تداوم روند کاهشی صادرات و واردات در بهمن

میزان صادرات و واردات محصولات غیرنفتی کشورمان در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن به ترتیب با ۱۶ و ۲۲ درصد افت روبرو شده است

آمارهای 11 ماهه تجارت کشور که گمرک منتشر کرده حکایت از افت 16 درصدی صادرات و افت 22 درصدی واردات محصولات غیرنفتی دارد. به این ترتیب و بر اساس ]آمارهای گمرک میزان صادرات محصولات غیرنفتی کشورمان در 11 ماه گذشته به 38 میلیارد و 971 میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با رقم هدف گذاری شده کشور که عددی در حدود 61 میلیارد دلار است رقم ناچیزی است.

به گزارش اگزیم نیوز، میزان واردات نیز در این مدت با نزول 22 درصدی به 37 میلیارد و 278 میلیون دلار رسیده است. بررسی آمارهای مذکور نشان می دهد همچنان چین بزرگترین شریک تجاری کشورمان محسوب می شود که در حدود 6 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده است و 9.3 میلیارد دلار نیز کالا به کشورمان صادر کرده است.

پس از آن عراق دومین شریک بزرگ صادراتی ایران محسوب می شود که به رغم ریسک های ژئوپلیتیک منطقه و حضور داعش، 5 میلیارد دلار کالا به این کشور صادر کرده ایم. امارات متحده عربی، افغانستان و هند سه کشور دیگری بودند که بیشترین میزان کالای غیرنفتی را از ایران خریداری کرده اند. امارات متحده، جمهوری کره، ترکیه و هند نیز در کنار چین (رتبه اول) بالاترین رتبه را در بین صادرکنندگان محصولات خود به ایران به خود اختصاص داده اند.

کد خبر 4612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =