دولت باید دنبال راه های جدید توسعۀ تجارت در بازارهای جهان باشد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: از آنجا که رقابت در بازار بین‌المللی هر روز سخت‌تر و مشکل‌تر می‌شود؛ دولت سیزدهم باید در مشورت با متخصصان و فعالان واقعی، راه‌های جدید و تازه‌ای برای فعالیت در این بازار پیدا کند تا اقتصاد کشور در این رقابت فشرده، بازندۀ میدان نباشد و بتواند به توسعه‌یافتگی برسد.

رضا کامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم طراحی برنامۀ جامع و هدفمند اقتصادی با هدف توسعه صادرات، اصلاح مقررات، بخشنامه‌ها و رویکردهای فعلی را امری ضروری دانست و افزود: هیچ اقدامی در حوزۀ اقتصادی به نتیجه مطلوب ختم نمی‌شود مگر آنکه به عنوان قطعه‌ای از یک پازل جامع با نگاه همه جانبه به آن توجه شود.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در گام اول خود یک برنامۀ زمانبندی شده را طراحی و سپس براساس آن اهداف جدید را تعریف و حتی بازتعریف کند.

کامی با اشاره به اینکه دیپلماسی اقتصادی یکی از مهمترین عوامل موفقیت صادراتی است، بر ضرورت افزایش نقش سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشورهای دنیا در این حوزه تأکید کرد.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم برای تحقق اهداف صادراتی خود و گسترش حضور در بازار کشورهای دنیا، باید تعداد رایزن‌های اقتصادی خود را در دیگر کشورها افزایش دهد تا تاجر ایرانی قدرت رقابت‌پذیری بیشتری پیدا کند.

کامی اضافه کرد: حرکت همه جانبه با تمرکز بر موضوع تجارت و نه فقط صادرات، قطعاً حضور در بازار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را پررنگ‌تر و پایدارتر خواهد کرد. در واقع برنامۀ اقتصادی کشور باید بر اصل تجارت و تمام زیرمجوعه‌های آن از جمله واردات و صادرات استوار باشد.

عضو اتاق بازرگانی تبریز تصریح کرد: متاسفانه تصمیمات غلط و نبود راهبرد روشن برای آینده اقتصادی کشور، باعث شده که بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی از پیوستن به روند جهانی شدن اقتصاد باز بمانند.

وی در پایان تأکید کرد: خوشبختانه ایران علاوه بر موهبت‌های ذاتی، به لحاظ نیروی انسانی نیز کشوری غنی محسوب می‌شود که می‌تواند بر پایۀ همین داشته به توسعه‌یافتگی و بالندگی اقتصادی برسد.

کد خبر 47157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =