هیچ اقتصادی منافع خود را محدود به چند کشور خاص نمی‌کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی اراک گفت: از آنجا که تجارت با کشورهای همسایه به لحاظ کوتاهی مسیر، مشترکات فرهنگی و پایین بودن هزینه‌های حمل و نگهداری، صرفۀ اقتصادی زیادی دارد، باید به عنوان اولویت و نه تنها راه، مورد توجه قرار گیرد لذا دولت سیزدهم باید بسترهای لازم را برای توسعه مراودات با آنها فراهم کند.

عماد مردانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم اولویت‌بندی صادراتی در طراحی برنامه‌های اقتصادی، تجارت با کشورهای همسایه را یک اولویت بسیار مهم دانست و افزود: این اولویت به معنای واقعی باید مورد توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان اقتصاد کلان کشور قرار گیرد با بتوانیم از این امتیاز مطلوب به نحو احسن بهره گیری کنیم.

وی اضافه کرد: برای پیشرفت در بخش صادرات باید در گام اول، نگاه منطقی به بازارهای هدف داشت. در واقع، برنامه‌ریزی‌ها باید به شکلی باشد که کشور بتواند سهم خود را بر مبنای ظرفیت و موقعیت بازارهای هدف، افزایش داده و تثبیت کند. در چنین نگرشی، تجارت با همسایگان نه‌ به کلی کنار گذاشته می‌شود و نه به عنوان تنها هدف مورد تأکید قرار می‌گیرد.

مردانی با اشاره به لزوم توجه به قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی و ظرفیت داخلی برای حضور در این بازارها، ادامه داد: در اقتصاد نه می‌شود و نه باید روابط تجاری با دیگر کشورها را محدود و محصور کرد؛ به عبارت دیگر، هیچ اقتصادی منافع خود را محدود به چند کشور خاص نمی‌کند و چون دید ریاضی دارد، به صورت باز با هر کشور و بازاری که سودبخشی بالاتری داشته باشد، وارد معامله می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی اراک با اشاره به چرایی توسعه تجارت با همسایگان، اظهار داشت: در این نوع ارتباط تجاری، به دلیل کاهش هزینه‌ها، قیمت تمام‌شدۀ محصولات بسیار پایین‌تر از متوسط جهانی است و به همین دلیل قدرت رقابت کالا در بازار هدف افزایش یافته و در نتیجه ریسک کمتر و ضریب موفقیت بیشتر می‌شود.

مردانی تاکید کرد: توسعه تجارت با همسایگان و کشورهای منطقه اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم بوده و اکنون ساز و کار مناسب، پیگیری و اجرای این سیاست در وزارت امور خارجه طراحی و عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور دولت سیزدهم از همان آغاز فعالیت خود تاکنون بارها بر توسعه تجارت با کشورهای همسایه تاکیدکرده و خواستار ایجاد دیپلماسی اقتصادی مناسب برای افزایش مبادلات با ۱۵ کشور هم مرز با ایران شده است.

مردانی در پایان با تاکید بر اینکه ایجاد ثبات اقتصادی به توسعه تجارت با همسایگان کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: این ویژگی نه تنها قدرت رقابت را به تجار و بازرگانان ایرانی بازمی گرداند بلکه در نهایت بازارهای هدف صادراتی را در اختیار ایران قرار خواهد داد.

کد خبر 47790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =