حذف سریعتر ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت و مجلس

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به تصویب نشدن دو فوریت و یک فوریت طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی مجلس، خواستار آن شد که دولت و مجلس هرچه سریعتر این ارز را حذف کنند.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، مسعود خوانساری که صبح امروز (سه‌شنبه) و در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران سخن می‌گفت با بیان این مطلب افزود: دولت طرح دوفوریتی را به مجلس ارایه داد تا افزایش سقف ارز ترجیحی را از ۸ به ۱۲.۶ میلیارد دلار برساند و در عین حال، ارز را آزاد بفروشد و به کمک کارت های خرید، کاهش قدرت خرید خانوارها را تا حدی جبران کند. مجلس این موضوع را نپذیرفت و اعلام کرد که دولت خود می تواند ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند؛ اما چه دولت و چه مجلس باید این کار را سریعتر به ثمر برسانند.

وی با بیان اینکه ارز ترجیحی باعث ایجاد فساد، رانت و قاچاق هستند، افزود: دولت سال گذشته برای تامین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی ۵ میلیارد دلار از بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی برداشت کرد. از یک هزار میلیارد تومان پایه پولی افزایش یافته در سال گذشته، ۷۵۰ هزار میلیارد تومان مربوط به تامین ارز کالاهای اساسی بوده است.

 نائب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت ۵ میلیارد دلار از محل فروش نفت و ۵ میلیارد دلار از وجوه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی را برای واردات کالاهای اساسی مصرف کرده است. برداشت از منابع صندوق توسعه ملی و استقراض از بانک مرکزی سهم اصلی را در افزایش تورم داشته اند و اثرات خود را در افزایش نقدینگی و پایه پولی در سال گذشته برجای گذاشتند.

خوانساری گفت: دولت پولی بابت فروش نفت ندارد که کالاهای اساسی را تامین کند؛ بنابراین رو به استقراض از بانک مرکزی می آورد پس مهمترین مساله ای که باید جزو اهداف دولت قرار گیرد، تورم است و بنابراین هر روزی که این مشکل دیرتر حل شود، اثرات بدتری در اقتصاد کشور برجای خواهد گذاشت.

وی افزود: ما گندم را ۷ هزار تومان از کشاورز می خریم و ۷۰۰ تومان به نانوایان می دهیم؛ بنابراین دولت در هر کیلوگرم گندم، ۶ هزار و ۳۰۰ تومان یارانه می‌دهد و اگر گنج قارون هم داشته باشد، بعد از مدتی این گنج به پایان خواهد رسید و ساماندهی آن سخت‌تر خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: یارانه ها آفت بزرگی هستند که اقتصاد را دچار مشکل خواهند کرد.

وی با بیان اینکه تصریح کرد: مطابق با گزارشات دولتی، کماکان در فصل اول سال جاری نیز تشکیل سرمایه ۳.۵ درصد منفی بوده که نشانگر شرایط بد سرمایه گذاری در سال‌های اخیر است. در عین حال می توان نتیجه گرفت که با کاهش سرمایه گذاری حجم کل اقتصاد کاهش می یابد و تا زمانی که سرمایه گذاری بزرگی صورت نگیرد، انتظار رشد در اقتصاد دور از ذهن است.

خوانساری تصریح کرد: مطابق با آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه منتهی به مهر ۴۵.۴ درصد بوده که اگرچه نسبت به ماه قبل از آن ۰.۴ درصد کاهش داشته ولی کماکان نرخ بالایی است. در مهرماه سال ۱۴۰۰ تورم نقطه به نقطه به ۳۹.۲ درصد رسیده است و این موضوع برای خانوارها و جامعه، ناگوار است.

وی ادامه داد: دولت و رئیس جمهور نیز اولویت اول را موضوع تورم قرار داده اند، اما تا به یک تورم تک رقمی دست نیابیم، آثار و مضرات تورم و مصرف خانوارها کاهش نمی یابد؛ ضمن اینکه سرمایه گذاری نیز در کشور صورت نمی گیرد و مردم برای حفظ پول تلاش می کنند تا سرمایه خود را به دارایی های غیرمولد تبدیل کنند و همه اینها، مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد.

خوانساری گفت: در حال حاضر که موضوع تدوین و تصویب بودجه ۱۴۰۱ مطرح است، بهتر است که دولت بر این تاکید کند که هر پیشنهادی که باعث افزایش بی رویه تورم می شود، متوقف شود و کاهش هزینه ها و افزایش درآمدزایی مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: مرکز آمار تورم دلاری را برای شاخص کالای وارداتی ۴۷.۴ درصد اعلام کرده این در حالی است که در سال ۹۹ معادل ۱۷ درصد نسبت به سال ۹۸ تورم دلاری داشتیم؛ دلیل این موضوع هم نپذیرفتن اف ای تی اف و بالا رفتن هزینه مبادله در کشور است؛ ضمن اینکه نباید تحریم را هم نادیده گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اگرچه به دلار، هزینه بالاتری پرداخت کرده ایم، اما ۱۷ درصد کالای کمتری را وارد کشور کرده ایم که با توجه به اینکه بیشترین بخش واردات مرتبط با تولید است، بنابراین کاهش آن نگران کننده است.

تزریق ۱۰۰ میلیون دز واکسن در سه ماهه اخیر

وی با قدردانی از دولت در خصوص تسریع در حوزه واکسیناسیون کرونا افزود: بیش از ۱۰۰ میلیون دز واکسن در سه ماهه اخیر در کشور تزریق شده است که با این حساب ایران را می‌توان جزو کشورهای خوب قرار داد؛ ضمن اینکه کسب و کارها به حالت عادی برگشته و اضطراب جامعه نیز تا حد مطلوبی کاهش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: امروز در جامعه دولت و همه ارکان نظام مهمترین وظیفه خود را باید بازگشت امید به جامعه بدانند؛ چرا که متاسفانه نگرانی و ناامیدی در جامعه زیاد بوده و آثار این موضوع را می‌توان در مهاجرت نخبگان و فرار سرمایه مشاهده کرد این در حالی است که در درازمدت، این اقدامات خسارات جبران ناپذیری را به کشور وارد می کند.  

خوانساری در ابتدای سخنان خود نیز خاطرنشان کرد: هفته گذشته وزیر کشاورزی نمایندگان خود را به اتاق تهران معرفی کرد ولی وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز نمایندگان خود را بعد از ۴ ماه از گذشت دولت جدید به اتاق معرفی نکرده است که به نظر می‌رسد حضور این افراد در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران، می‌تواند راهگشا باشد.

کد خبر 47947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =