حمایت از صنایع کوچک عاملی برای پویا شدن اقتصاد

بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی اقتصادی در شرایط فعلی می‌تواند عامل محرکی برای پویا شدن اقتصاد باشد، اما این اقدام ملزم به بررسی بخش‌های مختلف است چرا که بندبند اقتصاد مانند زنجیره‌ای به هم متصل است که نمی‌توان آنها را تفکیک کرد اما با حمایت از صنایع کم ریسک می‌توان گام‌های اول را برداشت

بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی اقتصادی در شرایط فعلی می‌تواند عامل محرکی برای پویا شدن اقتصاد باشد، اما این اقدام ملزم به بررسی بخش‌های مختلف است چرا که بندبند اقتصاد مانند زنجیره‌ای به هم متصل است که نمی‌توان آنها را تفکیک کرد اما با حمایت از صنایع کم ریسک می‌توان گام‌های اول را برداشت.

یک پژوهشگر اقتصادی در این باره به اگزیم نیوز گفت: با تفکیک نسبی صنایع تاثیرگذار و کم تاثیر بر اقتصاد می‌توان ظرفیت‌های لازم برای خروج از رکود را به راحتی شناسایی کرد، توسعه صنایع بزرگ وابسته به رونق چندین بخش است که عملا کار دشواری است اما با حمایت از صنایع کوچک در شرایط فعلی می‌توان عاملی برای تحرک بخشی از اقتصاد بود.

علیرضا خیری افزود: برخی صنایع و محصولات مانند فولاد متناسب با رونق یا رکود اقتصادی صعود و نزول می‌کنند اما برخی صنایع مانند موادغذایی یا بخشی از صنایع خدماتی از دیدگاه تجاری و اقتصادی وابسته به این امر نیستند، یعنی با مدیریت و برنامه‌ریزی می‌توان بخش کوچکی از اقتصاد را همیشه زنده نگه داشت.

وی با اشاره به مشکلات تامین مالی بیان کرد: با توجه به مشکلات بانک‌ها و نداشتن سرمایه کافی برای حمایت از بنگاه‌ها، آنها نمی‌توانند بودجه لازم را برای حمایت از طرح‌های توسعه‌ای در اختیار شرکت‌ها، بنگاه‌ها یا کارخانجات بگذارند بنابراین وجود سرمایه‌گذار در این مرحله الزامی است، اما در این میان نکته‌ی قابل ذکر نواقص طرح‌ها یا کیفیت نا مطلوب محصولات است که مانع از ترغیب سرمایه‌گذاران برای همکاری می‌شود.

خیری با تاکید بر اینکه بخش‌های مختلف اقتصاد زنجیره‌ای متصل به هم هستند، بیان کرد: از آنجایی که تفکیک قطعی بخش‌های اقتصادی امکان پذیر نیست با حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور و تمرکز بر حوزه‌های کلان تاثیرگذار شاهد رونق همه بخش ها خواهیم بود که این موضوع بستگی به مدیریت صحیح مسئولان دارد.

این پژوهشگر اقتصادی در خصوص تاثیر کاهش قیمت نفت بر ظرفیت‌های خالی اقتصادی گفت: افت نرخ نفت باعث شده تا نتوانیم از ظرفیت‌های خالی اقتصادی بهره‌وری لازم داشته باشیم چرا که کاهش قیمت نفت تاثیر مستقیم بر کاهش بودجه و عدم بهره‌گیری از متخصصان و تکنولوژی  بهره‌برداری از ظرفیت‌های مختلف می‌شود.

خیری اظهار کرد: دولت با واگذاری طرح‌های توسعه‌ای به بخش خصوصی می تواند ذخیره بودجه داشته باشد به طور مثال اگر ساخت آزادراهی بر عهده دولت است با واگذاری به بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار می‌توان هزینه بودجه را کاهش داد از سوی دیگر فرهنگ ترغیب سرمایه گذاران را نهادینه کرد.

وی با اشاره به نقش بانک مرکزی در این زمینه بیان کرد: بانک مرکزی با ایجاد ثبات نرخ ارز و تورم در کشور می تواند اقتصاد کشور را از شیب های تند و نوسان‌های غیر منطقی دور کند.

کد خبر 4774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =