نیاز ۵۰ میلیارد دلاری سالانه ایران به سرمایه خارجی

به طور یقین آلبانی نیازمندی زیادی به توسعه زیرساخت‌هایش دارد و اگر این شناخت به وجود بیاید امکان سرمایه‌گذاری بنگاه‌های ایرانی در این کشور وجود دارد

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در جریان دیدار هیأت ایرانی از این اتاق با غیرقابل قبول خواندن حجم مراودات تجاری بین ایران و آلبانی اعلام کرد: حجم روابط تجاری ایران و آلبانی در سطح قابل قبولی نیست و به نظر می‌رسد، با اعزام هیات‌ها و شناخت پتانسیل‌های یکدیگر بتوانیم زمینه ارتقای سطح روابط تجاری را فراهم کنیم. او افزود: «به طور یقین آلبانی نیازمندی زیادی به توسعه زیرساخت‌هایش دارد و اگر این شناخت به وجود بیاید امکان سرمایه‌گذاری بنگاه‌های ایرانی در این کشور وجود دارد.

رییس اتاق تهران با اشاره به ورود حدود 140 هیات تجاری در ماه‌های گذشته به ایران، گفت: «ایران برای رشد اقتصادی تعیین شده در اسناد بالادستی، سالانه به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و بر این اساس، استراتژی جدید اقتصادی ایران در سال‌های پیش رو، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه صادرات به کشورهای همجوار است.» او با اشاره به اندازه بازار ایران با احتساب جمعیت کشور و کشورهای همجوار، سرمایه‌گذاری در ایران را سودآور توصیف کرد.


مسعود خوانساری در ادامه دستاوردهای سفر رییس‌جمهوری به ایتالیا و فرانسه را مورد اشاره قرار داد و گفت: «ارزش قراردادهایی که در این سفر منعقد شده به 30 میلیارد دلار می‌رسد و آقای روحانی در ماه‌های آینده به اتریش، عراق و پاکستان نیز سفر خواهند کرد.»  او گفت: «به نظر می‌رسد، امکان توسعه همکاری‌ها میان ایران و آلبانی وجود دارد به شرط آنکه شناختی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های دو طرف حاصل شود. اتاق تهران نیز با 15 هزار عضو از شرکت‌های بزرگ و متوسط در بخش‌های مختلف، می‌تواند به افزایش شناخت دو طرف از یکدیگر کمک کند.»

 خوانساری در پاسخ به سخنان معاون وزیر امور خارجه آلبانی به این نکته اشاره کرد که نقطه آغاز همکاری‌ها می‌تواند تجارت باشد و در نهایت به سرمایه‌گذاری منتهی شود. رییس اتاق تهران در ادامه، صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش انرژی را به عنوان یکی از زمینه‌های مراوده دو کشور برشمرد و گفت: «شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه خدمات فنی و مهندسی، اکنون پروژه‌هایی را در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی و کشورهایی چون ونزوئلا، الجزایر، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان اجرا کرده یا در دست اجرا دارند. افزون بر این با توجه به پایین بودن دستمزد کارگر در آلبانی، ایرانی‌ها می‌توانند کالاهایی را برای بسته‌بندی به کشور شما بفرستند و این کالاها را به اروپا صادر کنند.»

 

کد خبر 4755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =