تقویت زیرساخت های حمل ونقلی ریلی درپسابرجام نیازمند سرمایه گذاری است

تهران- ایرنا- رئیس کنفدراسیون صادرات بر استفاده از فرصت پسابرجام برای سرمایه گذاری در تقویت زیرساخت های حمل ونقل ریلی کشور باهدف کاهش هزینه های حمل ونقل در تجارت کالا تاکید کرد

محمد لاهوتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: حمل و نقل ریلی به دلیل ارزان بودن، جایگاه مهمی در جابه جایی کالا در دنیا دارد، اما در ایران خیلی در الویت نبوده و دلیل آن، نیاز این صنعت به سرمایه گذاری بسیار بالاست.
وی تاکید کرد، باید در پسابرجام از ظرفیت های سرمایه گذاری در تقویت زیرساخت های حمل و نقل ریلی استفاده بهینه داشته باشیم تا شاهد کاهش هزینه های حمل و نقل باشیم.
رئیس کنفدراسیون صادرات مهمترین عامل تاثیرگذار بر حمل و نقل کالا را بررسی نکردن آمایش سرزمینی در ایجاد واحدهای تولیدی دانست و گفت: مولفه اساسی دیگری که قبل از ایجاد هر واحد تولیدی باید به آن توجه شود، مساله تامین آب مورد نیاز واحد است. اکنون برخی از واحدهای تولیدی که با مصرف آب بالا، در مناطقی ایجاد شده اند که کمبود آب دارند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران معتقد است؛ یکی از اهدافی که باید مدنظر دولت قرار گیرد، تقویت و حمایت از تشکیل شرکت های حمل و نقل تخصصی و دارای سیستم کشنده و در اختیار گرفتن راننده است.
وی ادامه داد: در دنیا شرکت ها با توجه به ظرفیت کاری خود، کامیون هایی را خریداری و راننده هایی را استخدام می کنند و این ماشین ها در 24 ساعت با راننده های متفاوت در حال حرکت هستند اما این موضوع در کشور ما کمتر اتفاق می افتد و این مشکل را حتی در بحث تاکسیرانی و حمل و نقل مسافر نیز داریم.
لاهوتی همچنین بر استفاده از ظرفیت های کشتیرانی کشور و تجهیز این حوزه برای تقویت صادرات کالا و کسب بازارهای منطقه تاکید کرد و گفت: با حمایت دولت از کشتیرانی هزینه سربار که بین 18 تا 30 درصد است، کاهش خواهد یافت.

** تولید کالا با ارزش افزوده بالا
رئیس کنفدراسیون صادرات درباره تولید کالا در کشور با ارزش افزوده بالا تاکید کرد و گفت: حرکت به سمت تولید کالا با ارزش افزوده بالا فاصله ما را با استانداردهای جهانی و قیمت های رقابتی کشورهای رقیب کمتر می کند.
لاهوتی از عللی که کالاهای تولید داخل قابل رقابت با بازارهای هدف نبوده را پایین بودن بهره وری واحدهای تولیدی، پایین بودن تکنولوژی و دانش فنی داخلی، بالا بودن نرخ تسهیلات، بالا بودن نرخ بیمه اجتماعی سهم واحد تولیدی، پایین بودن روزهای کارکرد عنوان کرد که در قیمت تمام شده کالاهای تولیدی اثرگذار است.
لاهوتی تاکید کرد، تا زیرساخت ها آماده نشود و ناوگان های حمل و نقل ریلی، دریایی، هوایی و زمینی تجهیز نباشد نمی توان انتظار داشت قیمت تمام شده کالا در ایران پایین بیاید.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران معتقد است در پسابرجام جذب سرمایه گذاری خارجی به منظور انجام سرمایه گذاری مشترک با واحدهای تولیدی می تواند واحدها را به سوی تولید کالا با ارزش افزوده رقابتی و افزایش بهره وری حرکت دهد، به شرط آنکه زیر ساخت ها آماده باشد.
«ولی الله افخمی راد» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز معتقد است، ایران دو برابر کشورهای صنعتی در خصوص حمل و نقل کالا هزینه می کند با وجود اینکه از نظر انرژی و سوخت از مزیت بالایی نسبت به کشورهای صنعتی برخوردار است.
وی افزود: حمل و نقل 35 درصد قیمت کالاهای خام صادراتی ایران را به خود اختصاص می د هد درحالی که در کشورهای صنعتی این رقم حداکثر 18 درصد است.

کد خبر 4647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =