صادرات ایران به ۱۴۲ کشور دنیا در هفت ماهه نخست امسال

سخنگوی گمرک گفت: ایران در هفت ماه سال ۱۴۰۰ به ۱۴۲کشور دنیا کالا صادر کرده و از ۱۱۰کشور نیز کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کرده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، سیدروح الله لطیفی اظهار داشت: ایران از ابتدای سال ۱۴۰۰تا پایان مهرماه، حدود ۹۹میلیون تن کالا به ارزش تقریبی ۵۵ میلیارد دلار را با کشورهای جهان تبادل کرده است.

وی افزود: در این مدت ۱۴۲ کشور به صورت مستقیم کالای ایرانی را خریداری کردند و ۱۱۰ کشور نیز فروشنده کالا به ایران بودند.

لطیفی در خصوص مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی اعلام کرد: ۷۵.۲ میلیون تن کالا به ارزش ۲۷میلیارد و ۷۴میلیون دلار  در هفت ماه گذشته صادر شده که چین با هفت میلیارد و ۶۸۹میلیون دلار، عراق با پنج میلیارد و ۴۸۳میلیون دلار، ترکیه با سه میلیارد و ۳۹۷میلیون دلار، امارات با دو میلیارد و ۵۹۰میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و۱۲۶میلیون دلار پنج مقصد اول صادرات کالای ایرانی بودند.

وی افزود: کشورهای «سوازیلند» با هزار و ۸۰۰ دلار، «کومور» با پنج هزار و ۹۳۲ دلار، «گواتمالا» با ۶هزار و ۲۶۴ دلار، «اکوادور» با ۶هزار و ۵۳۴ دلار، «انگولا» با ۶هزار و ۶۲۸ دلار، «هندوراس» با ۶هزار و ۸۰۰ دلار، «نیکاراگوئه» با هفت هزار و ۶۶۷دلارو «لائوس» با ۹هزار و ۸۰۰ دلار، هشت کشوری بودند که کمترین خرید را از ایران داشتند.

لطیفی در خصوص واردات کشور در هفت ماه سال ۱۴۰۰گفت: در این مدت ۲۳میلیون و ۵۰۵هزار تن کالا به ارزش ۲۷میلیارد و ۷۳۹میلیون دلار از گمرکات اجرایی ترخیص شد که امارات با هشت میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار، چین با ۶میلیارد و ۱۰۷میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و ۸۶۱ میلیون دلار، آلمان با یک میلیارد و ۳۹میلیون دلار و سوئیس با یک میلیارد و ۳۵میلیون دلار، پنج کشور اول فروش کالای مورد نیاز کشور در هفت ماه نخست سال بودند.

وی افزود: کشورهای «ترینیداد و توباگو» با چهار هزار و ۹۷۶دلار، «لتونی» با ۱۶هزار و ۵۷۴ دلار، «ایسلند» با ۱۶هزار و ۸۷۹ دلار، «کامرون» با ۲۵هزار و ۹۵۱ دلار، «سرزمین‌های جنوبی فرانسه» با ۶۷هزار و ۷۵۴ دلار، «شیلی» با ۸۳هزار و ۷۴۹ دلار و «کاستاریکا» با ۸۶هزار و ۵۹۶ دلار به ترتیب کمترین میزان فروش کالای موردنیاز را به کشورمان داشتند.

کد خبر 47738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =