۶ ابزار مسلح شدن سیستم بانکی در پساتحریم

مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات آثار لغو تحریم ها بر شبکه ی بانکی کشور را از چند جنبه بررسی و تشریح کرد

حمیدرضا معبودی، مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز آثار لغو تحریم ها بر شبکه ی بانکی کشور را از چند جنبه بررسی و تحلیل نمود. بازگشت مشتریان ارزی به بانک های داخلی، ارتقای کیفیت خدمات بانکی، احیای خدمات بانکی متوقف شده، ارتباط اعتباری با بانک های جهان، توسعه مرزهای بانکداری بین الملل، کاهش هزینه های مبادلات مالی از جمله مهمترین موضوعاتی است که در دوره جدید بروز خواهند کرد. 

بازگشت مشتریان ارزی به بانک های داخلی

معبودی درباره ی اولین اثر لغو تحریم ها بر شبکه ی بانکی گفت: بخشی از منابع مالی کشور به دلیل وضع تحریم ها از شبکه بانکی ایران خارج شده است؛ به عنوان مثال واردکنندگان و صادرکنندگان منابع ارزی حاصل از تجارت خود را بدلیل مشکلات انتقال ارز به داخل کشور، در بانکهای دبی، ترکیه و یا سایر بانک های خارجی سرمایه گذاری می کردند و یا در کشورهای دیگر به تاسیس شرکت هایی اقدام نموده و به این شکل منابع مالی را در خارج از کشور حبس می کردند.

وی افزود: حجم منابع ارزی بانک های ایران در دوران تحریم به شدت کاهش یافت که با لغو تحریم ها و بازگشت مشتریان بانک ها این منابع بازسازی خواهد شد.

ارتقاء کیفیت خدمات بانکی

مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: در دوران تحریم به دلیل عدم ارتباط با شبکه بانکی بین الملل و بانک های خارجی، دغدغه رقابتی بین المللی برای بانک های ایرانی از بین رفته بود در حالی که با گذشت مدت کوتاهی از زمان لغو تحریم ها شاهد تمایل بانک های خارجی برای همکاری مستقیم و غیرمستقیم در ایران بوده ایم؛ برخی از این بانک ها تمایل به ایجاد شعب جدید بانکهای خود در ایران داشته اند یا پیشنهاد تاسیس یک بانک جدید در کشور را داده اند و یا علاقمند به خرید سهام بانک های ایرانی بوده اند.

وی افزود: طبعا زمانی که یک بانک خارجی بخشی از سهام بانکی در ایران را خریداری نماید، شیوه ی خدماتی و کیفیت بانکداری آن نیز در کشور نمود پیدا می کند و موجب ایجاد رقابت در فضای بانکداری کشور خواهد شد.

احیای خدمات بانکی متوقف شده

معبودی همچنین به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: برخی از خدمات بانکی که در ارتباط با بانکداری بین الملل بوده اند در دوران تحریم متوقف یا بسیار کمرنگ شدند؛ با رفع تحریم ها در دوران جدید این خدمات در حال احیای مجدد هستند.

وی افزود: گشایش ال سی ها، ضمانت نامه های ارزی و ارتباط مجدد با شبکه سوئیفت از جمله این اقدامات است که روند کاهنده آمار این خدمات در دوران تحریم در حال جبران می باشد؛ به عبارتی شبکه بانکی ایران در حال حاضر به ابزار سوئیفت مسلح شده است و آماده ایجاد رونق اقتصادی جدی در نتیجه گشایش ال سی های بین المللی می باشد.

ارتباط اعتباری با بانک های جهان

معبودی در زمینه همکاری با بانک های دنیا گفت: سطح همکاری های بانک های ایرانی در حوزه فاینانس و ریفاینانس در دوران تحریم به کمترین میزان خود رسیده بود که خوشبختانه در شرایط فعلی در حال ترمیم سطح روابط اعتباری بانکی بین الملل هستیم.

به گفته ی معبودی فاینانس ها یا ریفاینانس ها که اعتبارات کوتاه مدت و بلند مدت به منظور تامین مالی طرح های اقتصادی هستند در حال حاضر آمار رو به افزایشی را تجربه می نمایند.

وی افزود: واردات کالا و خدمات سرمایه ای که به عبارتی واردات صادرات محور نام دارند، با جذب فاینانس های بین المللی افزایش خواهد یافت و امیدواریم با این شرایط جدید شاهد توسعه صادرات غیرنفتی کشور باشیم.

توسعه مرزهای اعتباری بانکداری بین الملل

معبودی در ادامه به محدودیت های روابط بین الملل در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: در دوران تحریم، ارتباط های بانکی اعتباری ما به چند کشور همسایه و منطقه ای و همچنین کشورهای انگشت شماری در سایر نقاط دنیا مانند چین محدود شده بود؛ با رفع تحریم ها و از بین رفتن مرزهای همکاری ما در دنیا قرارداد خط های اعتباری متعددی بین ایران و کشورهای اروپایی منعقد گشته و یا در حال انعقاد است؛ همچنین شرکت های اعتبار صادراتی این کشورها صادرات خود به ایران را بیمه می کنند و به این ترتیب هزینه های وارداتی ما نیز کاهش خواهد یافت.

معبودی در ادامه از توسعه همکاری های مشترک بین بانکهای ایران و بانکهای خارجی خبر داد و افزود: سرمایه گذاری های مشترک در کشور ثالث نمونه ای از توسعه همکاری های بین المللی ایران در پساتحریم است؛ بعنوان مثال پیمانکاران ایرانی در عراق برای ارتقای پروژه تحت فعالیت خود بخشی از تکنولوژی موردنیاز را از آلمان یا ایتالیا وارد می کنند و به شکل کو فاینانس یا سرمایه گذاری مشترک پروژه را احداث می نمایند.

وی همچنین از ایجاد ظرفیت برای تامین مالی کنسرسیومی در کشور خبر داد.

کاهش هزینه مبادلات مالی

مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز افزود: در دوران تحریم هزینه های بالای انتقال منابع درصد بالایی از هزینه های کشور را به خود اختصاص داده بود؛ شیب کاهشی این هزینه ها در پساتحریم به تدریج موجب کاهش هزینه های تولید و به تبع آن رشد تولید و اشتغال در کشور خواهد شد.

معبودی در پایان با زمان بر خواندن پروسه اثرگذاری لغو تحریم ها در سیستم بانکی کشور گفت: امیدواریم با همت و تلاش مسئولین و مردم، از نیمه دوم سال 95 شاهد اثرات واقعی لغو تحریم بر اقتصاد و شبکه بانکی کشور باشیم.

کد خبر 4698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =