صربستان آمادگی خود را برای همکاری با سرمایه گذاران ایرانی اعلام کرد

بلگراد - ایرنا - شهردار شهر «سوبوتیتسا» صربستان در نشستی با سفیر جمهوری اسلامی ایران با توجه به امکانات فراوان صنعتی و گردشگری این شهر آمادگی سوبوتیتسا را برای ارائه خدمات و تسهیلات به سرمایه گذاران ایرانی جهت همکاری و سرمایه گذاری اعلام کرد

به گزارش ایرنا، «ینه ماگلای» روز شنبه در ملاقات با «مجید فهیم پور» با ارائه توضیحاتی از امکانات این شهر صنعتی و گردشگری گفت که شهر سوبوتیتسا برای همکاری در زمینه های مختلف تجاری، اقتصادی و گردشگری با ایران علاقمند است.
وی در ادامه به سرمایه گذاری یک شرکت ایرانی در بخش گردشگری و هتل سازی در دریاچه مصنوعی پالیچ در حومه شهر سوبوتیتسا اشاره کرد.
شهردار این شهر صنعتی و گردشگری به وضعیت جغرافیایی، تاریخی و ترکیب قومی و مذهبی آن اشاره کرد و گفت: در این شهر جوامع دینی مسیحیان کاتولیک، ارتدکس، مسلمانان و نیز یهودیان وجود دارد و حدودی نیمی از شهروندان سوبوتیتسا را مجارها تشکیل داده و در آن همچنین صربها، کروات ها و بونیواتس ها زندگی می کنند.
ماگلای در ادامه سخنانش شهر سوبوتیتسا را به خاطر اینکه در نزدیکی کشورهای مجارستان و کرواسی قرار دارد و همچنین بزرگراه بوداپست به بلگراد از این منطقه عبور می کند، به لحاظ اقتصادی و سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری بسیار مهم و مساعد توصیف کرد.
شهردار سوبوتیتسا شرکت های مهم و نامدار از کشورهای آلمان، نروژ، مجارستان، اتریش، کرواسی، روسیه، بلاروس را از جمله شرکای بین المللی این شهر نام برد و به شرکت بزرگ و فعال «سور» sever از شهر سوبوتیتسا که در زمینه تولید موتورهای برق فعالیت دارد و با ایران از سال 2007 همکاری دارد را از جمله شرکت های بزرگ و فعال در این شهر خواند.
وی همچنین به شرکت شیرینی سازی پایونیر و همچنین کارخانجات تولید غذای دام و طیور، کارخانه قند و دیگر گروههای کشاورزی و صنعتی را از دیگر شرکت های بزرگ و فعال شهر سوبوتیتسا نام برد که خواهان همکاری با ایران هستند.
شهردار سوبوتیتسا همچنین با توجه به ظرفیت های گسترده تجاری و اقتصادی این شهر امکانات همکاری با شرکت های ایرانی در زمینه های مختلف را بسیار وسیع دانست و از شرکت های ایرانی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله گردشگری و هتل سازی در دریاچه مصنوعی پالیچ در نزدیکی سوبوتیتسا دعوت کرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران طی سال های گذشته در تمامی عرصه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی اشاره کرد و گفت: پس از آغاز اجرای برجام تعداد زیادی از شرکت های خارجی برای احیای همکاری های گذشته خود با ایران به تهران سفر کرده و با طرف های ایرانی مذاکره کرده اند.
مجید فهیم پور در ادامه به روند توسعه همکاری های ایران و صربستان بخصوص در زمینه اقتصادی اشاره کرد و یادآور شد که طی سال 2015 هیات های متعدد سیاسی و اقتصادی بین دو کشور سفر کردند و انتظار می رود سال 2016 موفقیت بیشتری در زمینه گسترش روابط و همکاری در حوزه های مختلف بدست آید.
وی همچنین به سفر حدود 600 گردشگر ایرانی در دو تور در ایام نوروز به صربستان را نتیجه سفرهای مقامات دو کشور و امضای توافق نامه همکاری در 4 زمینه از جمله گردشگری بین ایران و صربستان در چهاردمین نشست کمیسیون مشترک صربستان و ایران در دسامبر سال گذشته در تهران دانست.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به توافق نامه برجام و لغو تحریم ها اشاره کرد و این اقدام را در جهت منافع تمامی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای دانست.
فهیم پور در این نشست به اهمیت تبادل هیات های تجاری و بازرگانی و همچنین حضور نمایندگانی از شرکت های شهر سوبوتیتسا و شرکت های ایرانی در نمایشگاه های مختلف اشاره کرد و با یادآوری امکانات بزرگ صربستان در زمینه کشاورزی گفت : صربستان و ایران می توانند همکاری های بسیار گسترده ای داشته باشند.
فهیم پور همچنین به بازدید احتمالی هیاتی از کشورمان از نمایشگاه بین المللی کشاورزی امسال نووی ساد که هر ساله برگزار می شود، اشاره کرد و گفت که این دیدار برای آشنایی دو کشور با امکانات یکدیگر بسیار مهم است.
وی همچنین توسعه همکاری های علمی و فناوری و کارهای تحقیقاتی درحوزه های کشاورزی را به عنوان دیگر زمینه همکاری بین دو کشور عنوان کرد.
سوبوتیتسا در شمال صربستان و در حدود 180 کیلومتری بلگراد قرار دارد و جمعیت آن با حومه حدود 150 هزار نفر است.

کد خبر 4799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =