کشور را استخراج کردیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: دولت تدبیر و امید هنگامی کشور را تحویل گرفت که چالش‌های بسیاری در مسیر داشت به همین دلیل در نخستین روز مشکلات را سطح بندی کردیم و طی برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت راهکارهایی را درنظر گرفتیم.

*سیاست‌های دولت در 2.5 سال گذشته موفق بوده است

جهانگیری اظهار کرد: دولت در طول دو ونیم سال گذشته تمام سیاست‌هایی که برنامه ریزی کرده موفق بوده است اینکه بعضی‌ها از عملکرد دولت نقد می‌کند انتظار دارند برنامه‌های بلند مدت دولت نتیجه کوتاه مدت بدهد و مشکلات حل شود.

وی افزود: بیکاری چالش امروز و فردای کشور است. متأسفانه نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دو برابر نرخ بیکاری عادی است که در دولت گذشته به آن توجهی نشده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه نارسایی در نظام تأمین مالی و سیستم بانکی نقش بسیار تعیین کننده‌ای در روند نامطلوب کشور دارد، گفت: 90 هزار میلیارد تومان معوقات نظام بانکی است. حجم بدهی دولت نیز به بانک‌ها ازطرف دیگر شرایط را دشوار کرده است. وجود بازار غیرمتشکل پولی و موسسات غیرمجاز که از سوی مرکز یا نهادی تشکیل شده باعث بروز بازار کاری غیرمتشکل در کشور شده است. که تمام این مسائل جزو مشکلات کشور است.

جهانگیری بیان کرد: 400 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام عمرانی در دولت وجود دارد که در سال گذشته بودجه دولت برای اتمام آن 30 هزار میلیارد تومان و درسال 91 این مبلغ 10 هزار میلیارد تومان بود. این نیز از جمله مشکلاتی است که به دلیل عدم مدیریت در دولت قبلی رخ داد.

وی گفت: صندوق‌های بازنشستگی ایجاد می‌شود تا یک فرد بازنشسته از ردیف بودجه‌ای خارج و از طریق صندوق بازنشستگی منابع خود را دریافت کند. اما متأسفانه تمام حمایت‌های مالی صندوق‌های بازنشستگی از سوی دولت است یعنی نه تنها باری از دوش دولت برداشته نشده بلکه در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی دولت ست.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: وضعیت آب شرب، کشاورزی و زیرزمینی همچنین محیط زیست برای شهرهای تهران، اهواز و مشهد که زندگی آنها را به مخاطره انداخته از موارد مهم کشور است که در برنامه ششم توسعه برای آن برنامه ریزی شده است.

جهانگیری بیان کرد: اجرای نامناسب خصوصی سازی برای اداره مهمترین موضوع در کشور است که از دولت جدا نمی‌شود اما متأسفانه فضا به گونه‌ای پیش رفت که خصوصی سازی با هدفی که مدنظر بود انجام نشد. سیستمی شدن دستگاه‌ها در اقتصاد علی رغم شعارهایی که داده شد صورت نگرفت و بیشتر برای بهره برداری سیاسی بود.

* نزدیک‌ترین فرد به کابینه دستش آلوده شود هیچ خط قرمزی وجود ندارد

وی ریشه کن شدن فساد را از دغدغه‌های اصلی مسئولان دولت تدبیر و امید خواند و افزود: برخی احساس می‌کنند دولت ساده‌ایست و اگر آدرس غلط بدهند دولت به دنبال آن می‌رود. اگر آدرس صحیح بدهند با هر فردی برخورد می‌کنیم حتی اگر نزدیک‌ترین فرد به کابینه دستش آلوده شود هیچ خط قرمزی وجود ندارد و با آن برخورد می‌شود حساسیت به فساد تنها برای گذشته نیست اکنون نیز نسبت به فساد حساسیت داریم.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: از دیگر مباحثی که در دولت گذشته به آن توجه نشد و از دغدغه‌های این دولت است نظام کارشناسی ایران است که به عنوان مهمترین سرمایه به حساب می‌آید متأسفانه سازمانی مانند سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که قلب برنامه ریزی کشور است در دولت گذشته از بین رفت. این دولت با دقت، همت، پشتکار و صداقت برنامه ریزی برای مباحث مختلف را دنبال می‌کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه باید سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در تمام بخش‌ها اجرایی شود، اظهار داشت: نیروهای مسلح باید پاسخ دهند بخش دانش بنیاد چقدر در آن سازمان اجرایی شده است آیا سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش برون‌زایی و درون‌زایی اجرایی شده یا خیر، البته قوه قضاییه و دولت نیز همین موضوع را باید توضیح دهند.

وی با اشاره به اینکه دولت بعد از برنامه ششم 12 برنامه ملی را از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استخراج کرده است، افزود: طرح برون گرایی، عدالت بنیادی، استفاده از توان و تولید داخلی، افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، انضباط مالی و کاهش درآمد نفتی، افزایش استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، گفتمان‌های اقتصاد ملی، شفافیت سازی و عدالت اداری و مالی کشور، اجرای برنامه‌های دانش بنیان در بخش اقتصادی از جمله این طرح‌ها به شمار می‌آید. هر کدام از این برنامه‌ها با ریاست یک وزیر دنبال خواهد شد.

* تبلیغات انتخاباتی جهانگیری در همایش رسمی

معاون اول رئیس جمهور با تأکید براینکه دولت بعد از برنامه ششم به صورت جدی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند، بیان کرد: برنامه ششم محصول طبیعی اقتصاد موجود است. در یک مقطعی تصمیماتی گرفته شد که منابع کشور بیشتر به هدر رفت اما ما در صددیم با اجرای برنامه‌هایی مناسب مانع هدر رفتن منابع کشور شویم.

جهانگیری با اشاره به اینکه برخی از اتفاقات در گذشته افتاد که پیش از آن تخریب کننده منابع اقتصادی باشد بیشتر سرمایه‌های اجتماعی کشور را مورد هدف قرار داد، تصریح کرد: ما زمان اندکی برای دستیابی به شاخص‌های توسعه داریم. باید به نقطه‌ای برسیم تا بتوانیم با خیزی بلند فضا را برای رسیدن به اهداف خود فراهم کنیم. البته باید بگویم در چند سال گذشته کشور مدام مورد هجوم تهدیدهای مقامات مسئول کشورهای دیگر قرار می‌گرفت که خوشبختانه بعد از دو سال همه این موضوعات کنار رفته است.

وی گفت: برجام خلق فرصتی برای منزلت کشور و بازسازی اقتصاد و تحقق اقتصاد مقاومتی است. باید معیشت مردم به حرکت دربیاید مردم در سال 92 کاری کردند که تهدیدها از بین برود. درسال 94 نیز باید کاری کنند اقتصاد کشور به حرکت و چرخش بیفتد.

معاون اول رئیس جمهور بر گفتگو و تعامل بخش‌های مختلف در سطح ملی برای توسعه اقتصاد اشاره کرد و اظهار داشت: باید امید، اعتماد در کشور تقویت شود در حال حاضر فرصت انتخاب زمان مناسبی برای ترمیم تگناهای گذشته در بخش سیاست و مدیریتی کشور است.

جهانگیری اضافه کرد: رئیس جمهور به بنده و تعدادی از وزرا  مأموریت دادند که با بسیاری تعامل کنیم اما الآن خوب نیست ولی بعداً می‌گویم در این تعامل ما چگونه رفتیم و چه دستاوردها و شکست‌هایی داشتیم ولی باید تأکید کنم امروز راهی جز تعامل وجود ندارد.

وی با تأکید براینکه هرچه جریانات سیاسی فعال باشند، انتخابات پرشورتری در پایان هفته برگزار خواهد شد، تصریح کرد: ملت در خلق حماسه بزرگ از این فرصت استفاده کرده و به پای صندوق‌های رأی بروند. رهبری هم در سخنان اخیر خود اعلام کردند اگر نظام را هم قبول ندارید به پای صندوق‌های رأی بیاید بنده هم تأکید می‌کنم رأی بیشتر یعنی امید و تدبیر بیشتر در کشور.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید براینکه باید در انتخابات اخلاق حرف اول را بزند، گفت: مردم باید کسانی را که بی اخلاقی می‌کنند شناسایی و تصمیم مناسب را در انتخابات بگیرند. اخیراً  یکی از افراد در جریان انتخابات اعلام کرده یک میلیارد و 700 میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده کشور گم شده است، مگر می‌شود یک دلار در کشور گم شود این افراد اگر واقعاً تردید دارند سوال بپرسند. نه آنکه این موضع گیری‌ها را بیان کنند.

کد خبر 4609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =