حقوق دولتی تابع قیمت مواد معدنی باشد

کامران وکیل:  حقوق دولتی نباید به طور دقیق و یک رقم مشخص در ابتدای سال در بودجه معین شود بلکه حقوق دولتی باید تابع قیمت مواد معدنی باشد و براساس نوسانات قیمت این میزان تغییر کند

کامران وکیل دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران با اشاره به کاهش حقوق دولتی معادن در بودجه سال جاری گفت: در ارتباط با میزان دقیق کاهش این حق گمانه زنی های زیادی وجود دارد دولت پیشنهاد کاهش این حقوق را داده است اما باید این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب برسد که زمان بر است. اما به نظر من این کار از اساس غلط می باشد. حقوق دولتی نباید به طور دقیق و یک رقم مشخص در ابتدای سال در بودجه معین شود بلکه حقوق دولتی باید تابع قیمت مواد معدنی باشد و براساس نوسانات قیمت این میزان تغییر کند. وی ادامه داد: قیمت محصولات معدنی در طول سال نوسانی است و بنابراین تعیین دقیق این رقم سبب می شود تا به معدن کاران  فشار هزینه ای وارد شود.

وکیل افزود: به دلایل ذکر شده به نظر من دولت نمی تواند رقم مذکور را از معدن کاران دریافت کند و لذا بهتر است در شیوه وصول حقوق مالکانه تجدید نظر شود.

وی در خصوص نگرش منفی نسبت به صادرات مواد معدنی خام نیز گفت: پاسخ به این سوال را رفتار بازار مشخص کند. در زمانیکه قیمت سنگ آهن در سال گذشته هر تن 120 دلار بوده و امسال این رقم به 30-40 دلار رسیده است اگر امروز این مواد معدنی را صادر نکنیم به دلیل پیشرفت تکنولوژی و کاهش مستمر قیمت این مواد خام ممکن است سال آینده نتوانیم همین میزان را که امروز صادر میکنیم، صادر کنیم. دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی تصریح کرد: هیچ کس مخالف ایجاد ارزش افزوده نیست اما باید دقت کرد که ایجاد ارزش افزوده زیرساخت می­خواهد وقتی ما نمی توانیم در صنعت خودرو سازی که با حمایت های عجیب دولتی نیز همراه بوده و هست حتی یک پیچ را هم صادر کنیم چون زیرساخت تولید آن را نداریم چگونه می توان انتظار ایجاد ارزش افزوده در صنایع معدنی را داشته باشیم. تا زمانیکه زیرساخت های تولید، حمل و نقل و نیروی کار متخصص نداریم نمی توان انتظار داشته باشیم که صادرات با ارزش افزوده ایجاد کنیم.

وکیلی با اشاره به اینکه همه انتظار دارند با برداشته شدن تحریم ها همه چیز به روال عادی بازگردد افزود: با رفع تحریم ها نمی توان انتظار داشت طی یکی دو سال آینده بازارهای از دست رفته خود را بدست آوریم. در این سال ها ما بازارهای اروپا، کانادا و آمریکا را که جزو بزرگ ترین مصرف کنندگان مواد معدنی بودند از دست دادیم و صادرات ما تنها به چین محدود شد. کشور چین خود صاحب صنعت است و ما در واقع تبدیل به تولیدکننده مواد اولیه برای صنایع کشور چین شده ایم. وی در ادامه تاکید کرد: بازارهایی را که طی 10 سال از دست داده ایم در خوش بینانه ترین حالت 5 سال طول میکشد تا بدست آورده، به جایگاه قبلی خود و بازارهای بین المللی بازگردیم. برای دستیابی به بازارهای بین المللی در محصولاتی مانند سنگ های تزیینی، کاشی و سرامیک نیاز به بازارسازی، برگزاری نمایشگاه، ایجاد ارتباطات و احداث کارخانجات پیشرفته داریم. 

کد خبر 4707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =