شرکت‌های کوچک آلمانی علی‌رغم تحریم‌ها در ایران باقی مانده‌اند

داو جونز طی گزارشی نوشت: به رغم اینکه تحریم های غرب در سال های اخیر بخش عمده ای از تجارت خارجی ایران را مختل کرده، اما بسیاری از شرکت های آلمانی در این سال ها به تجارت با این کشور ادامه داده اند

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از تسنیم، داو جونز طی گزارشی نوشت: به رغم اینکه تحریم های غرب در سال های اخیر بخش عمده ای از تجارت خارجی ایران را مختل کرده، اما بسیاری از شرکت های آلمانی در این سال ها به تجارت با این کشور ادامه داده اند. اکنون این شرکت ها احتمالا در بین اولین شرکت هایی خواهند بود که پس از لغو تحریم های ایران و گشایش اقتصاد این کشور منتفع می شوند. بر اساس اطلاعات اتاق صنایع و بازرگانی ایران و آلمان، تا سال گذشته، بیش از 75 شرکت آلمانی در ایران فعالیت داشتند که اکثر آنها شرکت های کوچک و خانوادگی ای بودند که کالاهای ویژه ای تولید می کردند که عمدتا به حوزه های بهداشت و درمان، ساخت و ساز یا خودرو مربوط می شدند و مشمول تحریم ها نبودند.

این شرکت ها که بسیاری از آنها خصوصی هستند، به این دلیل توانسته اند حضور خود در ایران را تداوم ببخشند که بسیاری از آنها روابط محدودی با آمریکا دارند. به عقیده کارشناسان دولت آمریکا همواره ابزار کمی برای تاثیرگذاری بر این نوع شرکت ها داشته است.

در مقابل، بسیاری از شرکت های چند ملیتی آلمان، از جمله گروه مهندسی زیمنس در آمریکا فعال هستند و انتخاب دیگری جز تبعیت از محدودیت های دولت آمریکا ندارند. مارک پیس، مدیر و یکی از مالکان شرکت دنتائوروم، که چند دهه است در ایران فعالیت دارد گفت: «ما هرگز به صورت واقعی این کشور را ترک نکرده ایم.» پیس اضافه می کند که هرچند تحریم ها شرکت های تولید کننده تجهیزات دندانپزشکی را محدود نمی کند، اما این شرکت مجبور بوده برای اینکه از قوانین ضد تروریستی آمریکا و اروپا تخطی نکند، تمام معاملات مالی خود را زیرنظر اداره فدرال امور اقتصادی و کنترل صادرات آلمان انجام دهد.

اما این تنها مشکل تجارت در ایران نیست. به عقیده کارشناسان از دیگر مشکلات بازار ایران می توان به فساد، بی ثباتی در نرخ ارز و وجود رقبای قوی آسیایی اشاره کرد که توجهی به تحریم های غرب ندارند. برای شرکت های آلمانی، بزرگترین دردسر دریافت پرداخت هاست، زیرا تحریم ها ایران را از سیستم جهانی مبادلات بانکی محروم کرده است. در نتیجه، به گفته آقای پیس، فروش های دنتائوروم به ایران در طی یک دهه گذشته تقریبا 90 درصد کاهش یافته است. پیس این مطلب را در ماه سپتامبر یعنی زمانی که به همراه یک هیئت تجاری به تهران سفر کرده بود اعلام کرد.

این مشکلات، دنتائوروم و دیگر شرکت های آلمانی را ناگزیر ساخته تا به چیزی فراتر از سوددهی های کوتاه مدت فکر کنند. پیس گفت: «در مورد ایران مشکل ما این است که پول (زیادی) دریافت نمی کنیم.» به گفته دولتشاهی، رئیس موسسه مشورتی آتیه بهار در تهران که به شرکت های خارجی در خصوص بازار ایران مشاوره می دهد، مشتریان ایرانی ناگزیرند پول نقد را در قابل قسط های کوچک از طریق صرافی ها یا بانک های کشورهایی نظیر ترکیه پرداخت کنند. به گفته کارشناسان، امارات یک معبر دیگر است. پیس گفت، شرکت دنتائوروم معاملات خود را از طریق دوبی انجام می دهد.

فریدولین استارک، رئیس بخش بازارهای بین المللی فدراسیون صنایع آلمان در برلین گفت: «کم و بیش اینکه شرکت ها چگونه این کار را انجام می دهند شبیه یک معجزه است...ما هیچ شبکه ای که شفاف یا قابل اعتماد باشد را نمی شناسیم. با این حال، مدیران شرکت های آلمانی می گویند، دسترسی به بازار 80 میلیون نفری ایران ارزش تحمل این سختی ها را دارد. میشایل هاک ، مدیر یک شرکت آلمانی می گوید، ایرانی ها «تشنه محصولات ما هستند. آنها می خواهند فن آوری تولید این کالاها را داشته باشند.»

کد خبر 464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =