کاهش صادرات فرش دستباف سبب حذف این کالا از بازار آمریکا شد

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف معتقد است: از آنجا که حجم صادرات فرش دستباف ایران سال گذشته در مقایسه با سال های قبل بسیار کاهش یافت این کالا سهم ۱۸۸ میلیون دلاری خود از بازار آمریکا  را نیز از دست داد.

حامد چمن رخ روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اینکه حجم صادرات  فرش دستباف در حال حاضر عددی چشمگیر نیست، افزود: باید شرایط موجود را بهتر درک کنیم و به سمت باز کردن گره‌های ایجاد شده در مسیر بهبود تقویت بافت فرش و افزایش صادرات این هنرصنعت حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه در صنعت فرش نیز مانند سایر صنایع بعد از برقراری و تشدید تحریم های کشورهای غربی بخصوص امریکا علیه کشورمان با خود تحریمی مواجه شدیم، افزود: پیش  از سال ۹۶، ۴۲۶ میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشتیم که بعد از خروج ترامپ از برجام و تشدید تحریم ها این میزان به ۲۳۸ میلیون دلار کاهش پیدا کرد که این به معنای محرومیت ایران از سهم ۱۸۸ میلیون دلاری بازار آمریکا شد.

وی که درباره مشکلات موجود در روند فعالیت صادرکنندگان از جمله تجار فرش دستباف سخن می گفت، از بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر رفع تعهد ارزی صادرکنندگان از محل بازگشت ارز انتقاد کرد و یادآور شد: تا قبل از تصویب این تعهد صادرکنندگان با شیوه‌های غیررسمی و به عبارتی دور زدن تحریم ها ارز حاصل از صادرات را به کشور برمی‌گرداند و بدهی خود را با بانک مرکزی تسویه می کردند اما چون بسیاری از صادرکنندگان این امکان را نداشتند در نتیجه صادرات خود را متوقف کردند تا مجبور به پاسخگویی به دولت نباشند و مورد اتهام قرار نگیرند.

وی از دولت سیزدهم درخواست کرد که برای تحقق افزایش صادرات غیرنفتی از جمله فرش دستباف این رویه را اصلاح و از این طریق صادرکنندگان را یاری کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در مورد چشم انداز صادرات فرش دستباف، گفت: اگر مدیریت صادرات در این بخش منطقی شود و تصمیمات مسئولین با بهره گیری از نظرات بخش خصوصی اتخاذ شود می توان به آینده فرش دستباف امیدوار بود. 

وی افزود: اغلب مشکلات ما از مسائل داخلی بخصوص وجود قوانین دست و پاگیر داخلی ناشی می شود لذا اگر با اصلاح و بازنگری در قوانین، موانع موجود در این بخش برطرف شود می توان مجددا در حوزه فرش در بازارهای جهانی پیشتازی کرد و جایگاه از دست رفته فرش را بدست آورد.

چمن رخ به وعده های متعدد دستگاههای اجرایی مبنی بر بیمه کردن بافندگان فرش دستباف اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۲ میلیون بافنده داریم که تنها حدود ۱۰ درصد آنها تاکنون بیمه شده اند و این موضوع نشان می‌دهد که در این حوزه نیز کاملاً ناموفق بودیم.
عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف توضیح داد: با وجودی که هر سال مجلس شورای اسلامی بودجه مربوط به بیمه بافندگان فرش دستباف را بررسی کرده و اختصاص می دهد، اما مشخص نیست به چه علتی این بودجه به اندازه کافی نیست زیرا با وجود انکه این منابع هر سال ۲۰ درصد بیشتر از سال قبل است اما متاسفانه هیچکس رشد 25 درصدی سالانه حق بیمه را در نظر نمی گیرند و این امر هم سبب عقب افتادگی در بیمه کردن بافندگان فرش می شود.

کد خبر 46636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =