رییس اتاق ایران: اندونزی دروازه ورود ما به بازار جنوب شرق آسیا است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: اندونزی با برخورداری از موقعیت ویژه جغرافیایی، مسیر و فرصت ورود ایران به بازار آ.س‌.آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) را فراهم می کند.

به گزارش اگزیم نیوز، غلامحسین شافعی روز چهارشنبه در دیدار با "رونی پراستیو یولیانتورو" در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مشهد، افزود: اندونزی به عنوان کشوری که بزرگترین جمعیت مسلمان جهان و اقتصادی پیشرفته و باثبات دارد؛ از جایگاهی مهم در مناسبات سیاسی و اقتصادی جهان بهره مند است.

وی بیان کرد: خوشبختانه ایران و اندونزی در حوزه روابط سیاسی دارای تعاملات ارزشمندی هستند اما باور داریم که از ظرفیت‌های اقتصادی ۲ کشور به شایستگی بهره گرفته نشده است.

وی اظهار داشت: ظرفیتهای اقتصادی ایران و اندونزی مکمل یکدیگر هستند و این مهم فرصتی برای تعریف همکاریهای مشترک در حوزه های مختلف به شمار می رود، بسیاری از کالاهایی که در اندونزی تولید می‌شود، مورد نیاز ایران بوده و متقابلا شماری از کالاهای ایرانی نیز بازار خوبی در اندونزی دارند. 

رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی به ویژگی های مذهبی و گردشگری مشهد، ظرفیتهای اقتصادی این استان، موقعیت راهبردی آن در منطقه و عبور مسیر عمده صادرات و ترانزیت ایران به شرق از خراسان رضوی، زیرساختهای حمل و نقل و توانمندهای تولیدی این استان اشاره کرد و گفت: سفر سفیر اندونزی به مشهد می تواند سرآغاز همکاریهای بیشتر بین ایران بویژه خراسان رضوی با آن کشور باشد، لذا از اعضای اتاق بازرگانی اندونزی دعوت می کنیم که سفری به ایران به ویژه مشهد داشته باشند.

شافعی به نقش سفیران در تقویت روابط اقتصادی کشورها اشاره و بیان کرد: با وجود روابط اقتصادی برجسته دو کشور، اطلاعات کافی از ظرفیتهای اقتصادی آنها در اختیار طرفین نیست لذا تبادل هیاتهای تجاری برای اعزام یا پذیرش آنها در کشورهای مزبور و برگزاری رویدادهای مشترک می تواند فعالان اقتصادی ایران و اندونزی را به شناخت بیشتر و بهتر از ظرفیتهای اقتصادی و تجاری دو کشور برساند.

سفیر اندونزی در ایران نیز با قدردانی از میزبانی اتاق بازرگانی مشهد از وی و هیات همراهش، گفت: این نخستین سفر من به استان خراسان رضوی و شهر مشهد است و تلاش دارم تا با ظرفیت‌های این خطه، به نیت توسعه تعاملات اقتصادی اندونزی و خراسان رضوی، بیشتر آشنا شوم.

رونی پراستیو یولیانتورو افزود: ما هم مشتاق توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و اندونزی هستیم و معتقدیم که ظرفیتهای زیادی در بخش اقتصادی دو کشور وجود دارد که باید برای بهبود تعاملات آنها، مغتنم شمرده شوند.

وی برگزاری وبیناری مشترک میان اتاق‌های بازرگانی ایران و اندونزی را پیشنهاد و بیان کرد: در حوزه سرمایه گذاری های مشترک، مشتاق آن هستیم که ظرفیتهای مطلوب مناطق مختلف ایران را شناسایی کنیم و بستر مشارکت بخش خصوصی دو کشور را در این حوزه ها فراهم نماییم.

سفیر اندونزی گفت: کشور ما در زمینه جاذبه های گردشگری ظرفیتهای فراوانی دارد و بزرگترین تولیدکننده محصولات حلال است و صادرات گسترده ای در این زمینه دارد که امیدواریم این ظرفیتها مورد توجه فعالان اقتصادی ایران قرار گرفته و بستر توسعه روابط دوجانبه فراهم شود. 

اندونزی کشوری بین آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه است که مجمع الجزایری متشکل از ۱۷ هزار و ۵۰۸ جزیره و ۳۳ استان به شمار می رود. این کشور با بیش از ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت، چهارمین کشور پرجمعیت دنیا است.

روابط ایران و اندونزی بطور خاص دارای اهمیت زیادی است زیرا هر دو کشور از کشورهای با اکثریت مسلمان هستند. هر دو کشور عضو سازمان جهانی تجارت، جنبش عدم تعهد و دی هشت هستند.

تولید انبوه برنج، کاکائو، روغن نخل و نارگیل در اندونزی، از مهم‌ترین فرصت‌های همکاری بین ایران و آن کشور در حوزه کشاورزی است و اندونزی می تواند یکی از مهم‌ترین بازارهای مصرفی برای صادرات خرمای ایران به شمار رو

کد خبر 47998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =