بازارهای منطقه همچنان علاقه مند به خرید کالای ایرانی هستند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بر ضرورت اصلاح رویکردهای صادراتی کشور تاکید و تصریح کرد: به‌رغم وجود تداوم اعمال تحریم ها از سوی غرب بخصوص آمریکا و وجود انبوهی از مشکلات در روند صادرات کالاهای غیرنفتی، بازارهای منطقه همچنان دنبال خرید و مصرف کالاهای ایرانی هستند.

علاء میرمحمد صادقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم با اشاره به لزوم تمرکز بر بهره گیری بیشتر از پتانسیل ها و مزایای منابع موجود در کشور با هدف توسعۀ محصولات و کالاهای صادراتی، افزود: خوشبختانه محصولات ایرانی حتی کالاهای صنعتی، در حال حاضر با کیفیت و استانداردهای بالایی تولید می‌شوند بطوریکه می‌توان روی بازاریابی و بازارسازی آنها در کشورها و بازارهای منطقه حساب ویژه‌ای باز کرد و با فروش آنها سهم ایران را در بازارهای جهانی افزایش داد.

وی ایجاد برقراری میان صادرات و واردات کشور را ضروری دانست و گفت: اگرچه می‌توان برای تامین واردات برخی کالاها بویژه آنها که مشابه تولید داخل دارند، ارز گرانتری اختصاص داد اما بهره گیری از این رویه در بخش صادرات به طور قطع یک مانع بزرگ در این روند ایجاد خواهد کرد.

میرمحمد صادقی ادامه داد: برای افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی مخصوصاً کشورهای همسایه، باید سیاست‌های ارزی به نحوی باشد که مسیر صادرات تسهیل شده و کالای ایرانی با قیمت تمام‌شدۀ کمتری به مقصد برسد تا بتواند قدرت رقابت‌پذیری داشته باشد. با این حال اما در سال‌های اخیر، نگاه مصرف‌گرایانه سبب شد واردات تسهیل و صادرات دچار چالش‌های متعددی حتی در مبادلۀ تجاری با عراق و افغانستان شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در حال حاضر تاجر ایرانی اعتبار و اعتماد لازم را به دلیل تلاش زیاد برای اینکه به تعهدات خود با بهترین کیفیت و کمترین زمان و البته نازلترین قیمت عمل کند، دارد. بنابراین باید با کمی تسهیل مسیرهای تولید و صادرات، بازارهای همسایه را از کالاهای ایرانی اشباع کرد.

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر به دلایل متعددی از جمله تصمیمات اشتباه و نادرست و سیاست‌گذاری غیرکارشناسانه و غیرمسئولانه، بازارهای منطقه در اغلب محصولات اعم از گچ و سیمان از دست رفتند و این اتفاق در حالی رخ داد که همچنان کالای ایرانی به دلایل فرهنگی، کیفی و اقتصادی، ترجیح این بازارها است.

میرمحمد صادقی اظهار داشت: بدون تردید، پیش شرط موفقیت در سیاستگذاری توسعه صادرات، توانایی دولت در طراحی سیاست‌ها، اجرا، مجازات و رصد و نظارت بر سیاست‌هاست.

وی در انتها تاکید کرد: هر دولتی، باید سیاستگذاری‌ها را مبتنی بر ظرفیت‌ها و شایستگی‌های ملی خود بنا گذارد و این سیاست‌ها را در سطوح ملی، زیرملی و بنگاه‌های داخلی خود اجرا کند.

کد خبر 47158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =