حوزه های صادراتی مهم برای برد دوجانبه

به گفته سلیم بلورتایا، هیأت تجاری به منظور رایزنی با بخش خصوصی ایران به اتاق تهران آمده و برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور برنامه دارد و حوزه هایی همچون نفت، کشاورزی، گردشگری و معدن را که از پتانسیل های اصلی این کشور محسوب می شود به عنوان زمینه های مشترک همکاری دو کشور هستند

معاون وزارت امورخارجه آلبانی در راس یک هیات دیپلماتیک با رییس اتاق تهران دیدار کرد. در این ملاقات دو طرف توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور را مورد تاکید قرار دادند و در مورد زمینه‌های همکاری به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند. مقامات وزارت خارجه آلبانی در این دیدار خواستار همکاری‌های بیشتر وبه ویژه سرمایه‌گذاری بنگاه‌های ایرانی در خاک آلبانی برای تولید مشترک و صادرات به بازار اروپا شدند. به گفته سلیم بلورتایا، این هیأت تجاری به منظور رایزنی با بخش خصوصی ایران به اتاق تهران آمده و برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور برنامه دارد. به گفته معاون وزیر امور خارجه البانی، حوزه هایی همچون نفت، کشاورزی، گردشگری و معدن را که از پتانسیل های اصلی این کشور محسوب می شود به عنوان زمینه های مشترک همکاری دو کشور هستند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به گفته وی عمده تولیدات ما در بخش کشاورزی و معدن است. البته ذخایر محدودی نفت خام هم داریم که آن را صادر می‌کنیم.» به گفته این مقام آلبانیایی گردشگری نیز یکی از محورهای اصلی اقتصاد این کشور است. به گفته وی تراز تجاری ما با ایران نیز منفی است. ایران صادراتی معادل 104 میلیون دلار به کشور ما دارد و در مقابل صادرات ما به ایران کمتر از میلیون دلار است.» سلیم بلورتایا گفت: «حقیقت این است که روابط بین ایران و آلبانی مدت‌هاست توسعه نداشته و ما سال‌های زیادی را از دست داده‌ایم. اکنون فکر می‌کنیم باید تلاش بیشتری برای توسعه مراودات اقتصادی و مبادلات تجاری داشته باشیم.» او با اشاره به ثبات مناسب اقتصادی در آلبانی ادامه داد: «کشور ما حتی در سخت‌ترین سال‌های اقتصادی جهان موفق شد رشد مثبت اقتصادی بین 2 تا 3 درصد داشته باشد. در سال گذشته نیز رشد اقتصادی آلبانی 2.8 بود و امیدواریم این رقم در سال جاری میلادی افزایش یابد.» به گفته بلورتایا حدود 50 درصد از مردم آلبانی در حوزه کشاورزی مشغول هستند و سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی 20 درصد است. او عنوان کرد که بخش خدمات اگرچه اشتغال پایین‌تری دارد اما سهم‌اش در تولید ناخالص داخلی بیشتر است.


سلیم بلورتایا هم‌چنین با اشاره به بخش صنعت در این کشور توضیح داد که آلبانیایی‌ها با وارد کردن مواد خام از دیگر کشورها و انجام فرآیندهای مختلف کالاهایی با ارزش افزوده تولید می‌کنند و از آنجایی که این کشور از نیروی کار ارزان و جمعیت بسیار جوان و تحصیلکرده و آموزش‌دیده برخوردار است می‌تواند شریک خوبی برای همکاری‌های اقتصادی باشد. معاون وزیر امورخارجه آلبانی جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در آلبانی را محدود به این مزایا ندانست و گفت: «اصلی‌ترین انگیزه برای سرمایه‌گذاری در آلبانی این است که ما در آستانه الحاق به اتحادیه اروپا هستیم و پس از آن هر سرمایه‌گذاری که در آلبانی حضور داشته باشد با یک بازار بسیار بزرگ مواجه می‌شود و می‌تواند از این فرصت به خوبی بهره ببرد.» او هم‌چنین با اشاره به تلاش ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) گفت: «کشور ما عضو سازمان تجارت جهانی است و با پیوستن ایران به این سازمان قطعاً روابط بین دو کشور می‌تواند تسهیل شود.»

 

 

کد خبر 4754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =