روابط تجاری ایران و افغانستان در مرز ۲ میلیارد دلار

پیش از برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در افغانستان تجارت دو کشور در حد ۸۰۰ میلیون دلار بود اما پس از این دو رویدادسطح تبادلات تجاری به بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است

سفر هیأت تجاری ایرانی به افغانستان و برگزاری نمایشگاه اختصاصی محصولات ایرانی در کابل همچنان با رونقی بینظیر به کار خود ادامه می دهد. بر اساس خبرها همه روزه هیأت های مختلف اقتصادی و مسوولان مملکتی افغانستان به این نمایشگاه سر می زندد و از ارتقای سطح اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان ابراز رضایت دارند. در این بین رییس جمهور افغانستان؛ عبدالله عبدالله روز گذشته با حضور در این نمایشگاه از توافقات جدید بین تهران و کابل خبر داده است. به گفته وی این توافق ها در حوزه هایی مثل صنعت، معدن و بخش تولیدی صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در دیدار عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران زمینه‌سازى آغاز پروازهاى مستقیم از افغانستان به بندر چابهار، افزایش روابط بانکى و استفاده مشترک از فرصت‌های تجاری مورد مذاکره قرار گرفت.

پیشنهاد برقرای پرواز چابهار ـ کابل، گسترش حوزه فعالیت‌های بانک‌های افغانستان به ویژه در مناطق آزاد ایران، سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی، کشاورزی و معدنی در افغانستان از دیگر موضوعات مورد مذاکره دو طرف بود.

همچنین در سفر مقامات ایرانی و هیات تجاری همراه، تفاهمنامه همکاری در زمینه اکتشاف و استخراج معادن افغانستان نیز بین دو طرف به امضا رسید.

براساس این تفاهمنامه دو کشور در زمینه اکتشاف و استخراج معادن افغانستان و صادرات آن به دیگر کشورهای جهان با یکدیگر همکاری می‌کنند و از این طریق مسیر سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی دو کشور در بخش معادن هموارتر خواهد شد.

تشکیل کمیته تجاری مشترک برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور از دیگر موارد توافق بین مسئولان دو کشور بود. قرار است این کمیته با عضویت معاونان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارتخانه تجارت و صنایع افغانستان هر سه ماه یک بار در کابل یا تهران نشست‌های مشترک برگزار کند.

حل‌و‌فصل مسایل ترانزیتی و تقویت روابط در زمینه‌های حمل و نقل، امور گمرکی و امور بانکی از موضوعات مورد بررسی در نخستین نشست این کمیته خواهد بود.

در این نمایشگاه به علاوه معاون ارشد اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز حضور یافت و از دو و نیم برابر شدن روابط تجاری بین دو کشور خبر داد و گفت: پیش از برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در افغانستان تجارت دو کشور در حد 800 میلیون دلار بود اما پس از این دو رویدادسطح تبادلات تجاری به بیش از یک میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده است.

خانجان الکوزی در حاشیه بازدید از سومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کابل افزود: ما از ایران یک میلیارد و 800 میلیون دلار واردات غیرنفتی داریم و 50 میلیون دلار نیز به این کشور کالا صادر می‌کنیم اما پیش از برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی، حجم تجارت به 800 میلیون دلار خلاصه می‌شد.

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه اقدام مفید و موثری است که نه تنها دو کشور را از لحاظ اقتصادی و تجاری به یکدیگر نزدیک می‌سازد بلکه در زمینه فرهنگی و اجتماعی نیز تاثیرات فراوانی دارد.

الکوزی در خصوص زمینه‌ها مورد علاقه افغان‌ها برای سرمایه‌گذاری گفت: کیفیت محصولات ایرانی بر مردم افغان ثابت شده است، افغانی‌ها به مصرف محصولات ساخت ایران علاقه دارند و فعالان اقتصادی ایران قطعا با سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، تولید مواد غذایی و دارویی در افغانستان به سودآوری می‌رسند‌.

وی در مورد مناطق امن سرمایه‌گذاری گفت: ایرانی‌ها در هرات، نیمروز، فراه، قندهار، کابل و مزار شریف از گذشته به صورت قدرتمند حضور داشتند و تهدیدی احساس نمی‌کردند و امروز نیز در این شهرها فعال هستند و حتی در مناطق جنوبی افغانستان، همچون استان ننگرهار نیز ایرانی‌ها حضور موثری دارند.

معاون ارشد اتاق تجارت و صنایع افغانستان با اشاره به رفع تحریم‌ها علیه ایران افزود: در دوران پساتحریم اقتصاد ایران با سرعت بسیار بالایی به سمت اقتصاد جهانی حرکت می‌کند؛ خوشبختانه مشکلات بانکی و سایر مشکلات تجاری این کشور در حال برطرف شدن است به همین دلیل بسترهای گسترش روابط تجاری بیش از پیش فراهم خواهد شد.

این فعال اقتصادی که یکی از تجار سرشناس در افغانستان است، ابراز امیدواری کرد که تاثیرات پساتحریم به زودی بر افزایش میزان تجارت دو کشور نیز تاثیرات خود را نشان دهد و تا پایان سال جاری حجم تبادلات تجاری به 2 میلیارد دلار افزایش یابد.

سومین نمایشگاه ‌اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کابل که روز چهارشنبه 12 اسفندماه آغاز به کار کرد تا فردا شنبه 15 اسفند دایر است و مورد استقبال بالای شهروندان کابلی قرار گرفته است.

 

کد خبر 4767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =