روسیه از ترکیه انتقام اقتصادی-تجاری می‌گیرد

روسیه ترکیه را به انتقام اقتصادی تهدید کرد و گفت این کشور هنوز منتظر توضیحات قانع‌کننده مقامات ترکیه برای هدف قرار دادن هواپیمای جنگی روسی است. ترکیه این اظهارات تهدیدکننده را ناشی از «احساسات» و «نامناسب» خواند

روسیه ترکیه را به انتقام اقتصادی تهدید کرد و گفت این کشور هنوز منتظر توضیحات قانع‌کننده مقامات ترکیه برای هدف قرار دادن هواپیمای جنگی روسی است. ترکیه این اظهارات تهدیدکننده را ناشی از «احساسات» و «نامناسب» خواند.

با شدت گرفتن درگیری‌های لفظی بین مقامات دو کشور، رجب طیب اردوغان، در واکنش به اتهاماتی مبنی بر اینکه ترکیه از گروه تروریستی داعش نفت و گاز می‌خرد، بشار اسد و حامیان او از جمله مسکو را منبع مالی و نظامی واقعی گروه داعش توصیف کرد.

پیش از این درگیری‌های لفظی، دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، طی دستوری خواهان انجام اقداماتی برای متوقف کردن پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک روسیه و ترکیه و محدود کردن واردات مواد غذایی از ترکیه شد. روس‌ها در اولین اقدام برای اعمال این محدودیت، کنترل محصولات کشاورزی ترکیه را آغاز کرده‌اند. این مناقشه همچنین در قراردادهای جدید مبادله گندم بین دو کشور اختلال ایجاد کرده است. روسیه، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گندم دنیا و ترکیه، بزرگ‌ترین خریدار گندم از روسیه است.  

مسکو واردات بیشتر مواد غذایی از کشورهای غربی را نیز در سال 2014 و به واسطه اعمال تحریم‌های غرب بر روسیه به واسطه نقش این کشور در بحران اوکراین، ممنوع کرده بود. این موضوع به اختلال در تامین اقلام خرده‌فروشی‌ها و افزایش تورم در روسیه منجر شده است.

در همین راستا، الکسی اولیوکایف، وزیر اقتصاد روسیه، اعلام کرد مسکو در نظر دارد آماده‌سازی‌ها برای تشکیل منطقه آزاد تجاری مشترک با ترکیه را متوقف کند و پروژه‌های بزرگی مثل خط لوله گازی «ترک‌استریم» و فعالیت‌های ساخت نیروگاه برق هسته‌ای 20 میلیارد دلاری در ترکیه را محدود کند.  

اردوغان در یک سخنرانی در آنکارا اعلام کرد: «ما شرکای استراتژیک هستیم...آیا پروژه‌های مشترک متوقف می‌شوند؟ آیا روابط ما قطع می‌شود؟ آیا چنین رویکردهایی مناسب سیاستمداران است؟

سیاستمداران و نظامیان ما ابتدا باید بنشینند و در مورد اینکه خطاها کجا صورت گرفته صحبت کنند و سپس برای غلبه بر این خطاها از سوی دوطرف متمرکز شوند. درست نیست که در عوض ما اظهارات احساساتی اینچنینی داشته باشیم.»

از سوی دیگر، مدیر آژانس گردشگری روسیه اعلام کرد همکاری توریستی با ترکیه «مسلما» متوقف خواهد شد. حداقل دو اپراتور گردشگری روسیه تاکنون اعلام کرده‌اند فروش بسته‌های سفر به ترکیه را در فصل تعطیلات سال نو متوقف می‌کنند. روس‌ها بعد از آلمان، رتبه دوم را در میزان سفر به ترکیه دارند که سالانه حدود 4 میلیارد دلار درآمد حاصل از توریزم برای ترکیه را به همراه دارند و این رقم کمک زیادی به کسری حساب جاری این کشور می‌کند.

کد خبر 476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =