عوامل موثر در ایجاد خلل در اقتصاد کشور باید حذف شوند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: از آنجا که احساس می شود وجود این همه پیچیدگی و نابسامانی در بخش های مختلف اقتصاد بخصوص در حوزه صادرات تعمدی باشد و عواملی هستند تا اقتصاد کشور را به ناکجا آباد برسانند، دستگاههای اجرایی مسئول باید این موانع را حذف کنند تا بستر رونق شرایط اقتصادی فراهم شود.

ولی‌الله غلامی نجف‌آبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، افزود: در دنیای امروز و در مراودات اقتصادی بین کشورها، به طور معمول میزان صادرات معیاری برای سنجش قدرت اقتصادی هر کشور است، اما متاسفانه تاکنون در کشور ما کمتر به این موضوع پرداخته شده و می شود.

وی که در خصوص چالش های اصلی صادرکنندگان سخن می گفت، اظهار داشت: مسئله بازگشت ارز، تامین مواد اولیه از محل صادرات، کم توجهی به تحقیقات بازار و بازاریابی، عدم تشویق و حفظ حقوق صادرکنندگان، نظام مدیریت اجرایی، قانون‌گذاری و اتخاذ تصمیمات غیرمحکم و غیرشفاف بخشی از مشکلات صادرکنندگان در شرایط فعلی است.

غلامی نجف‌آبادی گفت: البته در ادامه باید عدم دسترسی به اطلاعات، دسترسی نداشتن به نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی، فقدان اطلاعات سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنایع کوچک، ضعف در سیاست‌های دولت‌ها و همچنین انواع عوارض و مالیات‌ها را به سایر مشکلات موجود در مسیر تولیدکننده و صادرکننده در کشور اضافه کرد.

وی با اشاره به تبعات نامطلوب قوانین دست و پاگیر اداری و پیچیده موجود در مسیر صادرات، تصریح کرد: متأسفانه در ایران سازمان ها و دستگاه‌های متعددی در حوزۀ صادرات می‌توانند اعمال نفوذ کنند که رعایت بخشنامه‌ها و مقررات متعدد و بعضاً متضاد آنها، روند صادرات را کُند و تمرکز تاجر و بازرگان را از بین می‌برد.

وی معتقد است: صادرکننده در درگیری با قوانین و مقررات دست و پاگیر پیچیده، عملاً زمان و فرصت حضور به موقع در بازار هدف را از دست می‌دهد.

غلامی نجف‌آبادی بر لزوم بهره‌گیری از تجارب کشورهای موفق تأکید و اضافه کرد: چین کشوری است که توانست با کاهش قوانین و مقررات اداری تا پایین ترین سطح، هم روند تولید را تسریع و هم مسیر صادرات را تسهیل کند؛ یعنی در این کشور کالای صادراتی در همان خط تولید تمام مراحل صادرات را طی می‌کند و در کمترین بازۀ زمانی روانۀ بازارهای جهانی می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی خرم‌آباد یادآور شد: تشدید دخالت دستگاههای اجرایی در امور صادرات در اصل نوعی خودتحریمی است که مزید بر علت شده به طوری که به‌رغم تولید محصولات با کیفیت و همسطح جهان توسط تولیدکنندگان داخلی، روند صادرات در این سال‌ها کُند شده است.

وی در انتها با بیان اینکه بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های داخلی عمدتاً تاجر را به چشم قاچاقی و یا رانتخوار می‌بینند، از سازمان های مسئول در بخش تولید و صادرات خواست با بازنگری و تجدیدنظر در قوانین و مقررات و حذف امور اضافی، بستر مناسب را برای توسعه صادرات کشور فراهم کنند.

کد خبر 47718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =