مناطق آزاد باید محلی برای توسعه تجارت بین‌المللی باشند نه بستر رانت‌خواری

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: امروزه با اعمال سیاست‌های نادرست اقتصادی، مناطق آزاد تجاری به محلی برای بهره برداری از رانت اقتصادی تبدیل شده اند به طوری که عده ای از افراد می‌توانند از طریق این مناطق به امکانات مالی سودجویانۀ خود برسند و به نوعی به رانت دست یابند.

سیدرضی حاجی آقامیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز ضمن تشریح برخی از کارکردهای اصلی مناطق آزاد تجاری، بر لزوم رعایت مبانی اقتصاد آزاد و نقش آنها در توسعه یافتگی و بالندگی کشورها تاکید کرد.

وی افزود: اساسا منطقۀ آزاد تجاری محلی برای اقتصاد آزاد و دادوستد اقتصادی براساس قوانین بین‌المللی و به دور از قوانین دست و پا گیر داخلی کشورهاست که براساس این تعریف، منطقۀ آزاد در ایران هیچ کارکرد عمومی و هیچ منفعت ملی در پی ندارد.

وی اضافه کرد: ایده راه اندازی مناطق آزاد در دنیا با هدف رهایی از اقتصاد تک محصولی و ثروت آفرینی و خلاصی از اقتصاد دولتی عملیاتی شده اما طی سه دهه فعالیت این مناطق در ایران، انحراف در عملکرد و آرمان‌های آنها مشهود است به طوری که گاه و بیگاه حتی مسئولان دولتی و قضایی از نقش این مناطق در توسعه قاچاق، فساد و فرار مالیاتی انتقاد می کنند.

حاجی آقامیری بیان کرد: مناطق آزاد ایران سالهاست که به حیات خلوت برخی از افراد تبدیل شده به طوری که متاسفانه هیچگاه آمار دقیقی از عملکرد اقتصادی این مناطق و افراد فعال در آنجا ارایه نمی شود.

وی ادامه داد: منطقۀ آزاد ذاتاً محلی برای تولید محصولات بین‌المللی و بعد صادرات آسان آن به دیگر بازارهای هدف و در نتیجۀ ارزآوری برای کشور است، به همین دلیل نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشورها بازی می‌کند اما در ایران نه تنها این مناطق کارکردهای خود را ندارند بلکه به محلی برای قاچاق کالا با هدف واردات به کشور تبدیل شده‌اند.

وی افزود: اگر صادرات از این مناطق قوت بگیرد و افزایش یابد برای همه دست اندرکاران و مسئولان سودآوری بیشتری نسبت به واردات خواهد داشت به طوری که حتی می توانند مناطق آزاد را به بنگاه های اقتصادی با هدف تولید محصولات مرغوب ایرانی و صادرات آن تبدیل کنند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مناطق آزاد تجاری می‌توانند زمینه‌ساز رشد اقتصادی مثبت یک کشور باشند، به اهمیت آن در رونق اشتغال اشاره و تصریح کرد: در این مناطق با راه‌اندازی شرکت‌های بین‌المللی و کارخانه‌های بزرگ، رونق تولید، اشتغالزایی، تسهیل مسیر صادرات و حتی واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را در پی دارد که می‌تواند چرخۀ اقتصادی یک کشور را به پویایی برساند، گرچه متأسفانه در ایران تاکنون این اتفاق رخ نداده و طوری که از ظواهر امر پیداست، رخ هم نخواهد داد.  

کد خبر 47586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =