دولت پول حواله‌های آرد را سه سال بعد پرداخت می‌کند

رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران با بیان اینکه کارخانجات دیگر نمی‌توانند از جیب خود هزینه کنند، اظهار داشت: کارخانه‌های آرد سبوس محصول خود را در اختیار دولت می‌گذارند اما دولت سه سال بعد پول آنها را پرداخت می‌کند.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، حسین یزدجردی صبح امروز (یکشنبه) در نشستی خبری که به صورت وبینار برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: با تصمیم وزرای اقتصادی دولت قبل قرار بر این شد که قیمت شیر اصلاح شده و قیمت سبوس آزاد شود ولی متاسفانه امید گیلان‌پور معاون وزیر جهادکشاورزی نامه‌ای امضا کرده که می‌گوید دولت مابه التفاوت قیمت‌ها را به کارخانجات پرداخت می‌کند تا دوباره سبوس با حواله ۱۴۰۰ تومانی به دامداران پرداخت شود.

وی با بیان اینکه موضوعی که در این میان وجود دارد مشکل خرید و فروش حواله‌جات است، ادامه داد: این موضوع باعث فساد می‌شود، وقتی اصلاح قیمت شیر انجام شده چه لزومی به چنین کاری وجود دارد؟ علاوه بر این با این حواله‌ها امروز از کارخانه‌های آرد سبوس دریافت می‌کنند اما دولت پول آن را سه سال بعد پرداخت می‌کند.

این مقام صنفی گفت: کارخانجات دیگر نمی‌توانند از جیب خود هزینه کنند تا شاید چند سال دیگر دولت پول آنها را بپردازد. تاکنون این کار انجام شده اما بعد از این دیگر کارخانجات نمی‌توانند چنین کاری کنند چرا که دیگر از توان مالی آنها اجازه نمی‌دهد.

رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران، اظهار داشت: آنچه ما به چشم خود می‌بینیم این است که وقتی ماشین‌های باری از کارخانه سبوس بارگیری می‌کنند چند خیابان آن طرف چند وانت دور این ماشین باری را می‌گیرند و از آن سبوس بارگیری می‌کنند.

یزدجردی هشدار داد: در صورت اجرایی شدن نامه معاون وزیر جهاد کشاورزی، در مهرماه در زمینه آرد و سبوس کشور مشکل به وجود خواهد آمد.

رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران تصریح کرد: من از سازمان حمایت سوال کرده‌ام که آیا خرید و فروش آزاد سبوس وجود دارد یا خیر و پاسخ مثبت داده‌اند. این در حالی است که ۱۰۰ درصد سبوس تولیدی کارخانجات به وزارت جهاد کشاورزی تحویل داده می‌شود. وقتی در چنین شرایطی در بازار آزاد وجود دارد یعنی سواستفاده‌هایی صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه دامداران می‌گویند مجبور به استفاده از نان به عنوان خوراک دام هستند، گفت: سبوس یک بخش جزئی از کل خوراک دام است، از ابتدای انقلاب نان به عنوان خوراک دام استفاده می‌شد و وقتی قیمت نان اینطور ارزان نگاه داشته شده است حتی جای دستمال کاغذی هم استفاده می‌شود. ما ۳۰ درصد دور ریز نان داریم که همه اینها به خاطر سیاست‌های غلط در این مورد بوده است. چرا وقتی کاه ۴هزار و ۲۰۰ تومان است، سبوس باید یک هزار و ۴۰۰ تومان به فروش برسد؟

در ادامه جعفر ایزدیار دبیر کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران هم در سخنانی اظهار داشت: هزینه‌های تولید در سال ۹۶ تاکنون به شدت افزایش یافته است؛ دولت برای اعمال تاثیر در این موضوع، سه راه را می‌تواند پیش بگیرد. راه اول افزایش قیمت نان است که به صلاح نیست، راه دوم افزایش قیمت سبوس و راه سوم پرداخت مابه التفاوت قیمت‌ها است.

وی افزود: به دلیل تورم موجود در خرداد سال جاری ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت که قیمت سبوس آزاد شود تا علاوه بر تامین هزینه کارخانه‌ها قیمت‌ها تک نرخی شده و جلوی فسادهای بعدی گرفته شود.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: متاسفانه وزارت جهادکشاورزی برای حمایت از دامدار قیمت را نگه داشته و اجازه تغییرات قیمتی نمی‌دهد. کارخانجات به دلیل مشکلات مالی سرگردان هستند؛ شرکت بازرگانی دولتی مصوبه تنظیم بازار را داده اما وزارت جهادکشاورزی اجازه تغییرات قیمتی نمی‌دهد.

سید محمدرضا مرتضوی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران هم در این نشست خبری در خصوص تصمیم اخیر دولت مبنی بر ثابت نگهداشتن قیمت سبوس و تبعات آن گفت: صنایع آرد و صنایعی که مصرف کننده آرد هستند در کشور عملیات وسیعی را در راستای تامین نیازهای مردم انجام می دهند. به طوری که حدود ۱۲ تن گندم را کارخانجات آرد سازی در کمال صحت تبدیل به آرد و محصولات آردی می کنند و به این ترتیب حدود ۲۰ صنف وابسته به کاری است که کارخانجات انجام می دهند.  

مرتضوی افزود: متاسفانه یک تصور غلط در کشور در سالهای گذشته تشکیل شده و اینکه دولت ها دائما اظهار می کردند نرخ نان باید ثابت بماند. اما ثابت نمانده و نانی که در زمان جنگ در دهه ۶۰ به قیمت ۱۰ ریال می خریدیم الان تا ۶ هزار تومان هم خریداری می کنیم.

وی ادامه داد: این نشان دهنده بی تدبیری است چرا که دولت سالیانه ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان سوبسید آرد و نان می دهد و می گویند قیمت نان باید ثابت بماند. متاسفانه این یک تصور غیر واقعی است که هیچ گاه به واقعیت نپیوسته و تنها باعث شده تمام اقتصاد آرد و نان تصنعی شود و دائما دستکاری شود.

کد خبر 46132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =