توسعه همکاری های بخش خصوصی ایران و استرالیا

مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده اتاق بازرگانی مشترک ایران و استرالیا عصر روز سه شنبه یازدهم اسفند ماه سال جاری در محل اتاق ایران با حضور سفیر استرالیا در تهران، رئیس اتاق مشترک و نمایندگانی از وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، اسدالله عسگراولادی با اشاره به سفرهای رئیس جمهور همراه با یک هیات اقتصادی عالی رتبه به اروپا اظهار داشت: این سفرها نشان دهنده تمایل و علاقه دولت مردان و بخش خصوصی ایران برای برقراری روابط مستحکم و بازسازی روابط گذشته می باشد.

عسگراولادی خاطرنشان کرد: مناسبات تجاری با استرالیا که در کنار نیوزیلند و جزایرجنوبی قرار گرفته برای ما از اهمیت سیاسی و اقتصادی به سزائی برخوردار است.

وی به وضعیت و عملکرد بانک های اروپایی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه تحریم ها رفع شده و برجام اجرایی شده ولی هنوز اسناد اعتباری (LC) مورد تایید بانک های اروپایی قرار نگرفته است.

در ادامه این نشست، حمیدرضا مناقبی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و استرالیا با اشاره به رفع تحریم ها و اجرای برجام، اظهار داشت: افق های جدیدی برای جامعه اقتصادی ایران باز شده است و همچنین فرصت های جدیدی را برای فعالان اقتصادی استرالیا باز کرده است.

مناقبی ادامه داد: پس از رفع تحریم ها، شرکتهای ایرانی و استرالیایی به سرعت روابط تجاری خود را توسعه دادند و از مزایای فرصت های تجاری قابل دسترس در منطقه بهره خواهند برد.

رئیس اتاق مشترک ایران و استرالیا تصریح کرد: ایران نقش سیاسی و اقتصادی مهمی در ثبات منطقه خاورمیانه دارد. منطقه ای که توانمندی های فراوانی برای صادرات استرالیا و همچنین گسترش بازار ایران دارد.

وی گفت: در سال گذشته 20 هزار تن واردات گوشت از استرالیا داشته ایم و واردات گندم و صادرات ماکارونی و پاستا در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است.

مناقبی اعلام کرد: اکنون زمان توسعه مناسبات بین دوکشور با ایجاد همکاری‌های بین بخش‌های خصوصی دوکشور در زمینه های سوخت‌های هیدروکربنی، کشاورزی و خدمات مرتبط با مواد غذایی و معدنی است.

در ادامه پل فولی سفیر استرالیا در تهران از به ثمر رسیدن مذاکرات بین ایران و پنج بعلاوه یک ابراز خرسندی کرد و گفت: ارتباط بین تجار دو کشور با برداشته شدن تحریم ها تسهیل خواهد شد و هیچ گونه محدودیتی برای افزایش فعالیت های شرکت ها وجود ندارد.

فولی ادامه داد: در این زمان مهم است که عملکرد بانک های بین المللی چگونه است و نقل و انتقالات مالی و پولی چگونه انجام می گیرد چون ایران بازار بزرگی دارد و رقابت برای دسترسی به این بازار زیاد است.

سفیر استرالیا در تهران گفت: استرالیا از لحاظ انتقال تکنولوژی و توسعه تجارت حرف اول را میزند و شرکت های استرالیایی زیادی از قدیم در ایران فعالیت داشته اند و درحال حاضر آمادگی گسترش و افزایش فعالیت های خود در ایران را دارند.

وی افزود: دانشجویان و ایرانیان بسیاری در استرالیا مقیم هستند که موقعیت های اجتماعی و تجاری مقبولی دارند و با افزایش ارتباط بین دو کشور این نیروها می توانند گام های موثری در روابط تجاری دو کشور بردارند.

در پایان این نشست، حمیدرضا مناقبی، اسدالله عسگراولادی،موسی احمدزاده، محمد حسن دیده ور، جلال الدین مقصودی،یعقوب استیلاف و جواد معتمدنیا به عنوان اعضاء اصلی هیات مدیره ، مرجان هوشیار و علیرضا شمس فرد به عنوان اعضاء علی البدل و سیروس شهسواری مقدم و باقر شکری به عنوان بازرس انتخاب شدند.

کد خبر 4747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =