بسترسازی روابط تجاری تهران-مسقط

توسعه تجارت با کشورهای خارجی در دستور کار جمهوری اسلامی قرار دارد و به همین دلیل از مسئولان اقتصادی کشور عمان می خواهیم برای توسعه تجارت ارتباطات بانکی ایران- عمان را افزایش و از طریق عمان نیز این مشکل با سایر کشورها مرتفع شود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز ولی الله افخمی راد، رییس سازمان توسعه تجارت در نشست مسئولان اقتصادی کشور عمان در چابهار اظهار داشت: اقدامات عملی برای توسعه تجارت بین ایران و عمان از طریق مبادله هیات های تجاری، برگزاری نمایشگاه های متقابل در دو کشور و توسعه زیرساخت ها برای روابط اقتصادی ضروری است.
وی گفت: توسعه تجارت با کشورهای خارجی در دستور کار جمهوری اسلامی قرار دارد و به همین دلیل از مسئولان اقتصادی کشور عمان می خواهیم برای توسعه تجارت ارتباطات بانکی ایران- عمان را افزایش و از طریق عمان نیز این مشکل با سایر کشورها مرتفع شود.
معاون وزیرصنعت، معدن وتجارت ادامه داد: برای توسعه همکاری های بیشتر، تسهیلات لازم برای صدور ویزا و روادید برای تجار و بازرگانان ایرانی فراهم شود.
افخمی افزود: پیش نویس نقشه راه ایران آماده و در آن مشخص شده است حجم مبادلات تجاری و رابطه بین دو کشور عمان و جمهوری اسلامی توسعه پیدا کند.
وی گفت: قبل از برگزاری اجلاس اکتبر در عمان لازم است یک اجلاس کاری در تهران برای توسعه روابط و هماهنگی بیشتر برگزار شود.
وی از سازمان بنادر و دریانوردی جهت برقراری خط منظم کشتیرانی مسافری ایران و عمان قدردانی کرد و خواستار توسعه خطوط هوایی عمان با شهرهای مهم ایران از جمله تهران، مشهد، شیراز و اصفهان شد.
تندیس نماد توسعه محور شرق در این نشست توسط استاندار سیستان و بلوچستان به وزیر صنعت و تجارت عمان اهدا شد. 
دکتر علی بن سعود السنیدی وزیر صنعت و تجارت و احمدبن محمد الفطیسی وزیر حمل و نقل عمان به همراه 50 نفر از فعالان اقتصادی این کشور روز گذشته با یک فروند کشتی هرمز وارد بندر چابهار شدند و مورد استقبال علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان، محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، حامد علی مبارکی مدیرعامل منطقه آزاد و احمد علی موهبتی فرماندار این شهرستان قرار گرفتند.
این هیات تجاری و اقتصادی برای نخستین بار با هدف ارتقاء توسعه مناسبات تجاری دو کشور و بنادر چابهار و عمان به ایران سفر کرده است و از طرح توسعه بنادر، شهرک پتروشیمی مکران، ظرفیت ها و توانمندی های بندر و منطقه آزاد این شهرستان دیدن کردند.
در این دیدار استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: راه اندازی خط کشترانی تجاری و مسافری بین ایران و عمان حلقه اتصال روابط بین دو کشور است. علی اوسط هاشمی شنبه شب در نشست دو وزیر و هیات بلندپایه تجاری و اقتصادی عمان در چابهار ضمن خوش آمدگویی اظهار داشت: حضور تجار و بازرگانان عمانی به ایران نوید دهنده توسعه روابط همه جانبه بین دو کشور دوست و همسایه است. وی گفت: توسعه روابط در ایام پایانی سال می تواند تاثیرات زیادی بین مردم دو کشور عمان و ایران داشته باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه فاصله دریایی چابهار و عمان سه و نیم ساعت است، افزود: نقطه شمالی منطقه سیستان و نقطه جنوبی بلوچستان در زرآباد با هزار و 200 کیلومتر مسافت از مسیر چابهار به مسقط بیشتر است.
هاشمی بیان کرد: سلطنت نیم قرن سلطان قابوس، کشور عمان را در بحث صلح و امنیت در منطقه متمایز کرده است و حمایت های دولت عمان از ایران ستودنی است. 
وی تصریح کرد: نگاه دولت جمهوری اسلامی ایران به توسعه همه جانبه با کشورهایی مانند عمان است. استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: گرایشات دینی، مشترکات فرهنگی و همجواری با عمان توسعه روابط بین دو کشور را دو چندان کرده است. هاشمی بیان کرد: قرار گرفتن ایران در سواحل و دریای عمان و اتصال به اقیانوس هند نقش این کشور در جهان برجسته کرده است و این امر می تواند با توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه منجر شود.
وی ادامه داد: جمعیت کثیری از مردم بلوچ ایران در کشور عمان زندگی می کنند و این خود نقطه مثبتی در جهت ارتباط بیشتر دو کشور است.
وی افزود: سیستان و بلوچستان با 187 هزار کیلومتر مربع وسعت از بزرگترین استانهای کشور و دو میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پنج فرودگاه، هزار و 600 کیلومتر مرز آبی و خاکی و 500 کیلومتر ساحل این استان دارد.
وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای منطقه فاقد ساحل و دریا هستند، خاطرنشان کرد: ایران در محاصره دریا است و بخوبی می شود کشورهای ساحلی را شریک هم ساخت.
وی گفت: ایران در زمینه های مختلف سدسازی، بندر، هتل، گردشگری، راه آهن، راهسازی، معادن پتروشیمی موفق است و می شود در مسیر توسعه دو کشور گام برداریم. 
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: نیروهای توانمند و متخصص و وجود ظرفیت های شیلاتی و محصولات کشاورزی ایران می تواند کمک شایانی به کشور عمان کند.
دکتر علی بن سعود السنیدی وزیر صنعت و تجارت و احمدبن محمد الفطیسی وزیر حمل و نقل عمان به همراه 50 نفر از فعالان اقتصادی این کشور ظهر روز گذشته با یک فروند کشتی هرمز وارد بندر چابهار شدند و مورد استقبال علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان، محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، حامد علی مبارکی مدیرعامل منطقه آزاد و احمد علی موهبتی فرماندار چابهار قرار گرفتند. 
این هیات تجاری و اقتصادی برای نخستین بار با هدف ارتقاء توسعه مناسبات تجاری دو کشور ایران و عمان به بندر چابهار سفر کرده است و از طرح توسعه بنادر، شهرک پتروشیمی مکران، ظرفیت ها و توانمندی های بندر و منطقه آزاد این شهرستان دیدن کردند. 

 معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست گفت: بندر راهبردی و اقیانوسی چابهار نقش موثر و کلیدی در توسعه محور شرق ایران دارد. محمدسعید نژاد شنبه شب در نشستی با دو وزیر و فعالان اقتصادی و تجاری عمان در چابهار اظهار داشت: دولت ایران سیاست بلند مدتی برای توسعه محور شرق اتخاذ کرده است که در آن چابهار نقش ویژه ای دارد.
وی با اشاره به سفر هفته گذشته خود به کشور عمان گفت: دولت عمان در این سفر دعوت ما را برای سفر هیات تجاری خیلی زود اجابت کردند و هیات بلند پایه تجاری و اقتصادی به چابهار اعزام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بندر چابهار فاصله دریایی بسیار کوتاه با عمان و باب المندب دارد و این موقعیت می تواند برای دو کشور یک امتیاز خوب باشد.
سعید نژاد بیان کرد: دولت توجه ویژه ای به چابهار دارد به همین دلیل زیرساختهای آن به سرعت در حال آماده شدن است.
وی به روابط تاریخی، تجاری و سیاسی عمان و ایران اشاره کرد و گفت: ارتباط بین عمان و چابهار یک ارتباط بسیار مهم و استراتژیک است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور تصریح کرد: توسعه بندر شهید بهشتی چابهار توسط دولت ایران و بخش تجهیزات بندری آن توسط دولت هند سرمایه گذاری خواهد شد.
سعید نژاد اظهار داشت: تمامی تاسیسات بندری ایران از جمله انبارهای صادرات و واردات مواد معدنی، سیلوهای گندم و مواد غذایی، خدمات بانکرینگ دریایی، امکانات و تجهیزات واردات و صادرات کالا توسط بخش خصوصی انجام می شود.
وی گفت: تخفیف های ویژه ای در بندر چابهار در نظر گرفته شده است که کلیه کالاهای وارداتی 30 درصد و کالاهای ترانزیتی و خطوط کشتیرانی 75 تا 85 درصد با قراردادهای بلند تخفیف دارد. 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: خط کشتیرانی مسافری چابهار- عمان تا قبل از پایان سال جاری شمسی رسما راه اندازی می شود تا در این فرصت گردشگران بتوانند به دو کشور سفر داشته باشند.
دکتر علی بن سعود السنیدی وزیر صنعت و تجارت و احمدبن محمد الفطیسی وزیر حمل و نقل عمان به همراه 50 نفر از فعالان اقتصادی این کشور ظهر روز گذشته با یک فروند کشتی هرمز وارد بندر چابهار شدند و مورد استقبال علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان، محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، حامد علی مبارکی مدیرعامل منطقه آزاد و احمد علی موهبتی فرماندار چابهار قرار گرفتند. 
این هیات تجاری و اقتصادی برای نخستین بار با هدف ارتقاء توسعه مناسبات تجاری دو کشور ایران و عمان به بندر چابهار سفر کرده است و از طرح توسعه بنادر، شهرک پتروشیمی مکران، ظرفیت ها و توانمندی های بندر و منطقه آزاد این شهرستان دیدن کردند. 
 

کد خبر 4804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =