۶ دستاویز برای تحقق رشد ۸ درصدی

رئیس اتاق ایران با تاکید بر ضرورت توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵، گفت: توجه به زیرساخت‌ها، توانمند شدن بخش خصوصی، رقابتی شدن بازار، کاهش فساد و بوروکراسی اداری، بهبود فضای کسب و کار و کوچک شدن دولت از مواردی است که برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی باید به آن توجه شود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، محسن جلال‌پور امروز در آخرین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در سال 94 اظهار کرد: در سال جاری افت قیمت نفت و رکود سنگین عرصه را بر دولت و بخش خصوصی تنگ کرد اما این سختی‌ها دستاوردهایی را نیز در کنار خود داشت به طوری که در این سال به پیروزی خوبی در زمینه توافق هسته‌ای رسیدیم.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده 150 میلیارد دلار سالیانه سرمایه‌گذاری در ایران باید جذب شود اما باید اذعان داشت که این امر زمان‌بر خواهد بود و به صورت تدریجی صورت می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: توجه به زیرساخت‌ها، توانمند شدن بخش خصوصی، رقابتی شدن بازار، کاهش فساد و بوروکراسی اداری، بهبود فضای کسب و کار و کوچک شدن دولت از مواردی است که برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی باید به آن توجه شود.

وی افزود: در این ارتباط باید به توان داخلی و تولید برای صادرات توجه داشت که این امر خود به کاهش تعداد لشکر بیکاران در کشور کمک می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی افزود: مدل توسعه پسابرجام اگر مدل 80 سال گذشته باشد و مگا‌پروژه (پروژه‌های بزرگ) تعریف شود و شرکتهای دولتی و نیمه دولتی در آن فعالیت کنند تغییری در شرایط اقتصاد کشور صورت نمی‌گیرد.

وی یادآور شد: مدل شرکتهای دولتی در کنار بنگاه‌های رقابتی و بخش خصوصی که بتوانند در مقابل قدرتهای جهانی فعالیت کنند دو موضوع متفاوت است که حضور آنها در کنار هم امکانپذیر نیست.

جلال‌پور با بیان اینکه توجه به دولتی بودن اقتصاد و اقتصاد بخش خصوصی در میان مسئولین و کابینه دولت طرفدارانی دارد، گفت: تعیین تکلیف بین این دو مسیر یک فرض واجب است.

وی با اشاره اینکه در دهه‌های  اخیر کشور ما از لزوم این امر غافل بوده و در همه بخش‌های کشور سرمایه‌گذاری صورت گرفته است گفت: این امر باعث شده که در هیچ رشته‌ای رقابت مطلوبی نداشته باشیم و تعیین اینکه امکانات مادی و انسانی محدود ایران قرار است در کدام بخش‌ها صرف شود امروز برای ما بسیار مورد اهمیت است.

جلال‌پور با ذکر  اینکه ایران از معدود اقتصادهای دنیا است که تکلیف خود را مشخص نکرده است گفت: بخش خصوصی انتظار جدی دارد که دولت در سال 95 این دو مسئله جدی را مورد توجه قرار دهد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: در سال آینده باید اقتصاد مقاومتی سرلوحه کارها باشد و به سمت رتبه پنجم فضای کسب و کار با سرعت بیشتر حرکت کنیم. همچنین کوچک کردن دولت از اولویت‌های ما است.

جلال‌پور افزود: مبارزه با فساد، ارتقای جدی استانداردهای دادرسی، مقررات‌زدایی و شفافیت بیشتر و در یک کلام در سال 95 حرکت به سمت و سوی یک اقتصاد رقابتی باید انجام شود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های عمده اتاق بازرگانی در سال 94 گفت: توانمندسازی بخش خصوصی، ارتقای جایگاه اتاق، نشان دادن بلوغ بخش خصوصی ایران در داخل و خارج کشور، اثبات توانایی بخش غیردولتی برای مدیریت و سیاستگذاری اقتصاد کشور، انسجام جدی بخش غیردولتی، نگاه پررنگ به تشکل‌گرایی، تقویت بنیه کارشناسی اتاق و ارائه گزارشات متناسب با اقتصاد کشور، حرکت به سمت و سوی اصلاح ساختار به سازمان اتاق و حرکت جدی به سمت و سوی خروج از فضای اجرایی در اتاق ایران و سپردن وظایف آنها به اتاق‌ها و تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک از جمله این اقدامات است.

رئیس اتاق بازرگانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تغییر ریل اقتصاد کشور به مسیر توسعه پایدار در محور توسعه بخش خصوصی، ترویج فضای رقابتی در اقتصاد کشور، طرح معضل اشتغال، طرح مسائل زیست‌محیطی و آب، ارائه نیاز کشور به سرمایه‌گذاری FDI و هشدار لازم درباره دو لبه بودن این مسئله، انتقال فهم درست و منطقی از فضای پسابرجام، پذیرش مسئولیت هیئت‌های ورودی، حضور جدی و فعال در محافل تصمیم‌گیری و ارائه نظرات، حرکت به سمت استفاده حداکثری از کرسی اتاق ایران در مجامع تصمیم‌گیری، نهادینه کردن و ارتقای جایگاه شورای گفت‌وگو و کمیته ماده 76 و ورود به مباحث اقتصادی مهم از جمله پروژه‌های نیمه‌تمام، خصوصی‌سازی، واگذاری و... از دیگر اقدامات مهمی است که اتاق در سال جاری به آن پرداخته است.

جلال‌پور تصریح کرد: ایران یک حرکت مناسب را برای شکوفایی اقتصادی آغاز کرده و تعاملات بین بانکی نیز به صورت تدریجی شروع شده که ناشی از برجام و اجرایی شدن آن بوده و هزینه‌های اقتصادی را کاهش داده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایرن ادامه داد: پیشنهاد اتاق بازرگانی در برنامه ششم، رساندن شاخص جهانی کسب و کار به زیر رتبه ۵۰ است، ضمن اینکه سه آموزه اقتصاد مقاومتی، تولید برای صادرات، تکیه بر توان داخل و رشد اقتصادی مردمی است.

وی خواستار بسیج عمومی برای تغییر ریل اقتصادی کشور شد و گفت: این موضوع هزینه زیادی ممکن است داشته باشد اما به هر حال اقتصاد ایران را شکوفا می‌کند

کد خبر 4809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =