عدم کنترل هزینه‌های صادراتی سبب از بین رفتن بازارهای ایجاد شده خواهد شد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: اگر هزینه‌های صادراتی کنترل نشود و دولت قیمت تمام‌شده را کاهش ندهد، به زودی تمام بازارهای ایجاد شده در سال‌های گذشته، از دست خواهند رفت.

ولی‌الله غلامی نجف‌‎آبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مختلف تولیدی و صادراتی، افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر نه‌‎تنها حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در کشور به کمترین میزان رسیده بلکه بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی نیز یا راهی کشورهای همجوار مانند عمان شده‌اند و یا فعالیت خود در بخش صادرات و تولید متوقف کرده‌اند.

وی افزود: امروزه یک سرمایه‌گذار ایرانی می‌تواند به راحتی و بدون دغدغه داشتن تعهد ارزی و مالیات بر ارزش‌افزوده و طی یک بروکراسی اداری ساده و بدون سرگردانی و معطلی در راهروهای ادارات و نهادهای متعدد و صدالبته عدم وجود بخشنامه‌های متعدد و متضاد، در سواحل آزاد عمان کار تولیدی خود را با بهترین کیفیت و بالاترین تمرکز آغاز کند.

این تولیدکننده با اشاره به رانت‌های موجود در صادرات، تصریح کرد: صادرکننده و بازرگان ایرانی با دلسردی و بی‌انگیزه فعالیت خود را ادامه می‌دهد چرا که خود را گرفتار قوانین دست و پاگیر اداری پیچیده‌ای می‌بیند که هر روز او را مواخذه کرده و با او مانند یک قاچاقچی برخورد می‌کند.

غلامی نجف‌آبادی با اشاره به توان تولیدی کشور، خاطرنشان کرد: بسیاری از کالاهای ایرانی با بالاترین کیفیت جهانی و در سطح یک بین‌المللی تولید می‌شوند بطوریکه در بازارهای مصرف حتی در کشورهای توسعه‌یافته علی‌رغم همۀ مشکلات، جایگاه خود را تثبیت کرده‌اند. این موضوع بیانگر هوش بالای تولیدکننده و صادرکننده ایرانی است که در چنین شرایطی نیز توان رقابت خود را حفظ کرده است.

وی در همین ارتباط از دولت سیزدهم درخواست کرد با کاهش هزینه های سربار، زمینه تداوم حضور محصولات تولیدی ایران و صادرکنندگان را در بازارهای فعال، فراهم کند.

غلامی نجف‌آبادی گفت: اگرچه در حال حاضر دولت توانسته بازار ارز را مدیریت کند و مانع از افزایش بیشتر قیمت ارز شود اما برخی کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی نمی توان هیچ ‌گونه ارزیابی از وضعیت صادراتی کشور داشت بلکه باید منتظر چشم انداز سیاست‌های کلان ملی و بین المللی دولت بود تا در ماه‌های آینده نقشه راه اقتصاد و صادراتی کشور ترسیم شود.

وی در پایان تاکید کرد: بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل و انتقال ارز، روند صدور کالا از ایران به کشورهای دیگر را با دشواری‌های متعددی مواجه کرده که امیدوارم با تعدیل هرچه سریعتر این هزینه ها (حمل و نقل زمینی) و تسهیل امور، صادرات کالا به کشورهای همسایه و دیگر کشورها دوباره رونق بگیرد.

کد خبر 46513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =