تهران میزبان غول های تجاری و بانکی جهان

طی دو روز گذشته ایران میزبان هیأت های تجاری از سنگاپور و سوییس بوده که می تواند شاهدی بر رشد همکاریهای بانکی و تجاری بین ایران و کشورهای پیشرفته دنیا است

 کشورمان در ماه های گذشته و پس از توافق هسته ای میزبان مقام های عالی دهها کشور اسیائی و اروپائی بوده است و این روزها و در اخرین ماه سال 1394 هنوز هم بسیاری از کشورها و شرکت های بزرگ بین المللی در راه تهران هستند و یا طی روزهای آتی به ایران سفر خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، کشورمان از دیروز میزبان بزرگان اقتصادی کشورهای سوئیس و سنگاپور است و این دو کشور با توجه به جایگاه ممتاز خود در عرصه مالی و بانکی می توانند در دوران پسا تحریم پلی برای ارتباط بیشتر میان بخش خصوصی ایران و کشورهای مختلف اروپائی و آسیائی باشند.

رئیس جمهوری سوئیس به دعوت رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز (جمعه، هفتم اسفندماه) در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی، اقتصادی و علمی وارد تهران شد و توسعه و تعمیق مناسبات دو جانبه‌، منطقه‌ای و بین‌المللی و ارتقای سطح همکاریهای مشترک در حوزه های سیاسی، اقتصادی، بازرگانی، قضایی و فرهنگی میان تهران و برن، از جمله اهداف سفر سه روزه رییس جمهوری سوئیس به تهران است.

در این سفر افزون بر گفتگوی رؤسای جمهور و هیئت های دو طرف، موافقتنامه‌هایی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تسهیل مراودات بانکی، سیاسی، حقوقی و فرهنگی میان دو کشور امضا می شود.

بر اساس این گزارش رئیس جمهوری سوئیس که در کشورمان به سر می برد با بیان این که برن می تواند در آینده شریک بسیار خوبی برای ایران باشد، گفت: سه هیئت اقتصادی متشکل از شرکت های سوئیسی، مقامهای بلندپایه علمی و خبرنگاران رسانه های سوئیسی وی را در سفر به تهران همراهی می کنند.

یوهان اشنایدر آمان بر گسترش رواط ایران و سوئیس در زمینه های مختلف تاکید کرد و گفت: سوئیس می تواند در آینده شریک بسیار خوبی برای ایران باشد.

وی افزود: سوئیس به دنبال تقویت روابط خود با ایران در زمینه های سیاسی، اقتصادی، علمی، تحقیقاتی، کشاورزی، دارویی و ماشین آلات است، ما در سفر به تهران می خواهیم با یافتن بخش هایی که ظرفیت همکاری بیشتر، این همکاریها را افزایش دهیم.

رئیس جمهوری سوئیس ضمن ابراز خرسندی از شرایط جدید، اظهار کرد: برای دولت سوئیس همگرای یو همکاری ایران در عرصه های بین الملی، اهمیت بسیاری دارد.

در سالهای گذشته مناسبات اقتصادی و بازرگانی تهران و برن آن گونه که «جولیو هاس» سفیر سوئیس در ایران می گوید به کمتر از 500 میلیون دلار رسیده است اما برن به دنبال آن است تا حجم تبادلات اقتصادی را به پیش از اعمال تحریم های جهانی علیه تهران بازگرداند.

بر پایه آمار رسمی گمرک ایران، میزان واردات ایران از کشور سوئیس با اختلافی فاحش بیشتر از میزان صادرات ایران به این کشور است. از جمله در 9 ماهه سال 94 میزان صادرات غیرنفتی ایران به سوئیس تنها معادل شش میلیون و 600 هزار دلار بوده است. در همین بازه زمانی، ایران معادل یک میلیارد و 860 میلیون و 500 هزار دلار کالا از سوئیس وارد کرده است.

بررسی روند 10ساله مبادلات تجاری ایران و سوئیس نیز نشان می دهد ارزش صادرات ایران به این کشور کاهشی قابل توجه داشته است. صادرات ایران به سوئیس در سال 85 معادل 19.9 میلیون دلار بوده، که این مقدار در سال 93 به 10 میلیون و 700 هزار دلار تنزل پیدا کرد. در 9 ماهه سال 94 نیز ایران تنها شش میلیون و 600 هزار دلار کالا به سوئیس صادر کرد.

این در حالی است که واردات ایران از سوئیس که در سال 85 ، معادل 2میلیارد و 289 میلیون و 200 هزار دلار بوده و در سال 93 با تغییراتی اندک، به 2 میلیارد و 417 میلیون و 800 هزار دلار رسیده است. در 9 ماهه سال 94 نیز ایران معادل یک میلیارد و 860 میلیون و 500 هزار دلار کالا از سوئیس وارد کرده است.

روابط ایران با سوئیس همواره از فراز و نشیب کمتری به نسبت به روابط تهران با دیگر کشورهای اروپایی برخوردار بوده است. با ین حال اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات گروه 1+5 و لغو تحریم های اقتصادی غرب علیه تهران، مناسبات تهران- برن را وارد مرحله تازه ای کرد.

شورای فدرال سوئیس پیشتر با اعلام لغو تحریم های هسته ای علیه ایران، عنوان کرده بود: سوئیس همیشه از روند مذاکره و اجرای توافق حمایت کرده است. شورای فدرال اطمینان دارد که اجرای توافق هسته ای و برداشتن تحریم های بین المللی، مراودات سیاسی و اقتصادی با ایران را افزایش می دهد.

سنگاپور به دنبال احیای روابط با ایران

 پس از گذشت ٦ هفته از لغو تحریم ها علیه ایران، یک هیئت بزرگ اقتصادی سنگاپوری دیروز (جمعه، هفتم اسفند ماه) به همراه اس.ایسواران، وزیر تجارت و صنعت این کشور برای کشف فرصت های جدید همکاری دوجانبه عازم تهران شد.

این هیئت اقتصادی سنگاپور در سفر پنج روزه به ایران بزرگترین هیئتی خواهد بود که به خاورمیانه سفر می کند و فدراسیون تجارت سنگاپور این سفر را برنامه ریزی کرده است و نمایندگان ٤٨ شرکت در آن حضور دارند.

این هیئت از نمایندگان شرکتهای نفت و گاز (دریایی)، پتروشیمی، صنایع دریایی، بنادر و تدارکات، ساختمان و عمران، زیرساخت و گردشگری، فناوری اطلاعات، ارتباطات، خدمات حرفه ای و بخشهای تجارت متشکل شده است.

تئو سیونگ سنگ، رئیس فدراسیون تجارت سنگاپور، ورود دوباره ایران به اقتصاد جهانی را یک جرقه روشن در میان چشم انداز نامشخص جهانی بویژه در دوره کنونی که برخی اقتصادها در حال تجربه دوره انقباضی شدید هستند، دانست.

وی گفت: در مقابل، برخی صنایع کلیدی ایران مانند نفت و گاز، هوا - فضا و تدارکات دریایی، به طور قابل توجهی در حال گسترش است، از سوی دیگر ایران سرمایه گذاری خود را در بخش نفت، گاز و پتروشیمی افزایش می دهد و ناوگان این کشور در بخش هواپیمایی و کشتی گسترش می یابد.

وی گفت که انتظار می رود سرمایه گذاری ایران در بخش زیرساختها نیز دچار رشد شود.

آمارهای بانک جهانی نشان می دهد که ایران با ٤٠٦ میلیارد و ٣٠٠ میلیون دلار تولید ناخالص داخلی در سال ٢٠١٤ میلادی دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست

به نوشته این تارنما، از سوی دیگر لغو تحریم ها برای اقتصاد ایران مفید است، زیرا انتظار می رود سرانه رفاه تا ٣,٧ درصد افزایش یابد که عمده آن به دلیل لغو تحری مهای نفتی اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا و آزادسازی تجارت مرزی و خدمات مالی و حمل و نقل است.

وزیر صنعت و تجارت سنگاپور در سفر به ایران انتظار می رود با علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی مذاکره و سند تشویق سرمایه گذاری را امضا کند.

 

شریک قدیمی در راه بازگشت به تهران

کره جنوبی که از سالیان دور روابط خوبی را با ایران داشته به دنبال روابط بهتر و گسترده با کشورمان است و در این راستا با هدف  افزایش همکاری در صنایع نفت و پتروشیمی و نیز خودروسازی بزرگان اقتصاد و صنعت کره جنوبی بزودی و طی روزهای آتی راهی تهران می شوند .

وزارت صنایع، تجارت و انرژی کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: تهران و سئول یازدهمین نشست کمیسیون اقتصادی مشترک را در چارچوب نشست کمیته همکاریهای اقتصادی دو کشور با حضور مقامها و بازرگانان در تهران برگزار می کنند.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، برگزاری همایش بزرگ تجاری شرکتهای کره ای و ایران در هفته آینده، به منزله پایان دوران کاهش و قطع یک دهه کم کاری اقتصادی با کشوری است که منبع بزرگ انرژی دنیا به شمار می رود.

دراین بیانیه آمده است: نشست این کمیته با حضور مقامهای ارشد دولتهای کره جنوبی و ایران، نهم و دهم اسفندماه در تهران آغاز می شود.

این وزارتخانه در بیانیه خود با اشاره به این که کره جزو  نخستین کشورهایی است که فوری به گروه همکاری با ایران پس از برجام و لغو تحریم ها ملحق شد، تصریح کرده است: بازار بزرگ ایران باید به روی شرکتهای کره ای باز شود و نشست کمیته همکاری اقتصادی دوجانبه که به یک دهه کم کاری اقتصادی پایان می دهد، حرکتی بی نظیر در راستای کمک به شرکتهای کره ای برای ورود به ایران است.

بر اساس این گزارش، جو هیونگ هوان وزیر صنعت، تجارت و انرژی کره جنوبی ریاست یک هیئت ٢٠ نفره متشکل از مدیران وزارتخانه های مختلف این کشور را برای سفر به ایران برعهده دارد.

قرار است کمیته همکاریهای اقتصادی دو کشور در جریان برگزاری نشست بر ٦ عرصه همکاری انرژی، مالی، بانکی، تجارت و فرهنگ و همچنین بهداشت عمومی متمرکز شود.

افزون بر این نشست، قرار است هیئتی متشکل از ٩٥ نفر از بخش های عمومی غیردولتی و بخش خصوصی و مسئولان شرکت ها و موسسه های بازرگانی کره جنوبی نیز در تهران با همتایان ایرانی خود وارد گفتگوهای تجاری شوند

کد خبر 4644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =