تشکیل نمایشگاه دائمی می‌تواند حضور در بازار منطقه را تثبیت کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی اراک با اشاره به نقش نمایشگاههای بین المللی در توسعه مبادلات اقتصادی میان کشورها، گفت: از آنجا که صنعت نمایشگاهی دستخوش تحولات زیادی شده و به مهم‌ترین ابزار رشد و توسعه تجارت به ویژه صادرات کالا و خدمات تبدیل شده، دولت سیزدهم نیز باید از این امکان بهره گیری کند.

محمدحسین حیدری که روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره عوامل مهم در توسعه صنعت نمایشگاهی سخن می گفت، افزود: گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه حمل‌ونقل، صنعت بانکداری، بیمه و سیستم‌های نوین بازبینی کالاها در گمرک‌ها از جمله زیربناهای موثر در رونق این صنعت محسوب می شوند.

وی افزود: برپایی نمایشگاه‌ها به صورت دائمی، سبب می‌شود بازارهای هدف با آخرین دستاوردها و محصولات ایرانی آشنا شده و بتواند در قالب مقایسه با نمونه‌های مشابه حاضر در بازار، انتخاب شایسته‌ای داشته باشد. براین اساس برپایی نمایشگاه‌ها در بسط روابط تجاری با دیگر کشورها، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، دستیابی به فناوری‌های نوین و توسعه صادرات اهمیت زیادی دارند.

وی با اشاره به لزوم گسترش دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه، این مهم را لازمه تثبیت جایگاه محصولات ایرانی در بازارهای منطقه دانست و اظهار داشت: در بخش معدن می‌توان و باید با راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی، حضور محصول ایرانی در کشورهای منطقه را تثبیت کرد.

وی افزود: برپایی اینگونه نمایشگاه‌ها به صورت دائمی، سبب می‌شود بازار هدف هر آن با آخرین دستاوردها و محصولات ایرانی آشنا شده و بتوانند در قالب مقایسه با نمونه‌های مشابه حاضر در بازار، انتخاب شایسته‌ای داشته باشد.

حیدری ادامه داد: این رقابت‌پذیری، ارتباطات بین دو طرف را نیز تحکیم خواهد کرد و نقش بسزایی در اعتمادسازی میان کشورها خواهد داشت.

عضو اتاق بازرگانی اراک با اشاره به حضور پررنگ چین و ترکیه در بازار منطقه، تصریح کرد: امروزه چین و ترکیه توانسته‌اند با یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم و استفاده از حمایت‌های دولتی و مشوق‌های صادراتی، به بالاترین سهم در بازار خاورمیانه دست یافته و از این راه، اقتصاد خود را به شکوفایی برسانند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در برخی موارد حمایت‌های دولت حتی در لجستیک و حمل و نقل هم شامل تجار می‌شود تا جایی که دولت ترکیه از ماشین‌های ارتش برای حمل و نقل اقتصادی استفاده می‌کند. این یعنی قیمت تمام‌شده محصولات آنها به شدت کاهش یافته و بازار برای خرید از آنها به شدت ترغیب می‌شود.

حیدری در انتها تاکید کرد: این نوع برخورد با تاجر و حمایت همه‌جانبه از او در بازار رقابت، هم انگیزه بازرگان، تولیدکننده و صادرکننده را افزایش می‌دهد و هم ارزش پول ملی را با ورود ارز ارتقاء می‌دهد یعنی در چنین اقتصادی به طور قطع ارزش‌افزوده عامل رشد خواهد شد.

کد خبر 47859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =