خودتحریمی دولتی بزرگترین مانع در تحقق توسعه صادرات کشور

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام خودتحریمی را بزرگترین مانع در تحقق توسعه صادرات غیرنفتی کشور دانست و گفت: وقتی دستگاههای اجرایی و شبکه بانکی با آن هم قابلیت‌ و اهرم‌ فشار، توان کنترل و ایجاد توازن در بازار را ندارند؛ نمی توان از بازرگانان انتظار ایفاد تعهد ارزی داشت.

ادریس پاپایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، برخی از تصمیمات اشتباه متخذه از سوی دولت در مسیر صادرات را برشمرد و افزود: یکی از دست‌اندازهای بزرگ دولت در سال‌های اخیر، ایفاد تعهدات ارزی بود که ضربات جبران ناپذیری را به تولیدکنندگان و صادرکنندگان وارد کرده است لذا دولت سیزدهم باید مقدمات بازنگری در این رویه را فراهم کند.

وی اظهار داشت: دولت در حالی از تجار و بازرگانان توقع ایفاد تعهد ارزی داشت که به دلیل تحریم‌های موجود و البته محدودیت‌های بانکی، خودش هم توان ارزآوری نداشت، در چنین شرایطی تاجر نمی‌تواند پول نقد را با ریسک و خطر بالا جابجا کند، ضمن آنکه از سوی دیگر، دولت ارز را به قیمت واقعی بازار از تاجر نمی‌خرد؛ در نتیجه تاجر مجبور به زیان‌دهی خواهد شد.

پاپایی ادامه داد: این قبیل اقدامات در سال‌های اخیر باعث شد تعداد زیادی از صادرکنندگان واقعی و تاجران اصلی بازار، رغبت و تمایلی به انجام کار نداشته باشند و بتدریج عرصه را خالی کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایلام یادآور شد: البته پیشتر و قبل از دهه نود که قیمت دلار با قیمت بازار تفاوت چشمگیری نداشت، بانک ملی به عنوان منبع تامین کننده ارز، نقش‌آفرینی موثری در گردش و رونق صادرات داشت پس بکارگیری این رویه می تواند در گسترش صادرات غیرنفتی کشور موثر و مفید باشد.

این فعال اقتصادی با اشاره به وجود نابسامانی فراوان در قوانین و مقررات اداری در حوزه صادرات، خاطرنشان کرد: تعدد نهادها، تنوع بخشنامه‌ها و مقررات‌ به حدی زیاد که تاجر عملاً سردرگم است. به عنوان نمونه در سه سال اخیر بیش از سیصد بخشنامه ابلاغ شده که بسیاری از آنها با بخشنامۀ های قبلی در تعارض و تضاد هستند. براین اساس در چنین شرایطی تاجر نمی‌تواند با تمرکز روی بازار هدف، فعالیت کند.

پایایی افزود: متاسفانه دولت و سیاستگذاران ارزی و متولیان تجارت کشور توجهی به تهدیدها و واقعیت های بازار هدف که نوعی خودتحریمی صادرات کشور است، نداشته و نمی خواهند داشته باشند.

وی تصریح کرد: خود تحریمی باعث شده تا در زمان‌هایی که اتفاقات خوبی برای اقتصاد کشور رخ می‌دهد نتوانیم حرکت‌های مثبتی داشته باشیم.

پایایی در انتها گفت: با افزایش ۱۰ برابری قیمت ارز، صادرات باید حداقل ۲ تا ۳ برابر افزایش می‌یافت، اما با توجه به خودتحریمی‌ها و مشکلات داخلی شاهد کاهش بالای ۳۰ درصد صادرات هستیم که برای رفع این معضل باید راهکارهای ویژه اتخاذ شود.

کد خبر 47916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =