ترخیص شیر خشک با ارز نیمایی سبب افزایش قیمت آن می شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد با انتقاد از عدم همکاری دستگاههای مسئول در صدور مجوز ترخیص شیرخشک وارداتی در گمرکات کشور، گفت: از آنجا که این کالا باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی ترخیص شود (قیمت گذاری دستوری شیرخشک)، تولیدکننده اکنون باید آن را از گمرک با ارز نیمایی (با قیمت ۵ برابر بیشتر)ترخیص کند و این هم به معنای افزایش دو برابری قیمت شیرخشک خواهد بود.

هانی تحویل زاده روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان اینکه برای واردت و تولید شیر خشک اکنون با نارسایی های متعدی روبرو هستیم، افزود: اگرچه مسئولان وزارت صمت اعلام می‌کنند که مواد اولیه شیرخشک باید با ارز نیمایی ترخیص شود، اما به خاطر آنکه عرضه شیرخشک با نرخ دولتی است اکنون این امکان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد همچنان ناهماهنگی‌های زیادی در زمینه ترخیص شیرخشک از گمرکات کشور بین وزارتخانه های صمت و بهداشت وجود دارد، یادآور شد: برای رفع این معضل هر دو وزارتخانه باید به توافق برسند که در صورت ترخیص کالا با ارز نیمایی، قیمت گذاری جدید برای محصول تولیدی قابل عرضه صورت گیرد.

وی درباره وضعیت تولید شیرخشک در کشور نیز گفت: اگر تولیدکنندگان خواهان انجام واردات به شیوه گذشته هستند باید ارز دستوری را حذف کنند چرا که تخصیص ارز به شیوه قبل تولید به سال های گذشته بازمی گردد زیرا دولت اکنون یارانه کالا را به جای واردات، در اختیار خانوارها قرار می دهد.

تحویل زاده با اشاره به مشکلات و روند کاهش تولید، اظهار داشت: تا ۲ سال پیش به طور متوسط سالیانه ۵۰ میلیون قوطی شیرخشک در کشور تولید می شد این در حالی است که سال گذشته این میزان تولید به ۴۰ میلیون قوطی رسید و از آنجا که هنوز نمی دانیم سیاست ارزی کشور چگونه خواهد بود فکر می کنم روند کاهشی تولید نسبت به سال قبل ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیاز سالیانه کشور ۳۵ میلیون قوطی شیرخشک است، افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد مواد اولیه شیرخشک نوزاد کشور از محل واردات تامین می شود.

وی توضیح داد: مشکلات امروز این صنعت تنها با حذف ارز دولتی و تخصیص یارانه تخصیص داده شده به سبدخانوار، رفع می‌شود؛ با این وجود علت تعلل در اجرای این طرح را نمی دانیم. تولیدکنندگان بارها از دولت تقاضا کردند که با حذف ارز دولتی و اصلاح قیمت، یارانه کالا را در اختیار خانوارها قرار دهند.

کد خبر 47080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =