ضرورت تجهیز نرم افزاری بانکی برای اتصال به بانک های جهانی

فعالان صادراتی در خصوص چالش های موجود بعد از تحریم ها معتقدند سوییفت فعال شده است اما بعضی از بانک های ایرانی نتوانسته اند نرم افزارهای خود را تجهیز نمایند با این وجود اگر نیاز به حواله داشته باشیم می توانیم از این سیستم استفاده نماییم

اتصال بانک ها به شبکه سوییفت شاید از مهمترین خبرهای روزهای پسا برجام بود. قطع ارتباط نظام بانکی کشور با این شبکه به معنای قطع ارتباط با بانک های جهانی است. برقراری سوییفت بر روند تجاری کشور اثرات قابل توجهی دارد این اتفاق می تواند زنجیره نظام بانکی و ارتباطش با بازار را نظم منطقی بخشد. از سوی دیگر سوئیفت با ارائه خدمات متنوع بانکی کلیه نیازهای موسسات مالی سراسر دنیا را در پرداخت ها و مبادلات مالی پشتیبانی می کند. با وجود آنکه به گفته مقامات کشوری و مسوولین بانکی ارتباط نظام بانکی کشور با شبکه سوئیفت برقرار شده است اما همچنان برخی از تجار گله از عدم دسترسی به این شبکه را دارند.

در همین رابطه خبرنگار اگزیم نیوز گفتگویی با دو تن از صادرکنندگان نمونه کشور داشته و به بررسی روند مبادلات پولی و بازگشایی اعتبار اسنادی (LC) پرداخته است. مدیر تعاونی تولیدی کیمیا رزین اراک، صادرکننده محصولات شیمیایی در خصوص روند بازگشایی  LC می گوید: بیشترین مبادلات تجاری شرکت ما با کشور پاکستان است و تجار پاکستانی عمدتا بصورت LC فعالیت می کنند. می توان گفت 90 تا 95 درصد از محصولات صادراتی ایران به این کشور به صورت LC است. از سال 84 تا 88 که تحریم های بانکی بطور جدی برقرار نشده بود برای مبادلات پولی مشکلی وجود نداشت اما با وضع تحریم ها مشکل مبادلات پولی به اوج خود رسید. حال با لغو تحریم ها خوش بین هستیم که روال مبادلات پولی به حالت عادی خود بازگردد. در حال جاضر نیز با وجود آنکه تعدادی از بانک های پاکستان با بانک های ایرانی ارتباط برقرار کرده اند، هنوز LC به روند عادی خود قبل از تحریم ها نرسیده است.

این فعال صادراتی در خصوص مشکلات سوییفت نیز اظهار داشت: سوییفت فعال شده است اما بعضی از بانک های ایرانی نتوانسته اند نرم افزارهای خود را تجهیز نمایند با این وجود اگر نیاز به حواله داشته باشیم می توانیم از این سیستم استفاده نماییم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موانع موجود در ایجاد ارتباطات مالی پرداخت و توضیح داد: بانک های خارجی هنوز اعتماد لازم برای برقراری ارتباط با بانک های ایرانی را ندارند و شک و تردیدهایی نیز وجود دارد. نمی توان انتظار داشت به محض لغو تحریم ها همه چیز به حالت اولیه خود بازگردد برقراری روابط زمان بر است و به نظر من این روند به حداقل 6 ماه زمان نیاز دارد.

نوری قیماسی اشاره کرد: به دلیل باز نبودن پل های ارتباطات مالی گاه مبادلات بر مبنای غیردلاری صورت می گیرد خوشبختانه این موضوع در ایجاد هزینه های مالی و افزایش ریسک مبادلات تجاری با پاکستان تاثیر قابل توجهی ندارد حتی گاه ما ترجیح می دهیم مبادلات را با درهم انجام دهیم. وی ادامه داد: مبادلات تجار ایرانی با کشورهای امارات، ترکیه، عمان و هند روابط بسیار خوبی است و مبادلات مالی ما با این کشورها بصورت اسنادی است در مقابل ارتباط چندانی با کشورهای اروپایی نداریم و همین میزان مراودات نیز به صورت نقدی بوده است.

مدیر شرکت بجنورد پلاستیک صادرکننده نمونه استان خراسان شمالی نیز در خصوص بازگشایی سویفت اظهار کرد: هنوز دستورالعمل بازگشایی کامل سوییفت برای صادرکنندگان توسط بانک ها نیامده است و ما برای انجام مبادلات خود مجبور به پرداخت نقدی هستیم. حواله های بانکی نیز با کارمزد بسیار بالایی صورت میگیرد و حواله پول با این کارمزد اصلا به صرفه نمی باشد. وی در خصوص مبادلات بر مبنای غیر دلاری نیز گفت: متاسفانه در ترکمنستان که صادرات ما به آنجا صورت می گیرد با مشکل کمبود دلار مواجه هستیم و به سختی می توان با ارزهای دیگر مانند یورو مبادله کرد. این در حالی است که به دلیل نوسانات نرخ دلار مبادله با ارزهای دیگر ریسک کمتری را برای صادرکننده ایرانی به همراه دارد.

کد خبر 4750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =