۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
انتقال دانش فنی زیمنس به ایران

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو از ورود شرکت زیمنس برای انتقال تکنولوژی، دانش فنی و استفاده از مشارکت‌های بین‌المللی برای توسعه بازار به ایران خبر داد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران، علیرضا دائمی با بیان این‌که زیمنس یکی از شرکت‌هایی است که در توسعه نیروگاه‌های بخاری و گازی با کشورمان همکاری خواهد داشت، اظهار کرد: جلساتی در این زمینه با همکاران ما در حوزه برق صورت گرفته و در این خصوص نیز پیشنهاداتی ارائه شده است.

وی ادامه داد: این پیشنهادات قطعا باید با انتقال دانش فنی و نوآوری همراه باشد و هدف این است که بتوانیم زیمنس را با شرکت‌های ایرانی هماهنگ کنیم به‌طوری که بتوان با استفاده از دانش فنی این شرکت، توربین‌های کلاس H و کلاس F پیشرفته در ایران داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو با اشاره به برنامه ششم توسعه خاطر نشان کرد: براساس این برنامه باید هر سال پنج هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار کنیم که قطعا این اتفاق با ظرفیت‌های داخلی امکان‌پذیر نخواهد بود.

دائمی با بیان این‌که زیمنس یکی از شرکت‌های یاری‌دهنده در این زمینه است، بیان کرد: وزارت نفت بدون مجوز وزارت نیرو نمی‌تواند با زیمنس قرار‌دادی را امضاء کند.

به گفته وی براساس قانون برای احداث نیروگاه حتما باید مجوز وزارت نیرو وجود داشته باشد و در غیر این صورت نمی‌توان نیروگاهی را ایجاد کرد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که آیا ورود زیمنس می‌تواند تهدیدی برای شرکت مپنا به حساب آید، اظهار کرد: این مساله یک فرصت بزرگ است تا مپنا بتواند با شرکت‌های خارجی مشارکت داشته باشد که علاوه بر تامین انرژی کشور به کشورهای همسایه نیز برق‌رسانی کنیم.

دائمی ادامه داد: با توجه به شرایطی که ما در پساتحریم داریم مهم‌ترین نکته این است که شرکت‌های داخلی نباید از ورود زیمنس نگران باشند، چرا که هدف آنها نباید برق‌رسانی به 80 میلیون نفر جمعیت خودمان باشد، بلکه باید به 400 میلیون نفر در کشور‌های همسایه برق‌رسانی کنند.

وی با اشاره به شرایط به وجود آمده در کشور گفت: این مساله می‌تواند برای شرکت مپنا تهدید باشد به‌طوری که اگر مپنا بخواهد تنها به تامین انرژی داخل کشور فکر کند، اما از سوی دیگر این مساله می‌تواند برای شرکت مپنا به عنوان یک فرصت بزرگ تلقی شود.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو مپنا می‌تواند با ایجاد یک مشارکت قوی با شرکت‌های بین‌المللی پروژه‌های بزرگی را در کشورهای همسایه که اکثرا نیاز‌مند هستند ایجاد کنند.

دائمی با بیان این‌که کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه، قزاقستان، آذربایجان و به‌طور کلی اکثر کشورهای همسایه نیازمند توسعه انرژی و صنایع خود هستند، اظهار کرد: مپنا می‌تواند با به‌کارگیری از این فرصت‌ها موجب ارتقاء فعالیت‌های خود شود.

وی تصریح کرد: تاکنون هیچ قرار‌دادی با شرکت زیمنس امضاء نشده چرا که زمانی که یک قرار‌داد به مرحله‌ی امضاء می‌رسد، نیازمند اخذ مجوز از شورای اقتصاد است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو اظهار کرد: باید بتوان از این فرصت استفاده کرد و با انتقال تکنولوژی، دانش فنی و استفاده از مشارکت‌های بین‌المللی برای توسعه بازار و صادرات دانش فنی به خارج برنامه‌ریزی کرد.

دائمی با بیان این‌که در حال حاضر ایران در حوزه بهره‌وری وضعیت خوبی ندارد، ادامه داد: باید تمام ارگان‌های کشور چه در بخش آب و چه در بخش انرژی و چه سایر حوزه‌ها اقداماتی کمی خود را از نظر کیفی نیز ارتقاء دهند که این مساله نماد واقعی اقتصاد مقاومتی است.

کد خبر 4746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =