اژدهای زرد در کام رکود تقاضا

صادرات ماه ژانویه بر اساس دلار امریکا ۱۱.۲ درصد کاهش یافت که این مقدار بیش از رقمی است که توسط اقتصاد دانان پیش بینی شده بود .بررسی ها حاکی از آن است که بازارهای مالی افتی ۱.۸ درصدی را تجربه کردند که این عدد در پی کاهش ۱.۴ درصدی ماه دسامبر حاصل شده است

در پی افت شدید تجارت بین المللی چین در ماه  گذشته، علاوه بر اینکه رشد جهانی کاهش یافت ، اقتصاد این کشورهم با مشکلات عمده ای رو به رو شد. مقامات گمرگی چین روز گذشته طی گزارشی اظهار کردند : صادرات ماه ژانویه بر اساس دلار امریکا 11.2 درصد کاهش یافت که این مقدار بیش از رقمی است که توسط اقتصاد دانان پیش بینی شده بود .بررسی ها حاکی از آن است که بازارهای مالی افتی 1.8 درصدی را تجربه کردند که این عدد در پی کاهش 1.4 درصدی ماه دسامبر حاصل شده است .

     آمارهای گمرکی حاکی از آنند که در ماه ژانویه 82.190.000 تن سنگ آهن به چین وارد شده که در ماه قبل از آن این مقدار ، 96.270.000 تن بوده است و هیچ کدام از کشورهایی که این کالا را به کشور چین صادر می کردند ارتباط خود را با این کشور قطع نکرده اند با این حال درشرایط فعلی  استرالیا و برزیل بخش عمده­ای از سنگ آهن وارداتی چین را فراهم می کنند.

به گفته تحلیلگران،  کاهش رشد کارخانه­ های تولید فولاد به دلیل  تعطیلات ملی یک هفته ای به مناسبت سال نوی چینی ها رخ داده است.

 واردات چین همچنین طی ماه ژانویه با افت 18.8 درصدی روبرو شده است. با این حال صادرات 6.6 درصد کاهش داشته است. این اعداد بدان معناست که در ماه ژانویه مازاد تجارت چین به 88.4 میلیارد دلار رسیده است.

در این بین یوان چین به بالاترین نرخ خود طی 10 سال گذشته رسید و ارزش  آن چیزی در حدود دو برابر دلار آمریکا شد. در پی این اتفاق  رئیس بانک خلق چین، ژائو اگزاجوان اظهار کرد: نوسانات اخیر می­تواند در کوتاه مدت به پایان برسد و شاهد این ادعا کاهش 0.9 درصدی یوان در برابر دلار آمریکا است.

به هر حال افت غیرمنتظره ای در صادرات صورت گرفته است و اقتصاددانان نگرانند که کاهش رشد اقتصادی چین بتواند  شروعی برای  کاهش رشد اقتصادی جهان شود. رشد اقتصادی چین در سال 2015 رقمی معادل 6.9 درصد پیش­بینی شده که پائین­ترین میزان در 25 سال اخیر است، در سال 2016 رشدی 6.5 درصدی برای این نرخ پیش­بینی شده است.

اقتصاددانان بانک بازرگانی چین بر این عقیده اند که نتایج حاصله حاکی از ضعف تقاضای جهانی ­است که در نتیجه بخش صنعتی چین از این موضوع رنج می­برد. مقامات بانکی چین اظهار داشتند: داده­های مربوط به صادرات به شکلی ناامید کننده نشانگر تقاضای ضعیف خارج از کشور است که در سال 2016 اتفاق می­افتد و واردات نشان می­دهد تقاضای داخلی در چین تغییر نکرده است.

سال نو چینی نیز بر این موضوع تأثیراتی داشته است به این علت که  اوایل سال کارخانه­ها تمایل به بستن زودتر برای رفتن به تعطیلات داشتند. به گفته نومورا اقتصاددان بانک ژائو به دلیل تجارت ضعیف ناشی از کاهش شدید سرمایه­گذاری، بعید است در آینده نزدیک در اوضاع فعلی  بهبودی حاصل شود. وی در ادامه  گفت: رکود تجاری عمدتاً بر ضعف تقاضای سرمایه­گذار اثر می گذارد و کاهش سرمایه­گذاری را دامن می زند.

     .

 

 

 

کد خبر 4810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =