تحریم، فرصتی بی‌بدیل برای تحقق رشد اقتصادی است

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تبعات نامطلوب تحریم بر بخش های مختلف اقتصادی کشور، گفت: به طور قطع تحریم اتفاق خوبی برای اقتصاد ما نیست اما می‌شود با مدیریت درست و دقیق منابع، آن را به یک فرصت برای توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور تبدیل کرد.

اسدالله نیک‌سیرت روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، افزود: فرصت‌های بسیاری برای توسعه و رشد اقتصادی کشور وجود دارد اما در اصل باید فرصتی باشد که توجه مسئولان و کشور را به توان داخلی و بومی و داشته‌های سرزمینی معطوف کند تا آنها از آن پتانسیل و امکانات به عنوان زیربنای توسعۀ اقتصادی بهره گیری کنند.

وی با اشاره به مزیت‌های توسعه صادرات و نقش آن در رشد مثبت اقتصادی کشور، ارزآوری را تنها یکی از نتایج این مهم دانست و اظهار داشت: برای رسیدن به جایگاه مطلوب در اقتصاد، باید در مرحله اول تمام پتانسیل های موجود شناسایی شده و و سپس در امور مربوطه به کار گرفته شود.

نیک‌سیرت با انتقاد از عدم استفاده از پتانسیل ها و امکانات موجود در کشور و همچنین ناتوانی در بهره گیری از فرصت ها و موقعیت کشورهای همسایه برای افزایش مبادلات اقتصادی، افزود: متاسفانه این فرصت ها به راحتی در حال از دست رفتن هستند چرا که همچنان مسئولان برای رفع نیازهای موجود، نگاه به بیرون از مرزهای کشور دارند.

این کارشناس اقتصادی، توسعه صادرات و تجارت خارجی را موجب تولید ثروت دانست و افزود: توسعه صادرات علاوه بر بهبود فضای کسب و کار و رفع بیکاری عامل پیشرفت جامعه محسوب می‌شود.

نیک‌سیرت ادامه داد: اولین گام برای بهره‌گیری بهینه از امکانات و منابع طبیعی موجود در کشور، اصلاح مقررات، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هاست که متأسفانه روند آنها به گونه‌ای است که نه‌تنها مسیر را تسهیل نمی‌کنند بلکه خود، موانع بزرگی را سر راه صادرات ایجاد کرده‌اند.

این فعال اقتصادی پایین بودن دستمزد نیروی انسانی را یکی از مزایای موثر در توسعه صادرات و تولید دانست و اظهار داشت: دستمزد نیروی انسانی به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در قیمت تمام‌شدۀ محصولات، در ایران بسیار پایین‌تر از میانگین و متوسط جهانی است. ‌در حالی که امروزه یک کارگر در ایران ماهانه ۲۰۰ دلار حقوق دریافتی می کند این رقم، دستمزد تنها دو روز یک کارگر در کشورهای توسعه‌یافته است.

نیک سیرت در انتها تاکید کرد: لازم است برای رشد و توسعه صادرات، به رفع سریع مشکلات و فرماندهی واحد این حوزه توجه بیشتری کرده و در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهیم.

کد خبر 47505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =