حبس منابع با بنگاهداری بانک ها/چالش های چندگانه در حل مشکلات صادراتی

بنگاه داری باعث حبس شدن منابع بانکی می شود، از سوی دیگر هیچ تسهیلاتی نیز به بار نمی آورد. اگر صحبتی از افزایش سرمایه بانک ها نمی شود بهتر است بنابه چارچوب بانک مرکزی به فکر ارتقای تامین مالی باشند نه بنگاه داری

بانک های توسعه ای به دنبال رونق زیرساخت های مربوطه هستند/مشکلات صادرات و واردات تنها با تامین مالی حل نمی شود

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: دولت با تاسیس بانک های توسعه ای به دنبال سودآوری نیست، هدف آن زیر ساخت های مربوطه است.

دکتر علی صالح آبادی مدیر عامل بانک توسعه صادرات در پاسخ رادیو گفتگو با اشاره به نقش بانک های توسعه ای در رشد اقتصاد بیان کرد: بانک های توسعه ای با اهداف مشخصی مانند رشد زیر ساخت های خود ایجاد شدند ، به طور مثال بانک کشاورزی برای توسعه صنعت کشاورزی، بانک صنعت و معدن برای برطرف شدن این مشکلات و رونق این حوزه، بانک توسعه صادرات برای حمایت از تجارت (صادرات و واردات) و.... تاسیس شده اند.

وی ادامه داد: دولت با سرمایه گذاری در یک حوزه ، کمتر به دنبال سودآوری است و بیشتر به دنبال توسعه زیرساخت های مربوطه است بنابراین تاسیس بانک های توسعه ای یکی از اهداف رونق بخش های مختلف بوده و صرفا نگاه سود آوری به دنبال نداشته است.

صالح آبادی با اشاره به تفاهم نامه ای میان بانک توسعه صادرات و سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهار کرد: براساس تعاملات بانک و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تفاهم نامه ای منعقد شد تا بنابراین 200 میلیارد تومان یارانه سود بخش صادرات به بانک توسعه صادرات پرداخت شود و پس از آن در خصوص برنامه ها و موارد دیگر با شورای پول و اعتبار مذاکراتی انجام شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات عمده منابع این بانک را ارزی عنوان کرد و گفت: حدود 8 سال است که این بانک افزایش سرمایه ای دربرنداشته ، بنابر منابع ارزی محدود خود تسهیلاتی را در اختیار صادرکنندگان و واردکنندگان قرار داده اما لازم به ذکر است که این تسهیلات به طور گسترده نبوده و تنها در حد توانایی بانک توسعه صادرات صورت گرفته است.

وی افزود: برخی پروژه ها و خدمات فنی مهندسی صرفا از طریق بانک توسعه صادرات اقدام پذیر است که منابع آن از سوی صندوق ملی تامین می شود.

صالح آبادی با انتقاد از شیوه بنگاه داری بانک ها گفت: بنگاه داری باعث حبس شدن منابع بانکی می شود، از سوی دیگر هیچ تسهیلاتی نیز به بار نمی آورد. اگر صحبتی از افزایش سرمایه بانک ها نمی شود بهتر است بنابه چارچوب بانک مرکزی به فکر ارتقای تامین مالی باشند نه بنگاه داری.

وی خاطرنشان کرد: همه مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان با تجهیز منابع مالی حل نمی شود.مثلا در حوزه صادرات موضوعاتی مانند کیفیت محصولات، رقابتی بودن آن ها،تطابق با بازارهای جهانی و... مهم تر از تامین مالی هستند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص راهکارهای افزایشی سرمایه بانک ها بیان کرد: چندین سال است که موضوع افزایش سرمایه بانک های توسعه ای مطرح می شود اما نتیجه ای به همراه ندارد، اخیرا چند راهکار مطرح شده که باز هم هیچ کدام نمی توانند افزایش سرمایه ای برای بانک به همراه داشته باشند.یکی از راهکارها این است که بانک ها پروژه های نیمه تمام را خریداری کنند و با تزریق پول آن را به اتمام برسانند و پس از آن بفروشند، اما در شرایط رکود فعلی آیا می توان این پروژه ها را فروخت؟ علاوه برآن گفته شده بانک ها املاک مازاد خود را بفروشند تا بتوانند تامین مالی برای خود رقم بزنند. املاک بانک ها به ساختمان ها و شرکت ها منتهی می شود که باز هم در شرایط رکود فروش آنها سخت است و اما راهکار سوم انتشار اوراق مسکوک در بازار است که بانک باید با تضمین خود آنها را به مردم بفروشد یعنی بار دیگر بانک بدهکار می شود. هیچ کدام ازاین موضوعات باعث افزایش سرمایه نمی شود.

وی با ارائه 2 راهکار برای عملی شدن افزایش سرمایه بانک ها گفت:می توان از منابع صندوق توسعه ملی بخشی را به ارتقا سرمایه بانک تخصیص داد ویا در بودجه کل کشور رقم اختصاص داده به بودجه های عمرانی را کاهش داد و به سرمایه بانک ها منتقل کرد ،چرا که اگر پول نقد وارد بانک شود به جریان و گردش مالی خواهد افتاد اما در پروژه های عمرانی سود کمتری خواهد داشت.

کد خبر 477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =