تجارت ۲۲.۵ میلیارد دلاری کالا با کشورهای همسایه/ بازگشت عربستان به مقاصد صادراتی

سخنگوی گمرک گفت: در نیمه نخست سال جاری بیش از ۴۷ میلیون تن کالا به ارزش ۲۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون دلار بین ایران و ۱۵ کشور همسایه تبادل شد که بازگشت عربستان به مقاصد صادراتی ایران یکی از موارد مورد توجه در این مدت است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: تجارت کشورمان در ۶ ماه نخست امسال ۷۹ میلیون و ۱۰۴هزار و ۵۷۹ تن کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و  ۹۲۶میلیون و ۱۶۸هزار و ۱۷ دلار  بود که ۱۵ کشور همسایه با ۴۷ میلیون و ۲۲۲هزار و ۷۶۸ تن کالا به ارزش ۲۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون و ۱۱هزار و ۵۳ دلار، ۶۰ درصد وزن و ۵۰ درصد ارزش کل تجارت ۶ماهه کشورمان را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: این میزان تجارت (مجموع صادرات و واردات) با کشورهای همسایه در مقایسه با نیمه نخست سال قبل ۳۷درصد در  وزن  و ۵۲ درصد در ارزش کالاهای معامله شده افزایش داشته  است.

سخنگوی گمرک در خصوص صادرات به ۱۵ کشور همسایه گفت: در نیمه نخست امسال ۳۶ میلیون و ۸۷ هزار و ۳۷۳ تن کالا به ارزش ۱۱میلیارد و ۲۱۸ میلیون و ۱۳۸هزار و ۱۱۹دلار صادر شد که نسبت به کل صادرات کشور در این مدت که ۵۹ میلیون و ۹۹۶هزار تن به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۰۵میلیون و ۶۱۱هزار و ۵۶۹ دلار بود، سهم کشورهای همسایه ۶۰ درصد وزن و ۵۱.۵ درصد ارزش کل کالاهای صادراتی بود.

وی افزود: صادرات کشورمان به کشورهای همسایه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۳۳درصد و از لحاظ ارزش ۴۱ درصد افزایش داشته است.

لطیفی در خصوص میزان صادرات به هر یک از کشورهای همسایه توضیح داد: عراق با سه میلیارد و ۸۴۰ میلیون، ترکیه با دو میلیارد و ۳۰۸ میلیون، امارات با دو میلیارد و ۲۴۳میلیون، افغانستان با ۹۹۹میلیون و پاکستان با ۵۴۴ میلیون دلار، پنج مقصد صادرات کالاهای ایرانی در بین کشورهای همسایه بودند.

لطیفی افزود:عمان با ۲۷۷ میلیون، روسیه با ۲۷۰ میلیون، آذربایجان با ۲۱۲ میلیون، ارمنستان با ۱۵۶ میلیون، ترکمنستان با  ۱۴۵میلیون، قزاقستان با ۸۰ میلیون، قطر با ۷۵ میلیون، کویت با ۶۵ میلیون، بحرین با سه میلیون و نهایتا عربستان با ۳۹هزار دلار به ترتیب مقاصد صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه ایران بودند.

سخنگوی گمرک در خصوص واردات از ۱۵ کشور همسایه هم گفت: کل واردات کشور در نیمه نخست امسال، ۱۹میلیون و ۱۳۸ هزار و ۸۳ تن به ارزش ۲۳میلیارد و ۱۲۰ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۴۴۸ دلار بود که کشورهای همسایه با ۱۱میلیون و ۱۳۵هزار و ۳۹۵ تن کالا به ارزش ۱۱میلیارد و ۳۶۹ میلیون و ۹۷۲هزار و ۹۳۴ دلار، ۵۸ درصد وزن و ۴۹ درصد ارزش کل واردات کالا به کشور را به عنوان کشورهای طرف معامله با ایران به خود اختصاص دادند.

وی افزود: امارات متحده عربی با هفت میلیارد و ۳۰۵ میلیون، ترکیه با دو میلیارد و ۴۳۵ میلیون، روسیه با ۶۳۹ میلیون، عراق با ۴۹۹ میلیون و عمان با ۲۷۰ میلیون دلار، پنج کشور طرف معامله با ایران برای تامین کالاهای مورد نیاز بودند و کشورهای پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت، افغانستان، قطر و بحرین در رتبه های بعدی قرار دارند و عربستان نیز بدون فروش کالا به ایران در این مدت بوده است.

لطیفی در پایان گفت: میزان  معامله کالاهای مورد نیاز کشور در ۶ماه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۵۰درصد و از لحاظ ارزشی ۶۷درصد رشد داشته است.

کد خبر 47108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =