پیش نیازهای توسعه تأمین مالی از کانال بورس

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران و مدیر سابق سازمان بورس و اوراق بهادار شب گذشته در برنامه تلویزیونی اسطرلاب حضور یافت

دکتر علی صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران و مدیر سابق سازمان بورس و اوراق بهادار شب گذشته در برنامه تلویزیونی اسطرلاب حضور یافت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، دکتر صالح آبادی در این برنامه که موضوع آن نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه های بزرگ بود تصریح کرد: رقم پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه معادل 240 هزار میلیارد تومان است که تحقق آن نیازمند بسترهای زیرساختی متعددی است.

وی افزود: در سالهای اخیر با توسعه ابزارهای مالی و ورود صکوک جدید تامین مالی مانند سلف موازی استاندارد کمک زیادی به تامین مالی بنگاهها شده  است.

صالح آبادی با اشاره به اینکه بازار سرمایه در دوران جوانی خود قرار دارد گفت: این بازار برای توسعه و رشد سطح نقش آفرینی در اقتصاد در مقایسه با سیستم بانکی راه طولانی تری در پیش دارد.

مدیرعامل سابق سازمان بورس در ادامه گفت: یکی از بخش های تامین مالی بازار سرمایه با ابزار اوراق با درآمد ثابت صورت می گیرد که نشر این اوراق نیازمند تضمین از سوی یک بانک خواهد بود تا ریسکی متوجه سرمایه گذار نباشد.

وی افزود: همچنین انواع دیگر صکوک و اوراق مشارکت به علاوه مجوز انتشار از بورس به تضمین بانکی هم نیاز دارند و بانکی که این تضمین را متقبل میشود نیز باید از بانک مرکزی مجوز اخذ نماید لذا یک فرآیند طولانی برای استفاده از این ابزار باید طی شود.

دکتر صالح آبادی در این برنامه همچنین گفت: باید به جایی برسیم که اوراق بدون تضمین بانکها قابلیت انتشار داشته باشند و این امر صرفا با اعتبار ناشر اوراق صورت بگیرد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه به اهمیت ایجاد شرکت های رتبه بندی اعتبار در ایران اشاره کرد و افزود: امیدواریم در پسابرجام امکان ایجاد این شرکت ها فراهم شود.

وی افزود: در دوران تحریم بدلیل عدم امکان برقرای روابط با نهادهای بین المللی رتبه بندی اعتبار که از ارکان مهم ایجاد این شرکتها در داخل هستند، این برنامه به پساتحریم موکول شد.

دکتر صالح ابادی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر ارزیابی میزان سهم بازار سرمایه درتامین مالی اقتصاد گفت: تامین مالی بنگاه ها دارای دو بعد سرمایه در گردش بنگاه و سرمایه گذاری جدید برای پروژه های بنگاه است که بنا بر ماهیت تامین مالی، در بخش اول بانکها نقش موثرتری ایفا میکنند؛ چراکه نحوه تامین مالی بازار سرمایه عمدتا فرآیند بلندمدتی را می طلبد و لذا تامین سرمایه در گردش با نظام بانکها مناسبت بیشتری دارد.

وی در زمینه بخش دوم تامین مالی یعنی سرمایه گذاری در پروژه ها نیز گفت: نیازهای پروژه های عظیم اقتصادی عمدتا نیاز به منابع ارزی است که تاکنون تامین این منابع از بازار سرمایه امکان پذیر نبوده است.

صالح آبادی روش های تامین مالی ارزی را در گرو اتصال به بازار سرمایه بین المللی دانست و روش های فاینانس، باجت فاینانس، مشارکت عمومی-خصوصی و بیع متقابل را از جمله روش های تامین مالی ارزی پروژه ها عنوان کرد.

وی با ابراز  امیدواری از نقش مثبت اجرای برجام در روند توسعه ابزارهای تامین مالی بین المللی افزود: در سالهای اخیر که امکان تامین مالی از بازارهای بین المللی نبود منابع ارزی مورد نیاز برای زیرساختها و پروژه های گسترده اقتصادی از صندوق توسعه ملی و در قالب عاملیت یا سپرده گذاری در بانک های عامل تامین می شد.

صالح آبادی در ادامه با اشاره به ایجاد شرکت های تامین سرمایه با هدف رواج انتشار اوراق گفت: این شرکت ها در کنار شرکتهای مشاوره سرمایه گذاری و یا سبدگردان و نهادها و صندوق های سرمایه گذاری هدف مشترک توسعه تامین مالی از طریق بازار سرمایه را دنبال می کنند.

وی با ذکر دو بخش ارزی و ریالی در تامین مالی بنگاه ها و طرح ها گفت: بخش ریالی تامین مالی از بانک ها و بازار سرمایه قابل تامین است ولی بخش ارزی منابع باید از طریق مبادلات بین المللی یا صندوق توسعه ملی تامین گردد که محدودیت های منابع صندوق توسعه ملی لزوم توسعه روابط مالی بین المللی را بیش از پیش نشان می دهد.

دکتر صالح آبادی در ادامه علل بانک محور بودن اقتصاد و نقش کمتر بازار سرمایه در تامین مالی را تحلیل کرد و گفت: در سال های اخیر نرخ بازپرداخت تسهیلات عموما زیر نرخ تورم واقعی بازار بوده است و لذا تامین مالی از بانک صرفه اقتصادی بیشتری به همراه داشته است.

وی در ادامه با اشاره به روند کاهشی نرخ تورم از سال گذشته تاکنون افزود: با کاهش نرخ تورم امیدواریم نرخ اوراق هم متناسباً کاهش یابد و رقابت پذیری اوراق بهادار در مقابل منابع بانکی افزایش پیدا کند.

دکتر صالح آبادی علت دوم بانک محور بودن اقتصاد و کارایی کمرنگ اوراق بهادار را عدم امکان اسمتهال در سررسید اوراق بازار سرمایه دانست.

مدیر سابق بورس اوراق بهادار در ادامه با طرح ایده ای برای توسعه بازار سرمایه کشور گفت: می توان شعب بانکی را به عنوان سوپرمارکت های ارائه خدمات مالی تصور کرد و لذا کلیه خدمات بیمه ای و بورسی را هم به خدمات بانکی آنها افزود؛ به این صورت امکان دسترسی فعالان اقتصادی به منابع و خدمات بازار سرمایه تسهیل خواهد شد.

دکتر صالح آبادی در تشریح علت سوم بانک محوری اقتصاد ایران گفت: تامین مالی از طریق بازار سرمایه و ساختار مالی و حسابرسی این بازار شفافیت بیشتری را می طلبد؛ به این معنا که مجوز انتشار اوراق در بازار سرمایه نیازمند ارائه صورت های مالی حسابرسی شده و شفاف است و به همین دلیل همه شرکت ها و اشخاص حقوقی قادر به ارائه چنین صورت هایی نبوده و تمایل بیشتری به دریافت تسهیلات و منابع بانکی خواهند داشت.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به رشد 8 درصدی ذکر شده در برنامه ششم و همچنین سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: تحقق این میزان رشد از طریق منابع داخلی امکان پذیر نبوده و جذب سرمایه خارجی اعم از مستقیم و غیرمستقیم آن دارای اهمیت بسیاری است.

وی همچنین کاهش اتکا به نفت و درآمدهای نفتی را از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی و برنامه های توسعه کشور عنوان کرد و افزود: برای تحقق این مهم لزوم توسعه سایر درآمدهای کشور از طریق سرمایه گذاری های خارجی و توسعه صادرات غیر نفتی مورد توجه قرار گرفته است و سرمایه گذاری در بخش هایی که دارای مزیت نسبی هستند می تواند در این راه تاثیر بسزایی داشته باشد.

دکتر صالح آبادی در پایان ایجاد موسسات رتبه بندی اعتبار در داخل کشور و تطبیق قوانین و صورت های مالی  با الزامات بین المللی حسابداری را از جمله نیازهای تحقق هدف توسعه تامین مالی از طریق بازار سرمایه عنوان کرد.

کد خبر 4735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =