رفع مشکلات ارزی سبب رشد۲۰۰ درصدی صادرات محصولات کشاورزی می شود

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به پتانسیل بالای بخش کشاورزی و مزیت نسبی اقلیمی ایران، گفت: با رفع مشکلات ارزی و توسعه و تکمیل زیرساخت ها نه تنها می توان صادرات محصولات این بخش را تا ۲۰۰ درصد افزایش داد بلکه امکان تقویت کسب درآمدهای ارزی نیز مهیا خواهد شد.

صدرالدین نیاورانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز افزود: افزایش صادرات تولیدات کشاورزی نه تنها سبب دسـترسی تولیدکنندگان داخلی به بازارهای جدید بین‌المللی بلکه باعث رونق تولید محصولات داخلی، افزایش فرصت های شغلی و دیگر فعالیت‌های اقتصادی کشور خواهد شد، دولت سیزدهم باید بسترهای لازم برای تحقق توسعه صادرات این بخش و رفع مشکلات موجود در این فرآیند را فراهم کند.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۴۰ میلیون تن سیب درختی در ایران تولید می‌شود، افزود: با این حال، صنایع تبدیلی کافی برای این حجم از تولیدات در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه زنجیره سیب در کشور طی همکاری بخش ‌خصوصی و وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی شده است، افزود: در این زنجیره، تولیدکننده سیب ۶۰ درصد این زنجیره را تشکیل می‌دهد و صنایع تبدیلی، صنعت حمل‌ونقل و صادرکنندگان نیز دیگر ارکان این زنجیره هستند.

وی گفت: اگرچه صادرات یکی از اولویت های اصلی سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالاهای ایرانی است و برای توسعه آن باید از صادرکنندگان حمایت واقعی شود اما متاسفانه طی سال های اخیر حتی برنامه های تشویقی نظیر اعطای جوائز صادراتی نیز اجرایی نشده است.

وی درباره موانع صادرات محصولات کشاورزی نیز، افزود: اگرچه امکان رشد ۲۰۰ درصدی صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد اما تحقق آن منوط به رفع تحریم ها، برنامه ریزی مدون و تکمیل زیرساخت ها، تامین کانتینرهای یخچالی، برندسازی، تجهیز انبارها به سورتینگ و تجهیز خطوط بسته بندی است.

نیاورانی بیان کرد: با توسعه صادرات محصولات کشاورزی دیگر نیازی به فروش و صادرات نفت خام نیست که در صورت تحقق آن، بخش اعظم وابستگی کشور به درآمدهای نفتی رفع خواهد شد.

نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی کارشکنی های ارزی، مشکلات بازگشت ارز و ابطال کارت بازرگانی صادرکننده را از چالش های پیش روی صادرات برشمرد و گفت: تا زمانی که مسئولیت صادرات محصولات کشاورزی تنها توسط یک دستگاه اجرایی و با تثبیت قوانین و مقررات انجام نشود، نمی توان امید زیادی به توسعه صادرات این بخش داشت.

وی در پایان از وجود انواع بخشنامه ها و مقررات دست و پاگیر اداری دستگاههای اجرایی بخصوص بانک مرکزی در روند توسعه صادرات انتقاد کرد و از دولت سیزدهم خواست تا با ایجاد بستر مناسب و رفع موانع موجود، امکان حضور جوانان در بخش صادرات را با هدف یافتن بازارهای جدید در اقصی نقاط دنیا و همچنین پویایی، سر زندگی و شکوفایی حوزه صادرات را فراهم کند.

کد خبر 46854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =