۴،۵ میلیارد دلار برای توسعه میادین نفت و گاز ایلام هزینه می شود

استاندار ایلام گفت: اختصاص ۴،۵ میلیارد دلار برای توسعه میادین نفتی و گازی از مهم ترین دستاوردهای سفر ریاست جمهوری به ایلام بود.

به گزارش اگزیم نیوز، محمد نوذری روز چهارشنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی و اقتصاد مقاومتی استان از تصویب ۲۷۵ طرح زیربنایی، تولیدی، صنعتی، خدماتی، فرهنگی و آموزشی در سفر ریاست جمهوری به استان خبر داد و اظهار داشت: اعتبار اختصاص یافته به این طرح ها چهار و نیم میلیارد دلار اعتبار ارزی و یک هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان تسهیلاتی است که باید تا پایان سال مالی ۱۴۰۰ جذب شود.

وی افزود: ۱۰ روز قبل از انجام سفر نشست های متعددی با حضور مدیران کل دستگاه ها در حوزه های مربوطه به مقامات کشور برگزار که در نهایت نتیجه مصوبات این نشست ها با حضور معاون اول رییس جمهور جمع بندی شد.

استاندار ایلام چهار مقوله اساسی اربعین، کشاورزی، نفت و گاز و گردشگری را برای توسعه اساسی استان ایلام مهم برشمرد و یادآور شد: با توجه به ظرفیت های خاص ایلام در این حوزه ها توسعه آنها بسیار مهم است.

نوذری تاکید کرد: باید در مقوله گردشگری و مباحث اقتصادی اربعین بیشتر توجه شود و زیرساخت های این حوزه ها را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: زمانی که ایلام به عنوان عروس زاگرس معرفی می شود، باید دارای زیرساخت های گردشگری مناسبی برای جذب گردشگر باشد.

استاندار ایلام گفت: هیچ جا از کشور زیبایی طبیعت گردشگری ایلام را ندارد، اما زیرساخت های مرتبط با این حوزه در این استان هنوز توسعه نیافته اند.

نوذری اظهار داشت: طی سفر ریاست جمهوری به استان ایلام که به عنوان اولین سفر رسمی با اطلاع قبلی انجام شد، مصوبات خوب و یک کار بی نظیری به تصویب رسید که نیازمند پیگیری است و امیدواریم هر تیمی پس از ما در استان حضور می یابد با جدیت پیگیر اجرایی شدن آنها باشد.

وی، سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی با ۱۷ طرح در ۱۰ میدان نفتی و گازی استان را با اعتبار بالغ بر چهار و نیم میلیارد دلار از مهمترین این مصوبات و طرح ها اعلام کرد و افزود: رییس جمهوری کمک کردند میدان نفتی چنگوله در ۶ ماه آینده با تخصیص اعتبار مناسب آغاز به کار کند که بدون شک، استخدام فارغ التحصیلان این حوزه با سه الی چهار هزار نفر را به دنبال دارد.

استاندار ایلام اظهار داشت: پنج طرح پتروشیمی و فاز ۲ پترو پالایش، شروع عملیات اجرایی ناحیه پایین دستی پتروشیمی دهلران و توسعه سایر میادین نفتی و پتروشیمی و گازی از دیگر طرح های مهم حوزه نفت و گاز در استان است که برای اجرای آنها اعتبار اختصاص یافته است.

نوذری یادآور شد: ۶۵ درصد ترددهای زائران اربعین از مهران صورت می گیرد و باید با دید ملی به زیرساخت های این مرز نگاه کنیم که در این راستا ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی و توسعه جاده های این مسیر در سفر ریاست جمهوری به استان مصوب شد.

وی اضافه کرد: ۱۸ طرح در حوزه آب و خاک شامل ۹ ایستگاه پمپاژ،  ایجاد زیرساخت گلخانه با افزایش ظرفیت سه برابر تولید، استفاده از منابع آب و اراضی آبی و گرمسیری از سایر طرح های این حوزه است.

استاندار ایلام گفت: همچنین اعتبارات بسیار خوبی در حوزه آب و فاضلاب نیز اختصاص یافت که تکمیل تصفیه خانه ایلام، ایوان، ارتقا ظرفیت آب شرب ایلام، آب ملکشاهی و چندین طرح از مهمترین پروژه های سفر رئیس دولت سیزدهم به ایلام است.

نوذری، برق رسانی و بهسازی شبکه های روستایی استان، بهداشت و درمان با ۳۹ طرح با هزینه ۱۳۱ میلیارد تومان تا پایان سال  را۱۴۰۰ از دیگر طرح های توسعه ای استان ذکر کرد.

وی همچنین از اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز و تکمیل بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام خبر داد و گفت: اعتبارات مناسبی نیز برای تکمیل بیمارستان ملکشاهی و سایر طرح های دانشگاه علوم پزشکی ایلام تصویب شده است.

استاندار ایلام یادآور شد: در حوزه راه و مسکن شهرسازی نیز مصوب شد سالانه چهار هزار واحد مسکن در مناطق شهری و روستایی استان احداث شود.

نوذری اختصاص اعتبار برای تکمیل تونل کبیرکوه به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان، اصلاح نقاط حادثه خیز استان با رقم ۱۹۰ میلیارد تومان و بهسازی راه های عشایری را از دیگر مصوبات سفر ریاست جمهوری برشمرد.

وی همچنین در حوزه آموزش و فرهنگ ۶۸ طرح با اعتبار ۱۱۱ میلیارد تومان شامل احداث مدارس، نوسازی چمن و باشگاه ، حذف مدارس کپری و کانکسی از دیگر دستاوردهای سفر اعلام کرد.

نوذری اضافه کرد: برای حوزه اجتماعی،  رفاهی، حوزه عمران شهرداری نیز ۱۱۸ طرح با اشتغالزایی سه هزار نفر و اتصال ۳۰ روستا به شبکه اینترنت و ایجاد ۱۷۵ کیلومتر فیبرنوری در استان مصوب شده است.

وی، افزایش درآمدها، واگذاری اموال مازاد و توسعه صادرات را از دیگر اولویت های اساسی استان اعلام کرد و گفت: باید چالش های توسعه صادرات غیر نفتی بررسی شود.

نوذری اظهار داشت: جذب دانشجویان عراقی در دانشگاه های ایلام، توریسم درمانی، جذب گردشگران عراقی و پیگیری برای راه اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران در توسعه صادرات و درآمد ارزی بسیار مهم هستند.

استاندار ایلام گفت: ما می توانیم در حوزه کشاورزی، دام و طیور، پتروشیمی و سیمان با افزایش تولید نقش مهمی در صادرات به کشور عراق داشته باشیم.

در این نشست ۲۸ طرح در حوزه زیربنایی نیز مصوب و گزارشی از روند صادرات و چالش های پیش روی آن بررسی شد.

کد خبر 46798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =