۴ چالش اصلی در توسعه صادرات غیرنفتی

فعالان اقتصادی از۴ چالش در حوزه های سیاسی، نرخ بهره، بازارهای منطقه، عدم بازپرداخت هزینه های صادرات به عنوان مهمترین ریسک هادر حوزه تجارت بین المللی یاد می کنند

ربانیان، تولیدکننده انواع سیلندر گاز مایع به عنوان یک فعال اقتصادی و صادرکننده نمونه کشوری به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: بدلیل مشکلات سیاسی در منطقه خاورمیانه و به تبع آن کمبود منابع مالی در بازارهای صادراتی، ریسک صادرات به کشورهای منطقه بویژه عراق و افغانستان بسیار بالاست.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، این فعال نمونه اقتصادی افزود: در طول سال های تحریم، ما با حفظ کردن بازارهای منطقه ای و فرامنطقه ای خود تا حد توان و دور زدن تحریم ها توانستیم عنوان صادرکننده نمونه را کسب کنیم اما متاسفانه اقدامات لازم از سوی دولت برای حفظ توان صادراتی بنگاه ها صورت نمی گیرد.

ربانیان در ادامه گفت: جریمه تاخیر برای بازپرداخت گشایش های اعتباری در بانکها به ازای هرروز 24 درصد است و با وجود هزینه های زیاد تامین مالی، حتی توان تولید در کشور بسیار کاهش یافته است و مشکلات صادرات به مراتب بیشتر است.

این صادرکننده نمونه کشوری همچنین گفت: با وجود مشکلات فراوان در حوزه تولید و تامین مالی، فعالیت تولیدی ما با 300 نفر نیروی کار در حال انجام است.

ربانیان افزود: پیش از این کارخانه های خود ما در عراق جنس پیش ساخته ما را در آنجا مونتاژ می کردند و در بازارهای عراق به فروش می رساندند اما در حال حاضر دولت عراق موانعی برای صادرات ما به آن کشور ایجاد کرده است و کالا و خدمات خود را بجای ایران از ترکیه وارد میکند.

وی مشکل مراودات تجاری در حوزه منطقه و بویژه عراق را به دوران تحریم ایران و همچنین مشکلات روابط سیاسی در منطقه مربوط دانست و به عنوان پیشنهادی برای توسعه صادرات کشور در منطقه گفت: امیدواریم بستر روابط سیاسی مناسب در منطقه سریع تر فراهم گردد و به این ترتیب مبادلات ما با کشورهای همسایه تسهیل شود.

این فعال حوزه تولید و تجارت همچنین گفت: علاوه بر بسترهای سیاسی در منطقه، موضوع قیمت تمام شده بالای کالاهای ما نیز مشکل کاهش صادرات ایران در منطقه را تشدید نموده است.

وی افزود: ریسک عدم بازپرداخت هزینه صادرات در منطقه عامل دیگری در کاهش تمایل صادرکنندگان برای فعالیت در این منطقه است.

ربانیان در پایان با تاکید بر تعامل دولت ایران با دولت عراق برای حل مشکل صادرات گفت: کردستان عراق و جنوب عراق دو منطقه مهم صادراتی برای ایران هستند و ما نباید این بازارها را براحتی از دست بدهیم.

این فعال اقتصادی و صادرکننده نمونه کشوری همچنین به تمایل روسیه برای واردات از ایران اشاره کرد و گفت: ما باید با انتخاب های هوشمندانه و روش های درست تعاملی، بازارهای منطقه را بیش از پیش در اختیار بگیریم و از این پتانسیل صادراتی استفاده بهینه داشته باشیم.

کد خبر 4806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =