تقویت ترانزیت می تواند سبب موفقیت ایران در تجارت جهانی شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به موقیعت جغرافیایی کشور، گفت: ایران می‌تواند تنها با بهره گیری از امکانات لجستیکی بخصوص مسیرهای ترانزیتی، نقش و جایگاه اقتصادی خود را در تجارت بین‌الملل بیش از پیش افزایش دهد.

سیدرضی حاجی آقامیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم شناخت دقیق پتانسیل ها و امکانات طبیعی و تاکید بر بهره گیری از ظرفیت‌های صادراتی کشور، موقعیت جغرافیایی ایران را ظرفیتی منحصربفرد در تحقق اهداف صادراتی و رشد مثبت اقتصادی کشور دانست.

وی اضافه کرد: اگر نگاه و نگرش درستی به این ظرفیت وجود داشته باشد، می‌توان بدون استفاده از منابع زیرزمینی و داشته‌های سرزمینی و تنها با استفاده از همین امکان نه تنها می توان نقش و جایگاه ایران را در تجارت بین‌المللی تثبیت کرد بلکه می توانیم سهم خود را در تجارت با دیگر کشورهای دنیا گسترش دهیم.

وی افزود: مطالعه تاریخ نشان می‌دهد که دوره ساسانیان با ایجاد روابط منطقی با دیگر حکومت‌های وقت، جاده ابریشم به عنوان مسیر تجارت بین‌المللی سبب رونق اقتصادی ایران شده بود، اگرچه امروزه این جاده قدیمی از بین رفته اما می‌توان آن را در قالب مسیر هوایی، ریلی و یا جاده‌ای احیاء کرد و از آن طریق به دستاوردهای زیادی در اقتصاد و تجارت بین‌الملل دست یافت.

حاجی آقامیری ادامه داد: چین هنوز با استفاده از همین تفکر و همین مسیر، کالاها و محصولات خود را به کشورهای زیادی صادر می‌کند و همچنان این مسیر به عنوان یک شاهراه مهم در اقتصاد چین فعال است.

این فعال اقتصادی با تأکید بر پتانسیل ایران در ترانزیت و حمل‌ونقل صادراتی، اظهار داشت: نقشی که امروز دوبی در اقتصاد خاورمیانه بازی می‌کند، سهم و حق ایران است. ایران با دسترسی به خلیج فارس و تنگه هرمز می‌تواند بهترین محل برای صادرات مجدد و بهترین ایستگاه میانی برای کالا و محصولات صادراتی کشورها از تولید تا بازار باشد.

وی بیان کرد: دوبی تنها به اتکای همین ظرفیت، در طول چهل سال توانست خود را به منطقه‌ای مهم واستراتژیک در اقتصاد خاورمیانه و تجارت بین‌الملل تبدیل کند در حالی که ایران ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به این منطقه در این حوزه داشته و دارد.

حاجی آقامیری گفت: ایران در عرصه فناوریهای نوین دارای توانمندی‌های مطلوبی است و همین عرصه می‌تواند سرآغاز مجموعه‌ای از همکاری‌های جدید باشد، چه خوب است که شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های ما در این زمینه ورود کنند و بازارهایی همچون ترکمنستان و دیگر کشورها را جدی بگیرند.

وی افزود: دولت جدید باید برای بهبود وضعیت صادرات ایران برنامه‌هایی را که قبل از انتخابات برای تسهیل صادرات و وارداتی اعلام کردند، به منصه ظهور برسانند و بنابر شرایط سیاسی کشور و موضوع برجام تغییرات مهمی را در عرصه صادرات کشور ایجاد کنند.

کد خبر 46174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =