توسعه صادراتی از کانال افغانستان

وزیر صنعت کشورمان در همایش آغاز به کار نمایشگاه تولیدکنندگان ایرانی در افغانستان بر ضرورت استفاده از پتانسیل های این کشور برای رونق صادراتی ایران تأکید کرد

امروز سومین نمایشگاه تحصصی ایران در افغانستان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در کابل آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه که 100 شرکت ایرانی کالاهای خود را به معرض فروش قرار داده اند 32 شرکت ساختمانی و تاسیساتی، 21 شرکت مواد غذایی، 14 تولید کننده لوازم خانگی، 5 شرکت فرش، موکت و نساجی، هشت خودروساز، هفت شرکت صنعت و معدنی، یک شرکت پتروشیمی، هفت شرکت شوینده و آرایشی و بهداشتی، دو شرکت فناوری اطلاعات، هشت شرکت کشاورزی، یک شرکت دارویی و تجهیزات پزشکی و چهار شرکت گردشگری و هوایی ایران حضور دارند.

در آغاز این همایش وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اعلام این خبر که کشورمان در نظر دارد خطوط تولیدی خود در صنایع کوچک و متوسط را در افغانستان راه‌اندازی کند گفت: امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه که خود گواه فاز جدیدی از همکاری‌های ایران با افغانستان است، علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط بتوانند کار خود را در این کشور برادر آغاز کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه امروز نیز تفاهمنامه‌ای در بخش معادن به امضاء خواهد رسید، ابراز امیدواری کرد: با همکاری‌های مشترک شاهد صادرات محصولات معدنی افغانستان به سایر کشورهای جهان باشیم.

وی با تاکید بر فراهم کردن بسترها برای افزایش تجارت دو کشور تصریح کرد: ما آمادگی کامل داریم روابط خود را با افغانستان گسترش دهیم و از برادران افغانی نیز می‌خواهم با ارتباطی که با ایران فراهم می‌کنند، زمینه همکاری و مشارکت‌های بیشتر را فراهم کنند.

نعمت‌زاده در ادامه با بیان اینکه ما تجار افغان را افراد با تجربه‌ای می‌دانیم چرا که در بسیاری از کشورهای جهان مشغول کسب و کار و سرمایه‌گذاری هستند، اظهار داشت: از تجار و سرمایه‌گذاران افغان دعوت می‌کنیم در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

وی گفت: ما آماده‌ایم تجربیات 37 ساله خود را در بخش‌های مختلف در اختیار برادران افغان قرار دهیم چرا که معتقدیم افزایش عمق روابط و همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در افغانستان یا ایران می‌تواند روابط استراتژیک بلند مدت دوطرف را تضمین کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه به حضور بیش از 2 میلیون افغان در ایران اشاره کرد و گفت: امیدوارم روزی میزان رفاه و امنیت در افغانستان به اندازه ای برسد که آنان برای ساخت کشور خود به کشورشان برگردند و در سازندگی کشورشان مشارکت کنند.

محمدرضا بهرامی سفیر ایران در افغانستان، همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان، قربان حقجو رئیس اداره حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان (آیسا)، خانجان الکوزی معاون ارشد اتاق تجارت و صنایع افغانستان، محمود سیادت مسئول اتاق مشترک ایران و افغانستان و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی ایران و افغانستان در آئین گشایش این نمایشگاه حضور داشتند.

سومین نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان امروز چهارشنبه به مدت چهار روز در هتل اورانوس کابل کار خود را آغاز کرده است. در این نمایشگاه بیش از 100 شرکت ایرانی در 12 گروه کالایی و خدماتی محصولات و خدمات خود را به نمایش گذاشته‌اند.

وزیر تجارت و صنایع افغانستان نیز اعلام کرد: تجار ایرانی در صورت سرمایه‌گذاری در افغانستان و اتنقال خطوط تولید خود به این کشور، از معافیت‌های گمرکی بهره‌مند خواهند شد.

همایون رسا در آئین گشایش سومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کابل با بیان اینکه در حال حاضر 16 درصد نیاز افغانستان از طریق ایران تامین می‌شود، افزود: ما مشترکات فرهنگی و زبانی بایکدیگر داریم، شرکت‌های زیادی از کشورهای مختلف در کشور ما سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به سودهای سرشاری دست یافته‌اند اما در رابطه با ایران بیشتر تفاهمات بر روی کاغذ مانده است و ما خواستار عملیاتی شدن آنها هستیم.

وی افزود: عدم همترازی صادرات و واردات یکی موانع درپیش رو گسترش روابط تجاری دو کشور است ما از ایران انتظار داریم با کاهش تعرفه‌های گمرکی افغانستان، ما را در بهبود تراز تجاری یاری کند.

رسا اظهار داشت: ایجاد خط تولید در کشور ما از سوی ایرانی‌ها می‌تواند به اقتصاد افغانستان کمک فراوانی کند چرا که کشور ما دارای نیروی کار ارزان و انرژی هستیم.

وی گفت: صادرات افغانستان به ایران از طریق استان فراه امکان‌پذیر نیست و اسناد تجاری افغانستان توسط ایران در این منطقه تایید نمی‌شود و تنها راه مبادلات با ایران هم‌اکنون اسلام قلعه است و این مسئله مشکل بزرگی در توسعه تجارت بین دو کشور ایجاد کرده است.

رسا اظهار داشت: فراهم کردن عرضه و به نمایش درآمدن کالاهای ایرانی در افغانستان از دیگر خواسته‌های ما است و هدف از برگزاری این نمایشگاه نزدیک‌تر شدن تجار دو کشور و کسب اطلاعات بیشتر دو طرف از تجارب یکدیگر است ضمن اینکه بهتر شدن روابط تجاری دو کشور و یافتن بازارهای بیشتر نیز مد نظر بودهاست.

کد خبر 4753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =